vart vända sig för hjälp med omlimmning?

#1 - 2 juni 2008 14:13
Har ett 375 liters ramakvarium som jag tänkte starta upp igen, men tror dessvärre att det läcker i ena hörnet mot golvet till (pysläcka) [:(!]
Det är gammalt , men vacker och var trots allt prisvärt, men nu undrar jag dels vart man kan vända sig för att få hjälp med att lima om karet, dels vad det kan tänkas kosta? Det smartaste vore väl att få det omlimmat hemma, dels för att det är TUNGT dels för att jag inte har någon bil...Har själv akvariesilikon i någon gömma någonstans vet jag, men som sagt, vad kan arbestkraften kosta? Finns det någon som är intresserad av att hjälpa till mot kanske en ringa penning ( har aktivitetsbidrag och inte alls mycket pengar) och fika samt kattgos?:D
#2 - 2 juni 2008 14:28
är väl en glasmästare man ska vända sig till antar jag, hantverkare brukar väl ta några hundralappar i timmen... en annan tanke är väl att du eller nån bekant som är mer eller mindre händig tar och gör det alldeles gratis!

vart bor du, om du ville ha hjälp?
#3 - 2 juni 2008 14:41
Ah glömde säga vart jag bor! Bor i Sundbyberg, stockholm...Det är taskigt att itne ha släkt här eller akvarieintresserade kompisar...
#4 - 2 juni 2008 16:43
Finns det någon akvarieförening i närheten ?
#5 - 2 juni 2008 19:17
hmm, vet inte, bollmora kanske...

Har pratat med de på akvarilagret och se sade att det lättaste och bästa man kunde göra var att skrapa av så mycket at silikonet inna i karet som möjligt, rngöra med t-sprit och sedan silikona om, det skulle tydligen räcka...Problemet just nu är att karet står så högt upp att det är svårt för mig som har stol att nå ner i det, men det får väl kanske lösa sig... Det var visst inte lönt att lämna in karet för limning verkar det som.
Bilagor:
#6 - 2 juni 2008 21:00
Hantverkare idag måste ta så mycket per timme så att med den tid det tar att limma om ett kar så är ett nytt ett alternativ att överväga.
Nu är det lyckligtvis inte så himla svårt att limma om ett kar. Mycket pyssel och troligen blir fogarna inte lika snygga som på ett nytt kar, men fungerar kommer det att göra.
Sök på forumet efter råd vid omlimning så får du nog tips så det räcker och blir över ;)
#7 - 7 juni 2008 07:36
3000:- för ett nytt helglas på Akvarielagret.
#8 - 7 juni 2008 08:30
Närmaste akvarieförening för dej är nog Spånga http://home.swipnet.se/spangaakvarieforening/saf.html
#9 - 7 juni 2008 08:34
Har du inte bil akn det kanske vara lättare med Stockholms http://www.stockholmsakvarieforening.se/
Knepigt det där med allmänna kommunikationer och det är några år sedan jag bodde i sthlm
#10 - 7 juni 2008 08:46
nfalkestav skrev:
hmm, vet inte, bollmora kanske...

Problemet just nu är att karet står så högt upp att det är svårt för mig som har stol

Sitter du i rullstol?
Vi i Bollmora akvarieklubb har flyttat till nya handikappanpassade lokaler,
http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Lite bakvänt tänkande kanske med tanke på problemet med läckande akvarium men, har du aluställning till akvariet så kanske det skulle vara värt att lägga några spänn på att sänka bänken till "arbetsnivå" ?

Hur som helst så är du välkommen på besök hos oss för att "kolla" in oss, första besöket för att lyssna på föredrag är gratis hos oss.
Medlemsskap för vuxen är 200:-/år, tio föredrag, tio nummer av våran tidning.
#11 - 8 juni 2008 15:24
Sitter du i rullstol?

Vi i Bollmora akvarieklubb har flyttat till nya handikappanpassade lokaler,

http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Lite bakvänt tänkande kanske med tanke på problemet med läckande akvarium men, har du aluställning till akvariet så kanske det skulle vara värt att lägga några spänn på att sänka bänken till "arbetsnivå" ?

Hur som helst så är du välkommen på besök hos oss för att "kolla" in oss, första besöket för att lyssna på föredrag är gratis hos oss.

Medlemsskap för vuxen är 200:-/år, tio föredrag, tio nummer av våran tidning.

hej! jo, funderar på qatt kommapå något möte hos er. Har ingen aluställning utan en hemmagjord , tyvärr

Annons