Det stämmer, all information jag hittat handlar om bad, inte om kontinuerlig dosering över lång tid, men det finns många olika bud om koncentration.
Konsensus verkar dock vara som om 50 ppm för en "punktdosering", upp till en timme, är
tämligen säkert.
1.
Profylaktisk dosering av koncentrationer över 50 ppm bidrar till dödlighet hos fisken, men inte lika mycket som ett obehandlat sjukdomsutbrott
2.
Den här studien kommer till slutsatsen att "sweet-spot" för bad är 75 ppm. Där har peroxiden optimal effekt mot patogener vägt mot giftverkan mot fisken.
3.
Nåt som komplicerar det hela är att peroxid blir mer reaktivt med ökande temperatur, dvs samma koncentration "slår hårdare" mot både fisk och bakterier vid höjd temperatur. Alla studier verkar dock överens om att det inte finns några långtidseffekter av peroxid behandling.
Peroxid verkar ha begränsad effekt mot bakterier som redan infekterat en fisk, pga att de skyddas av fiskens slem. Kontinuerlig dosering av peroxid (jag tillsatte dagligen ungefär så mycket att det, om jag gett det som punktdos, hade gett 50 ppm, eftersom jag tillsatte kontinuerligt blev koncentrationen troligen aldrig så hög för mig) hade ingen märkbar effekt på Columnaris hos mina fiskar, och det finns även studier som antyder samma sak.
5.
Min personliga åsikt: peroxid är huvudsakligen användbart profylaktiskt för att sänka bakterie och virus koncentrationerna i vattnet, som ett slags "kemiskt uv-filter", och jag personligen vill nog ha koncentrationer betydligt under 50 ppm för att ha marginal, även om effektiviteten blir lidande.
För faktisk behandling av sjukdomar som ändå bryter ut är nog andra behandlingar mer effektiva (t.ex. permanganat eller antibiotika).
Fast det är förstås fullt möjligt att anledningen till att jag inte såg någon effekt var att just att jag hade för låg peroxidkoncentration, och att jag inte körde med det som ett bad.
OBS!: Jag är absolut ingen expert, detta är bara mina erfarenheter, åsikter, + vad jag hittat på nätet.
EDIT: editerad pga för långa URL'er som stökade till forumets frames.