Västafrikansk inredning

#1 - 4 december 2007 23:46
Idag har jag bytt mitt ena malawikar till ett västafrikanskt.
Jag hade 2 Hemichromis lifalili i det redan och nu är det även 2 Pelvicachromis pulcher. Kommer väl fler nästa lön kantänka ;)
Några golden får vara kvar där så länge.

Men nu vill jag har tips gärna med foto hur ett akvarium med västafrikansk biotop ska se ut. :D
#2 - 5 december 2007 22:57
WOW min ide här måste vara unik :p
#3 - 6 december 2007 07:03
Jag vet inte om det finns på webben, men Practical fishkeeping har kört en serie med biotop-akvarium. Jag vet att dom har visat flera olika miljöer, och jag är rätt säker på att en av dom var en afrikansk flod. Tyvärr har jag inte tidningarna tillgängliga, så jag kan inte säga vilka nummer det var mer än att det var i år.
Hur funkar det med dina malawi och paletterna? Jag tänkte sätta ihop ett icke biotopriktigt akvarium med snälla malawi och paletter, så det vore kul med lite erfarenheter.

Lycka till
Peter
#4 - 6 december 2007 08:00
Den tidningen har jag ju tyvärr inte.
Jag får leta vidare, men tack ändå.

Verkar inte vara nåt problem med paletterna ihop med golden iaf, ändå leker paletterna nu. Jag behåller golden tills jag har hittar några fina västisar, så kan jag byta in dom då kanske. Västisar är lite svåra att få tag på (förutom paletten och röd cikliden) och heller inte så billiga.
#5 - 6 december 2007 08:31
I malmö har det börjat dyka upp lite olika sorters paletter på senare tid, så det kanske går att betälla via din lokala handlare
Bilagor:
#7 - 6 december 2007 11:04
åh tack för länkarna
#8 - 6 december 2007 11:05
Jo paletter kanske de kan beställa, men då ska man veta vad man ska ha...Jag vet inte vad jag kan blanda osv.
#9 - 6 december 2007 11:33
Vi har haft tre omgångar med västafrikanska kar, dock bara det senaste med ciklider.
När vi började var det lite svårt att få tag i växter och fiskar från rätt områden, i alla fall här uppe i Umeå men det börjar ta sig. Det är roligt när man börjar kunna välja och vraka lite =)

Vet inte hur jag skall kunna tipsa dig bara... Skulle kunna skriva hur mycket som helst om denna häftiga biotop men jag vet inte riktigt vad du är intresserad av att veta...

Är det bara ciklider du har tänkt dig?
#10 - 6 december 2007 11:47
Ja det är främst ciklider jag vill ha. Vilka olika ciklider hade du? intresserad av vilka som kan gå bra med de jag har nu. Har du inga foton på de du hade?
#11 - 6 december 2007 13:35
Ciklider är inte vår starka sida ;)

Vi har bara ett par vanliga paletter så de är inte så exotiska. Men de går tillsammans med ett gäng Ctenopoma acutirostre som nästan är fullvuxna, en Synodontis decorus, ett par Anaspidoglanis macrostoma, en channa som skulle varit africana men var inte det, en xenomystus nigri och en öronål. Se har tidigare gått med tre gigantiska Polypterus ornatipinnis men de bor själva nu och en massa andra monster som flyttat tyvärr..

Antar att det där med vattenvärdena måste bli lättade med ciklider, de äter inte lika grisigt som våra andra matvrak gör men inredning med växter och sånt är väl ungefär densamma...
#12 - 6 december 2007 14:00
Du har inga foton på ditt västafrikanska?
#13 - 7 december 2007 11:34
Vi har precis flyttat västafrikanerna till ett mindre akvarium så det är fortfarande under uppbyggnad och några gamla bilder kommer jag tyvärr inte åt från denna datorn men lite bilder som vi lagt upp på nätet går ju att titta på =)

Bilder från uppstarten i 720t finns i denna forumtråd.
http://www.umea.akvarieforening.se/forum/viewtopic.php?t=1614&postdays=0&postorder=asc&start=0

Och en bild på det mindre som inte är klart finns här:
http://www.akvarielexikonet.se/medlem/helde/akvarier/1038.html

och här:
http://www.umea.akvarieforening.se/forum/viewtopic.php?t=1927

Men det är mycket mer bilder på g så jag får väl länka mer när vi får tummen ur :D
#14 - 9 december 2007 23:56
Kanonläckra kar!
Men Jag har gjort ett stenröse, är det nåt man inte ska ha alls om man ska hålla sig biotopiskt?
#15 - 10 december 2007 01:11
Vi har inga stenrösen av två grävande anledningar, våra Anaspidoglanis macrostoma. ;)
Inget går säkert för dem, de verkar kunna simma lika bra i sand som i vatten. Vi hade lite småsten ett tag när de gick i 720t men de begravde dem efter bara en natt. :(
Rötterna stod på sanden från början men har underminerats så att de står på glaset nuförtiden, vi vågar helt enkelt inte ha sten både för deras och vår skull.
#16 - 10 december 2007 01:22
Aha ja då förstår jag. kanske bättre att flytta över den stenen till malawi istället då ;)

Men kan du ge mig några tips vad jag kan ha ihop med rödciklid och rödbukspalett? Jag har ett par av varje. Golden har flyttat nu förresten :D
#17 - 10 december 2007 07:58
Vad svårt...

Jag har ju inga erfarenheter av rödcikliden så det är svårt att säga helt säkert vad som funkar innan man provat.
Men det finns en hel del intressant fisk från västafrika. Jag skulle varmt rekommendera Ctenopomaarterna, de har väldigt spännande beteende och är tillräckligt tuffa att tampas med ciklider. Här uppe är de dock svåra att få tag i men jag tror det är lättare hos dig.
Annars så är synodonter aldrig fel ;) Eupterus och decorus är väldigt fina och så gör de lite nytta.
En personlig favorit är den Afrikanska knivfisken (xenomystus nigri) men då skall man väl kanske inte vara rädd om eventuella ciklidyngel...

Jag tror att om du börjar forska efter lite så hittar du nog säkert något spännande men när du hittat vad du vill ha får du nog beställa fisken av din handlare, det är sällan de har västafrikaner av det mer exotiska slaget hemma.
#18 - 10 december 2007 08:06
Lamprologus congoensis och Steatocranus casuarius är två jag är nyfiken på.
Ska kolla upp de du nämnde.
#19 - 18 december 2007 14:16
Jag måste hitta lite tuffare arter som funkar ihop med rödciklider. Letar som en tok bland artregistret. Jag vill så gärna ha tips
#20 - 18 december 2007 14:41
Palett brukar funka med rödciklid. Vill du inte ha vanlig palett finns det ju ett gäng andra arter som ibland går att få tag i.

Chromidotilapia-arterna funkar med rödciklid, men t.ex. guentheri är betydligt större och elakare än rödcikliden, så vill det sig illa kan resultatet bli döda rödciklider.

Nanochromis-arterna är nog i minsta laget, beroende på vilken typ av rödciklid du har (rödciklider är i stort sett alltid flerarts-hybrider och varierar i storlek & aggressivitet), men jag kan tänka mig att de kunde funka tillsammans med ett rödciklid-par i ett 225.

Jag har inte själv testat, men Lamprologus congoensis är skit-elak, och funkar säkert med rödciklid.

Steatocranus casuarius är en fors-fisk och kommer egentligen inte alls ur samma miljö som rödciklid, och är kanske i minsta laget, men den kan säkert funka.

De större Hemichromis-arterna ur elongatus gruppen har inga som helst problem att freda sig från rödciklider, men ett 225 är nog i minsta laget för dem - de är i storlek och aggressivitet rätt lika centralamerikanska ciklider, så när de leker torde de döda allt annat i akvariet.

Vilka du än väljer, så kan du nog inte ha mer än ett, möjligen två, par plus rödciklidparet.
#21 - 18 december 2007 15:23
Jag har två st rödbukad palettciklider ihop med dom nu, och de vågar sej knappt fram alls. Ska ju tilläggas att rödcikliderna just nu har ett stort stim med yngel.

Det är Hemichromis lifalili jag har
#22 - 18 december 2007 15:34
Ringde just och beställde 2 st Lamprologus congoensis, de är viltfångade och har kanske bra storlek då. men de var dyra, 160:-/st. Jag testar dom får vi se hur det funkar. :D
Jag hade velat ha lejonhuvudciklid men de är nog ganska mesiga ihop med rödcikliderna.
Testa kan man ju alltid förvisso ;)
#23 - 18 december 2007 21:47
Fördelat på 7 akvarium har vi just nu:

Pelmatochromis nigrofasciatus
Thysochromis ansorgi
Ctenopoma kingleyae
Ctenopoma acutirostre
Microctenopoma ansorgi
Microctenopoma congigum
Anomalochromis thomasi
Steatocranus gibbiceps
Neolebias trilineatus
Pelvicachromis taeniatus, Nange
Pelvicachromis taeniatus, Lokundje
Aphysemion australe, Cape Lopez
Epiplatys dageti, Robertsport

Har även haft:

Neolebias unifasciatus
Pelvicachromis sp. "Blue fin"
Pelvicachromis taeniatus "Nigeria red"
Pelvicachromis taeniatus "Nigeria green"

Jag tror att en västafrikansk biotop där tex Pelvicachromis-släktet håller till består mestadels av dy. Om vi kikar på varför ciklider från Viktoriasjön är så färgglada så är det för att hanen ska synas i det grumliga vattnet. Jag tror att det även gäller Hemichromis- och Pelvicachromis-släktena.

Lite bilder.
http://i6.photobucket.com/albums/y234/robin_hedstrom/vy.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y234/robin_hedstrom/karet1.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y234/robin_hedstrom/kingleyae.jpg

www.robinhedstrom.se
#24 - 18 december 2007 22:20
Imponerande! Jag ska läsa på om de du tipsar om här.
Gillar starkt karet på första fotot med roten i mitten. Det blir till att härma lite där skulle jag tro ;)

Vad är det för växter du har i?
#25 - 19 december 2007 21:23
Ja du, säg det. Jag/vi är inga växtnördar men kan säga att vi har några olika sorters Cryptocoryn, någon vallisneria och lite javamossa.

Annons