Vatten med mycket syre i?

#1 - 31 januari 2008 20:12
Vi har eget vatten på vår tomt, och jag har precis fyllt upp mitt nya akvarium för första gången. Det som omedelbart slog mig var hur mycket syre vi har i vattnet - det är syrebubblor överallt i akvariet. Finns det någon nackdel med att ha väldigt syresatt vatten, jag tänker på de regelbundna vattenbyten jag kommer göra framöver. Någon som har något råd?
#2 - 31 januari 2008 20:29
Det brukar bli så där när man öser i eller byter vatten. Jag tror det har att göra med att det är väldigt mycket löst gas i vattnet när det kommer. Men när vattnet värms upp, så kan det inte hålla lika mycket gaser, och då bubblar det ut. Samma sak händer i ett glas vatten om det får stå.
Så det är inte farligt.
#3 - 31 januari 2008 20:38
Är du säker på att det är syre?
Har du en djupborrad brunn är det inte ovanligt med metan- svavelgas och som kan vara direkt skadligt för fiskarna. Lite typ som detta:
http://www.fishjunkies.com/Disorders/gas_bubble_disease.php

Vattnet bubblar då ganska friskt när man tappar upp det och inte som Jens A är inne på gissar jag.
Så här ser vårat brunnsvatten ut och det bästa är att låta det lufta ur en tid innan man använder det eller vara försiktig med mängden vatten man byter (Windows media 5.2 Mb):
http://www.bluesboy.se/movies/brunnsvatten.wmv
#4 - 31 januari 2008 21:07
Ja... ni har ju båda poänger. Det är en djupborrad brunn, som står på en grusås - vi har 3-4-5 meter (eller mer) med ren sand under huset. Så vattnet bör ju vara bra...

Nu har jag haft i bakteriekultur (och filtret i akvariet är gammalt), och jag ska låta akvariet stå några dagar innan jag introducerar några fiskar. Förhoppningsvis går det bra, annars får jag ta till åtgärder.
#5 - 31 januari 2008 21:14
Det är en djupborrad brunn, som står på en grusås - vi har 3-4-5 meter (eller mer) med ren sand under huset. Så vattnet bör ju vara bra
Sanden hjälper nog inte så mycket när du har en djupborrad brunn. Om du häller upp ett glas vatten och det liksom poppar upp bubblor likt en kolsyrad dricka kan du höja på ögonbrynen annars är det nog precis som Jens A säger.
#6 - 1 februari 2008 09:02
Inga bubblor "Poppar upp" när man häller upp vatten, utan de sätter sig s.a.s på glasets väggar. Kollade akvariet imorse innan jag gick till jobbet, bubblorna hade minskat betydligt och sitter numera framförallt på växter, pump etc. Ska avvakta någon dag till med att tillsätta fisk (bl a för att få temperatur att stabilisera sig), förhoppningsvis ordnar det sig.

Annons