Vatten filtrering till akvariebruk.

#1 - 8 januari 2015 14:27
Jag har hållit på att kolla på olika lösningar för att filtrera kranvattnet och ta bort/reducera bakterier, tungmetaller osv och hittar inget lätt system som enkelt kan kopplas mellan kran och slangen till att fylla på akvariet.

Det är en djungel och det är olika delar som inte passar i rör storlek ihop och har ofta låg vattengenomströmning som t.ex. 2 L/min eller också så har den kort hållbarhet som t.ex. 2000 L vatten så ska man byta filtermaterial/patron osv.

Då slog det mig plötsligt. Vad nu om man tar ett vanligt akvariefilter med UV ljust inbyggt och sedan fyller filtret med olika filtermaterial så tar bort olika saker som t.ex. kol filtermaterial.

Skulle detta fungera att ha som "reningsverk"?

Där finns ju filter som SunSun med 11W UV inbyggt. någon som känner till flera filter med stark UV inbyggt som inte koster en förmögenhet?

Det är ju betydligt lättare att ha det i ett sånt system än att försöka att sätta ihop olika delar med olika rör dimensioner osv samt att ett akvariefilter ju är gjort för att hantera sånt och är ju normalt sätt vattentät osv.
#2 - 9 januari 2015 09:27
Ingen som vet om detta skulle vara en bra ide/skulle fungera eller inte?
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 9 januari 2015 09:34
Vad handlar det om för vatten?
#4 - 9 januari 2015 10:02
Vad handlar det om för vatten?

Vanligt kranvatten som är rätt ok enligt vad jag vet.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 9 januari 2015 10:09
Webo skrev:

Men det skall väl inte innehålla några tungmetaller eller bakterier.
#6 - 9 januari 2015 10:39
Webo skrev:

För att minska risken att få i koppar när de tex gör något reparationsarbete i fastigheten etc kör jag med ett enkelt kolfilter från jula, och gardena snabbkopplingar till kran och slang.

Beroende på storlek på akvariet och hur mycket vatten som byts, hur smutsigt vatten etc så bör detta kolfilter hålla ungefär ett år innan det är dags för byte till ett nytt filter för 100:-

I stort sett likabra flöde som att bara spola ifrån vattenkranen.
#7 - 9 januari 2015 12:51
Har du en länk till det kolfiltret?

EK
#8 - 9 januari 2015 13:08
Kör med ett osmosfilter... Jag får 0 TDS ut från mitt.

Finns en hel del att välja på här:
http://rent-postevand.dk/shop/index.php?route=product/category&path=47
#9 - 9 januari 2015 13:11
Hej!

Filtrerar kol bort koppar?

Styfv, Karlstad
#10 - 9 januari 2015 13:21
Styfv skrev:

Ett osmosfilter gör det.
#11 - 9 januari 2015 13:47
Så ett kolfilter filtrerar inte bort koppar?

Styfv, Karlstad
#12 - 9 januari 2015 14:24
petnym skrev:
Kör med ett osmosfilter... Jag får 0 TDS ut från mitt.

Finns en hel del att välja på här:

http://rent-postevand.dk/shop/index.php?route=product/category&path=47

Tack Petnym. Men det var just denna lösning som var väldigt krånglig och har låg kapacitet på l/t och l/dag och anslutningarna knepiga osv. Jag skulle vilja ha något som fungera "snabbare" och är enkelt att hantera när man ska göra vatten byten. Jag har ingenstans att installera fast lösning som denna.

Det var därför jag undrade om det gick med en vanlig pump för den kan man koppla på kranen i ena ändan och i akvariet med andra ändan och sedan plocka ihop det enkelt när man var klar med vattenbytet. Plus att den ju tömmer ut vattnet snabbare vi vattenbytet så det går snabbare att göra underhållen :-)
#13 - 9 januari 2015 14:29
Erikderek skrev:
Har du en länk till det kolfiltret?

EK

Skulle tro det är detta: http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vattenpumpar/vattenrenare-och-filter/vattenrenare-filterhus-438007/

Jag har sett beskrivning på att koppla ihop allt också som finns här: http://www.ciklid.org/artikelarkiv/cbX_pdf/cb201004_11.pdf

Men då det är många kopplingar och så är jag lite rädd för vattenläckage (som även författaren tar upp) och därför gillade jag inte den lösningen.
#14 - 9 januari 2015 14:42
Webo skrev:
Tack Petnym. Men det var just denna lösning som var väldigt krånglig och har låg kapacitet på l/t och l/dag och anslutningarna knepiga osv. Jag skulle vilja ha något som fungera "snabbare" och är enkelt att hantera när man ska göra vatten byten. Jag har ingenstans att installera fast lösning som denna.

Lösningen ser nog ut så av en viss anledning... Du kan omöjligt få ett vanligt akvariefilter att ta det som ett RO/DI-filter tar...
#15 - 9 januari 2015 16:12
Nej det förstår jag :-)

Vem att man rensar det en del jämförd med att bara använda karnvatt tänkte jag borde räcka. Det går ju att köra utan vattenbetedningsmedel men om man filtrera det så bra man kan utan det blir för krångligt så borde det fungera och vattnet bli bättre. Skulle det inte fungera tror do?

Skickat med Tapatalk från min mobil.
#16 - 9 januari 2015 18:18
Styfv skrev:
Hej!

Styfv, Karlstad

Det borde väl ta det mesta?

Hur som helst har jag ciklider som är kända för att vara känsliga mot koppar, tex nya vattenrör och inga problem under och efter totalt stambyte i hela fastigheten utifrån gatan.
Har läst om många med likadana fiskar som fått problem om de bytt en meter rör innan kranen... 2tecken till
#17 - 12 juli 2015 11:19
Dum fråga kanske men kan man montera julas vattenfilter upp och ner på följande vis.

Skulle vara bra för då kan jag har det permanent monterat i skåpet under akvariet med en slang ifrån filtret till akvariets kant.
När det sedan är dags att fylla på vatten är det bara att trycka på gardenakopplingen och fylla på så mycket vatten man behöver.

Sedan när kopplingen lossas så töms hela filterbehållaren automatiskt ur inloppsanslutningen som man fångar upp i en hink.
Så slipper man skruva loss behållaren och tömma den i vasken varje gång man använt den för att slippa att vatten står kvar i filtret.
#18 - 12 juli 2015 13:42
simpson skrev:
Det borde väl ta det mesta?

Hur som helst har jag ciklider som är kända för att vara känsliga mot koppar, tex nya vattenrör och inga problem under och efter totalt stambyte i hela fastigheten utifrån gatan.

Har läst om många med likadana fiskar som fått problem om de bytt en meter rör innan kranen... 2tecken till

Nej ett kolfilter tar inte det mesta, det tar mest organiska föroreningar (oljor tex) och gifter (bekämpningsmedel tex), metaller är den inte särskilt bra på.

Annons