Väteperoxid i akvariet.

#1 - 30 juli 2004 15:06
Nu har jag tillgång till precis hur mycket mörka trådalger (svartalger tror jag dom kallas) som helst. Jag tänkte därför prova väteperoxidbehandling så man kan säga att men har provat det oxå.

något att tänka på?

Någon med erfarenhet av detta.. ?
#2 - 30 juli 2004 15:43
Jag undrar om inte AZUR försökte - kolla genom hans dagbok
#3 - 30 juli 2004 16:23
ska kolla upp det.
#4 - 30 juli 2004 19:56
Någonstans på något forum har jag läst att man drar upp 3% väteperoxid och "punktsprutar" på tofsalgerna direkt i akvariet. Har inte provat detta själv, dock. /Cecilia
#5 - 30 juli 2004 20:24
Det är fruktasvärt effektivt kan jag intyga. Ska se hur det ser ut om två dar..
#6 - 30 juli 2004 21:21
Plizken: hur mycket använde du?
Jag körde "punktsprutning" på mina gröna trådalger, och de tog ingen skada alls.
#7 - 30 juli 2004 21:46
Jag använde ca 30 ml till 300L ,3% lösning. Punktbehandlade på lite olika ställen. redan nu ett par timmar senare är algerna rödaktiga och faller av så fort man petar på dom.

Jag hade ingen aning om hur mycket jag skulle använda så jag tog lite mer än det du gjorde.. det blev en kompakt "bubbelrök" från algerna redan efter några sekunder. Nu återstår bara att se vad som händer med resterande växtlighet.
#8 - 30 juli 2004 23:52
Låter som om du tog lagom mycket, tycker jag... Rapportera gärna hur det gick!
Förresten, hade du endast tofsalger, eller hade du gröna trådalger också? Bet det i så fall på 'gröningarna' också?
#9 - 31 juli 2004 09:08
Jag har inga tofsalger, bara trådalger som var gråa till gröna i färgen. Nu är algerna röda och ser inte friska ut alls.

H2O2 forever..
#10 - 31 juli 2004 10:01
Plizken: påminde dina alger om nån av de här:
http://mikes-machine.mine.nu/Algae/Red/Compsopogon_DSCN7380.jpg
http://www.aquaticscape.com/articles/algae/bba2.jpg
http://www.aquaticscape.com/articles/algae/greenbeard.jpg

De första två är egentligen rödalger, den sista är en grönalg.
#11 - 31 juli 2004 10:11
Så här ser dom ut.
http://www.malawicichlidhomepage.com/aquainfo/algae_peroxide.html
#12 - 31 juli 2004 10:34
Japp, hjorthornsalg. Samma som på första bilden. Den är känd för att gå att döda med peroxid.

Undrar om det kan vara så att rödalger är känsligare för peroxid? Mina grönalger brydde sig som sagt inte ett dugg om att jag sprayade dem med peroxid. Jag använde iofs mindre än vad du gjorde. Får prova igen med större mängd.
#13 - 31 juli 2004 10:46
Prova att ta ut en växt och ge den ett väteperoxidbad.. Ingen växt kan överleva ren H2O2 så det handlar väl om att hitta rätt mångd..

#14 - 31 juli 2004 11:20
Lite off topic. ett litet eperiment..

20L vatten 15ml TMG och 2 msk amoniumnitrat, CO2. 70watt MH och 150watt halogen.

cryptocoryne wendii och riccia fluitans .. jösses vad det bubblar..=)

Synd att man inte kan använda amoniumnitrat i stora växtkaret..
PatrikMalmo
#15 - 1 augusti 2004 20:50
plizken,

jodå, klart du kan använda ammoniumnitrat i det stora växtkaret - frågan är bara vad du vill riskera!! ;)

Hilsen!
#16 - 1 augusti 2004 23:02
Kul att prova iaf. Man nästan såg hur det växte.. =)

Tittade in i akvariumbänken och insåg att där fanns nog med kemikalier för att bygga en präktig nyårssmällare.. Jösses..
Och sånt häller man i vattnet.. (Inte acetonet då)

Aceton, väteperoxid , amoniumnitrat, syror mm.
PatrikMalmo
#17 - 2 augusti 2004 22:08
plizken,

experiment är skoj! ;) Gäller bara att hålla isär det man kör i ett stort kar för att det ska bli snyggt och sådant man testar för att det är roligt. Trist att behöva jobba om allting i ett stort kar om det inte funkar som man tänkt/trott. Lurar på en liten experimentanläggning för växter, borde kunna ha rätt skoj med en sådan.

Precis, en del av de kemikalier som vi göder med går ju att använda till smällare också. Har fått en del märkliga blickar när jag jagat en del material tidigare... för att inte tala om att om man blandat till allt det man har hade man kunnat göda Vättern... ;)

Var nästan av med blågrönalgerna i Tanganyikakaret, förresten. Sedan ändrade de sig och beslöt sig för att komma tillbaks - och de bad inte ens om lov!! Har läst att en oxydator skulle kunna motverka blågröna, så det blir morgondagens projekt. Får se om det ger något resultat. Skiter nog i behandling annars, snart är skattepengarna här och då ska karet rivas helt - i med BTN-moduler!! *dregglar snyggt på skjortan*

Hilsen!!
#18 - 3 augusti 2004 10:16
Jo jag hade gigantiska problem med cyano i mitt tanganyikakar.
Det är svårt att begränsa fosfat när inga växter finns som kan förbruka det..

jo, väteperoxit mot cyano.? Jag tycker det låter osanolikt att cyanobakterier ska tåla vad tofsalger inte tål.

#19 - 3 augusti 2004 10:26
6-12%:ig väteperoxid och en bit Sterlingsilver i en burk med några små hål som man fäster under ytan så har du fått en antibakteriell oxydator som tillverkar silverkolloid (dvs det aktiva ämnet i FungiStop).
PatrikMalmo
#20 - 3 augusti 2004 20:32
Har precis tillverkat en sådan (fanns en bra beskrivning på bygget på Akvarieguiden som gav lite mer info än det jag redan hade). Har dock inte hunnit stoppa ned den i karet än, skulle ha hunnit med ett vattenbyte i afton först så jag kunde suga bort merparten av cyanon innan jag går igång.

plizken,
en tanke som vi har varit inne på i andra trådar är att det borde gå att motverka blågrönalger även i Tanganyikakar. Det du stoppar i karet kommer ju förr eller senare ut i vattnet, så foder med snedvriden fördelning till kvävets fördel enligt Redfieldration borde i vart fall kunna ge grönalger istf blågrönt. Har sökt efter lite info kring olika foders balans mellan kväve och fosfor, men det är svårt att få fram. Landar i att jag får sitta och räkna en jäkla massa... Tetra ville inte ens svara på frågan!! :/

Det går ju dessutom att köra både Vallisneria och Hornsärv i Tanganyikakar (om det ska vara någorlunda biotopriktigt), samt Javaormbunke, Anubias, Crinum och C. aponogetifolia om man tummar på biotopregeln. Är troligen enbart de två första som skulle gå att få sådan fart på i ett Tanganyikakar att de i vart fall suger lite fosfor. Flytväxter som liten/stor andmat har gett bra resultat för mig i andra kar när det gäller att suga näring, en liten skvätt TMG vid vattenbytena brukar speeda upp dem rejält. Inte alls biotopriktigt, men jäkligt effektivt. Ger dessutom ett dunklare intryck i karet, vilket har fått en del firrar att färga ut riktigt bra.

defdac,
Lurade också på om det kanske inte var så mycket den ökade syrehalten som silverjonerna som gör susen - om det nu funkar. Har inte hittat någon bra beskrivning på hur stor oxydator man ska göra till olika storlekar på kar. Funkar det inte i första rundan får jag göra en större (den jag gjort nu är på 6 dl). Töserna i guldsmedsaffären där jag köpte silvertråden såg lätt förvånade ut när jag sa att jag skulle ha silvret i akvariet... *skratt*

Hilsen!
#21 - 3 augusti 2004 20:47

Töserna i guldsmedsaffären där jag köpte silvertråden såg lätt förvånade ut när jag sa att jag skulle ha silvret i akvariet... *skratt*

Det var någon galning här på Zoopet som prompt ville ha sin 40000:- Breitling i akvariet. Han kanske kan kombinera den med lite väteperoxid och få en schysst bakteriedödare 8)

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25989
#22 - 4 augusti 2004 00:04
Jag tillverkade silvercolloid med två silvertrådar på var sin sida i ett vattenglas sedan kopplade jag in 12v från en batterieleminator på trådarna. En minut sen var det klart..

Det var inte tokeffektivt men det ger en lite andrum medan man försöker rätta till balansen i karet.

BTW. Väteperoxiden gjorde susen mot hjorthornsalgerna. dom är på stark tillbakagång.(Dom är knallröda nu) CO2:n var avstängd en vecka det räckte för att bjuda in algmonstren. nu är allt igång och tom, riccian överlevde.
PatrikMalmo
#23 - 4 augusti 2004 05:03
defdac,
funkar säkerligen utmärkt att långsamt "smälta" ner en Breitling i karet... ;) ...jäkligt dyr bakteriedödare bara!!

plizken,
slugt! I afton blir det vattenbyte och slamsugning av stora karet, och så i med oxydatorn. Håller tummarna!!

Hilsen!
#24 - 16 augusti 2004 14:18
Ursprungligen skickat av defdac

[quote]

Töserna i guldsmedsaffären där jag köpte silvertråden såg lätt förvånade ut när jag sa att jag skulle ha silvret i akvariet... *skratt*

Det var någon galning här på Zoopet som prompt ville ha sin 40000:- Breitling i akvariet. Han kanske kan kombinera den med lite väteperoxid och få en schysst bakteriedödare 8)

[/quote]

Jag är ingen galning, tyckte bara att det var fräckt när jag inte hade den på armen, tror inte att jag är ensam om att tycka så. Har några bilder på hur det såg ut i signaturlänken.
Hursomhelst så ligger den i asken nu, jag fick ju aldrig några seriösa svar i vad som var min första fråga här på zoopet så jag vågade inte ha den nersänkt längre.

Tråden ligger enligt länk:

Vänligen
Kawe
#25 - 16 augusti 2004 14:54

Jag är ingen galning,

"Galning" som i lite tokroligt "små-crazy".. Du vet sådär lite lagom kungligt tokstolle-charmig.
#26 - 16 augusti 2004 16:17
Kawe.

Efter jag nu har sett vad H2O2 gjorde med ett stycke silver så kan jag med säkerhet säga att du inte bör prova på en liknande stunt igen. =) Även om mängden divätedioxid är försvinnande liten i ett rent och friskt akvarium så är tanken på en brietling som ligger och bubblar bort i ett akvarium lite för mycket för min mage..
#27 - 17 augusti 2004 02:33
defdac> Charmig säger du ;)

plizken> Ok jag lovar.

Vänligen
Kawe

Annons