väteperoxid och silikon?(oxydator)

#1 - 14 januari 2004 10:57
kan syret i produkten av väteperoxids söderfall reagera med silikon? tänkte använda silikon i min konstruktion av oxydator, har jag något mystiskt att vänta mig??
#2 - 14 januari 2004 12:46
I en oxydator är väl tanken att väteperoxiden ska reagera med en bit silver och att den enbart ska släppa ut syrebubblorna+silverkolloiderna?
#3 - 14 januari 2004 12:56
Tror nog man ska ha rätt bra koll på vad silkonen innehåller för att se om det reagerar med något(och jag är då inget kemi geni!;) men varför inte dra en sträng med silikon i en plastburk och hälla på lite väteperoxid på det? man skulle ju kunna använda en lite högre koncentration då så märker man nog ganska fort om silikonet "smälter"
väteperoxid är ju inte direkt svagt... inget svar alltså.. men iallafall ett förslag ;)
#4 - 4 juli 2004 05:27
Eftersom jag jobbar på en väteperoxidfabrik, så anser jag mig kunnig inom området och kan härmed avfärda att peroxiden skulle reagera med silikonet. Väteperoxid sönderfaller med organiskt material. Har själv haft peroxid i oxydator i mina kar i över 2 år utan att få problem.. snarare tvärtom.. har aldrig haft så lite jobb med karen. Syrerikt kristallklart vatten.

Annons