Vatten byte = Problem?

#1 - 2 januari 2006 20:33
Hejsan.

Jag bytte för 2 timmar sen vatten i discus baljan och efter det så började dom "klia" och skrapa sig på rötter , växter ja på allt som var i vägen.

Mina corydoras och ancistrus malar uppvisade samma tecken.

Det har aldrig varit så förut? vad kan det bero på?

Är det något i vattnet? jag har skrivit och frågat om dom eventuellt lägger i något medel på helgerna för att "rensa" rören eller vad det handlar om.

Jag hittade även detta http://www.vaasanvesi.fi/_FileRoot/294965.xls

Och jag reagerade på att det fanns nitrit i kranvattnet.. dock inte så mycket men ändå. ska det vara så?

Nitrit visade 0 i morse

Någon annan som har märkt detta beteende hos sina fiskar efter vattenbyten?
#2 - 2 januari 2006 20:55
Nu vet jag inte hur det är hos dig, men här i stan är det en klar skillnad på vattnet i veckorna, och på helgen. Motiveringen jag har fått höra, hur sann den är vet jag inte, men ska vara:

Iom att de storförbrukare av vatten som bara är igång måndag till fredag, inte använder nått vatten på helgerna, står vattnet längre i rören, och därför blir vattenkvaliten sämre.

Som sagt, hur sant det är vet jag inte, det luktar svagt mer klor om vattnet här på söndag eftermiddag, än 24 timmar senare.

B!
#3 - 2 januari 2006 20:56
nitrit finns oftast i kranvattnet men är ytterst lite.
klia kan bero på skillnad i ph mellan kran och kar.
har du ph test kan du ju kolla skillnaden.
#4 - 2 januari 2006 20:57
[quote=Mr B]Iom att de storförbrukare av vatten som bara är igång måndag till fredag, inte använder nått vatten på helgerna, står vattnet längre i rören, och därför blir vattenkvaliten sämre.[/quote]

låter som det kan stämma men det borde ju va nåt vattenverken kan svara på mer ingående.
#5 - 2 januari 2006 21:06
[QUOTE=Raven]nitrit finns oftast i kranvattnet men är ytterst lite.
klia kan bero på skillnad i ph mellan kran och kar.
har du ph test kan du ju kolla skillnaden.[/QUOTE]

Har 7 enligt testet i morse. och senast jag testade kravattnet var det över 8.. så kanske det kan vara boven.
Har 5 i hårdhet i kran så ph sjunker pga rötter och sånt till runt 7
#6 - 2 januari 2006 21:07
[QUOTE=Mr B]
Iom att de storförbrukare av vatten som bara är igång måndag till fredag, inte använder nått vatten på helgerna, står vattnet längre i rören, och därför blir vattenkvaliten sämre.
B![/QUOTE]

Det låter jävligt vettigt.
#7 - 4 januari 2006 12:22
Märker att den största discusen "kliar" sig ännu nu som då och att den har konstiga vibrationer i fenorna.
Detta gjorde han inte före vattenbytet.

Har inte fått något svar fån vattenverket ännu.. *gruff*

Men jag har hört av andra avarister i nejden att dom har fått veta att vattenverket lägger salmiak i vattnet på helgerna för att rensa rören.

Men jag bytte vatten på måndagen.

Kan detta vara orsaken tro? att det kan ha funnits kvar i vattent ännu på måndagen?
#8 - 4 januari 2006 12:32
Mätte ph i kran nu precis där var det 8.5

i akvariet är det mellan 6.5-7

Så som raven skriver kan det ha varit därför som dom kliar sig.. att det kom i 8.5 vatten i 6.5?

och i såfall vad ska man göra för att vattet ur kran ska vara lägre i ph?
låta det stå för man häller i det i akvariet?

har hårdhet 5-6 i kran
#9 - 4 januari 2006 12:32
Samma fenomen märkte jag på mina discusar!
Endå har jag egen djupborrad brunn....
Därför mognar jag numera vattnet i en regntunna från lantmännen,tunnan rymmer 250l.får genomlufta med diffusor 24t innan byte..
Märker aldrig mera att de kliar sig.PH:t hinner gå ner till 7 under detta dygn.Jag har haft flera praktbotior som blivit alldeles galna och dött pga detta,de verkar vara extremt känsliga.Nu mera reagerar inte dom heller på vattenbytet,även om jag byter så mycket som 50-60%.

lennart
#10 - 4 januari 2006 12:37
[QUOTE=lennart wiklund]Samma fenomen märkte jag på mina discusar!
Endå har jag egen djupborrad brunn....
Därför mognar jag numera vattnet i en regntunna från lantmännen,tunnan rymmer 250l.får genomlufta med diffusor 24t innan byte..

lennart[/QUOTE]

Hej Lennart.

Var det stort ph skillnad på vattent då eller är något annat i vattnet som gör att dom börjar klia sig.

Skall väl tillägga att det ar domhär nya discusarna som gör det.
Han jag köpte dom av så ville sälja dom för att han hade för högt ph för att dom skulle trivas.

Han hade runt 9 i kran och de sjönk till 8.5 pga många rötter. och hårdhet 15

kan det vara så att discusarna inte har vant sig till mitt lägre ph ännu?

men blir lätt lite paranoid :)

Dom e juh så djävulskt fina dessa grytlock
#11 - 4 januari 2006 12:45
Jag vet ju faktiskt inte....men när jag hade dessa problem så pratade jag med en akvarist som hållit på i massor av år,denna dam har stenkoll på vattenkemi vill jag mena.vi kom tillsamman på att jag städade botten för noga,barannan dag slamsög jag.då menade hon att det var för lite nyttobakterier,samt att vid vattenbyte med färkt vatten med förhöjt ph värde så utlöstes en amonniak spik.detta hände varenda eviga gång jag bytte vatten,efter mogning av vatten,samt slamsugning av botten var fjortonde dag försvann dessa besvär.Har du ett NH4/NH3 TEST?
dET SAMT NITRIT TEST ÄR NOG VIKTIGAST.
Har du mätt nitriten nu efter två timmar??
Kan vara värt att kolla,så du inte åker på spik om du samtidigt slamsugit botten!

lennart
#12 - 4 januari 2006 12:53
[QUOTE=lennart wiklund]Jag vet ju faktiskt inte....men när jag hade dessa problem så pratade jag med en akvarist som hållit på i massor av år,denna dam har stenkoll på vattenkemi vill jag mena.vi kom tillsamman på att jag städade botten för noga,barannan dag slamsög jag.då menade hon att det var för lite nyttobakterier,samt att vid vattenbyte med färkt vatten med förhöjt ph värde så utlöstes en amonniak spik.detta hände varenda eviga gång jag bytte vatten,efter mogning av vatten,samt slamsugning av botten var fjortonde dag försvann dessa besvär.Har du ett NH4/NH3 TEST?
Kan vara värt att kolla,så du inte åker på spik om du samtidigt slamsugit botten!

lennart[/QUOTE]

Jag mätte nitriten efteråt men den visade nog noll.

Jag har sand i botten så jag tar bara skit och matrester när jag slamsuger.

men ett filter e relativt nytt och kanppast inkört ännu.. det blev instalerat i fredast.

Men nitriten är noll.
#13 - 4 januari 2006 13:10
Då skulle nog jag vara ytterst försiktig med att slamsuga botten.du matar ju inte med hjärta?visst var det så.
#14 - 4 januari 2006 13:24
[QUOTE=lennart wiklund]Då skulle nog jag vara ytterst försiktig med att slamsuga botten.du matar ju inte med hjärta?visst var det så.[/QUOTE]

Nä bara med mygglarver och artemia och flingor och granulat och daphnier.

Å discusarna älskar att äta av botten.. så jag tror det är lite matrester som ligger kvar.
#15 - 11 januari 2006 12:19
[QUOTE=lennart wiklund]Jag vet ju faktiskt inte....men när jag hade dessa problem så pratade jag med en akvarist som hållit på i massor av år,denna dam har stenkoll på vattenkemi vill jag mena.vi kom tillsamman på att jag städade botten för noga,barannan dag slamsög jag.då menade hon att det var för lite nyttobakterier,samt att vid vattenbyte med färkt vatten med förhöjt ph värde så utlöstes en amonniak spik.detta hände varenda eviga gång jag bytte vatten,efter mogning av vatten,samt slamsugning av botten var fjortonde dag försvann dessa besvär.Har du ett NH4/NH3 TEST?

lennart[/QUOTE]

Nu bytte jag 40% vatten och samma utgång.. fiskaran blir knyckiga och kliar sig och "sprätter" med fenorna.

Hur testar man om man har fått en ammoniak spik? har bara nitrit och ph test att tillgå.
#16 - 11 januari 2006 12:41
[quote=Mr B]
[/quote]

Det där låter faktiskt väldigt logiskt, har inte funderat på det tidigare. Jag byter som regel alltid vatten på söndag eftermiddag/kväll. Ska nog se till att ändra den rutinen till någon gång i mitten av veckan.

Annons