Vatten byte och ljus!

#1 - 9 juli 2003 20:48
Har flyttat mina 2 äldre guppy yngel till ett litet kar på ca 1liter, hur ofta ska jag byta vatten och hur mycket. Hur ska jag göra med ljuset? räcker det med vanligt dagsljus för dom?
#2 - 9 juli 2003 20:51
Tycker du ska flytta tillbaka dem där de va innan, det kan bara va bättre än där de är nu. I en 1 liters behållare kommer vattnet bli dåligt efter bara ett par timmar. Fiskarna kräver mycket större plats än så.
#3 - 9 juli 2003 20:55
Skulle gärna vilja flytta tillbaka dom men dom jagar dom nya ynglen, så jag har fått det lite körigt med hur jag ska göra, hur litet går det att vara ... om jag nu köper ett större imorgon ... eller finns det något annat sätt jag kan lösa det hela på?
#4 - 9 juli 2003 21:11
Det är ju bara tillfälligt så skaffa en plastback på 10-20liter, det räcker nog ett tag. Jag föder upp guppy i backar på 27 liter(finns billigt på IKEA) men de kan ju inte va där när de är vuxna. Byt ett par liter varje dag om du inte har något filter.
#5 - 9 juli 2003 21:31
det där med plastback, måste den vara genomskinlig? har en vit och en blå jag kan avvara i sådana fall .. det måste väl funka .. hur är det med lock, dom hoppar väl inte ur .. tänkte för ljusets skull
#6 - 9 juli 2003 21:35
är det inte bättre att de jagar de nya ynglen än att de dör?
#7 - 9 juli 2003 21:39
vill försöka lösa det så att varken nya eller gamla yngel dör ....
#8 - 9 juli 2003 21:53
finns det någon mer som kan svara på mina frågor, vill hjälpa ALLA mina yngel så bra och fort jag kan ...
#9 - 9 juli 2003 21:56
Hej Sune!

Jag förstår dig!
Förut fick jag också panik och skulle rädda varje yngel till nästan vilket pris som helst...!! ;)

Jag tog en halvgenomskinlig lila plast skål som vi brukar ha till att vispa grädde och annat i..! ;)
I den hade jag ca 2-3 liter vatten, lite grus på botten och lite växter som flöt fritt!
Sedan lade jag plastfolie över med lufthål i så att dom inte skulle kunna hoppa ur. (iofs för små för detta ;)

Sedan köpte jag ett 16 liters plast "akvarium" du vet en sådan som man kan transportera smådjur i!
Där kan dom vara tills dom blivit lite större.
Men dom växer oftast långsamt i små utrymmen.

Sen hänger det på ljuset också som sagt.
Dagsljus äv väl bra om man inte är rädd för alger men låt dom inte stå någonstans där solen kan lysa direkt på akvariumet...det blir för varmt!!
Jag har läst att yngel växer bra och mår bra om man ser till att dom har ca 16 timmar ljus per dag.
Tydligen så räcker 8 timmars sömn för småbäbisar! :)

Många akvarister byter ca 30% av vattnet varje vecka och 50% i gång i månaden. Små men täta vattenbyten ska tydligen vara bäst för fiskarna särkilt om man inte har syrepump.
Byt du lite varje dag.

Lycka till!

// Ansi :)
#10 - 9 juli 2003 23:09
Jag tycker du skall satsa på en yngelkasse istället åt de småttingarna, en liten fyrkantig sak som du på www.hjortgatanszoo.se kan köpa för 25:-. Finns säkert i di Zoo-affär också till ett liknande pris. Den har du i det vanliga akvariet och slipper då tänka på vatten och ljus åt de små, de delar på akvariets resurser. Det finns inget som hindrar att har 2-3 sådana yngelkassar i ett akvarium, och det ryms i alla fall 10-20st pyttesmå guppyyngel däri.

Swetrot
#11 - 10 juli 2003 05:54
har lagt dom i en rund glasskål med platt botten, den rymmer ca 2,5 liter, bättre än den igår. Skall gå till zoo och se vad jag kan hitta sedan idag men det får inte vara för dyrt eftersom det är semestertider nu och jag vill lägga dom mesta pengarna på mina barn. Ett flytande yngelkar har jag redan och ha ett till är jag inte så jätte pigg på eftersom mitt akvarium inte är så stort, rymmer 54liter. Och jag vill ju gärna se annat än kar flyta omkring ....
#12 - 10 juli 2003 08:33
Köp javamossa då? mina yngel blir inte uppkäkade alls i mitt akvarium, där går yngel från tre olika kullar & de bryr sig inte ens om de nyfödda.. massa växter & en del javamossa så de kan gömma sig. för har du dem i ett såå litet utrymme så växer de så sakta att det dröjer innan du kan släppa ner dem i det stora ju =)
en flajbox kostar på ikea 19 (10 kr för lock) och den är genomskinlig med..rymmer som tidigare sagt 27 liter & är utmärkt till yngel =)
#13 - 10 juli 2003 17:34
det blev ett litet flyttbart akvarium på 4.4 liter och dom verkar trivas ... [^]

Annons