<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Läser här och där om vatten som luktar illa.
Nu har vi inte kommit så långt som lukt-dator, men jag är nyfiken på vad som klassas som lukta illa (vattnet i akvariet alltså).
Jag har lite svårt att föreställa mig en låda med fisk i vatten ska lukta jordgubb...<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Akvarier luktar ofta litegrann som jord, gräs, eller multna löv - dvs inte gott men inte heller direkt obehagligt. Det är helt normalt och ingenting att oroa sig över.
Om akvariet däremot har en skarp, elak, rutten, lukt, med dragning åt ammoniak, då är det fara å färde. Vattenkvaliteten är då mycket dålig, och du löper faktiskt risk att dina fiskar dör.
Vad man omedelbart bör göra om det börjar lukta illa om vattnet är stora vattenbyten - 50% eller så, flera gånger i rad - plus att man kollar så inte lukten kommer från nån död fisk som ligger och surnar. Har man möjlighet är filtrering över aktivt kol väldigt bra.
Det tar hand om den akuta krisen, men sen måste man komma på varför vattenkvaliteten blev dålig. Att mata för mycket är den vanligaste orsaken till 'ruttet' vatten.