Vatten till sovrummet

#1 - 2 mars 2014 20:01
Har en tid gått och funderat på att skaffa ett till akvarium, gärna i 500-litersklassen, och göra det till ett snyggt biotopakvarium. Varför inte ett akvarium med bara några L-malar?

Men så en dag beslutade sig bilen för att kräva mig på en stor reparation så drömmen om ett stort akvarium grusades, i alla fall ett bra tag framöver.

Till tröst (och för att stilla pysselbegäret) har blocket visat mig vägen till ett 60L som jag ska ställa i sovrummet. Tänkte ta tillfället i akt att lära mig lite mer om akvarieväxter och mindre fiskar. Urvalet är ju ganska begränsat på grund av storleken på akvariet men får se det som en utmaning istället.

Vill försöka skapa något enkelt (eller som åtminstone ser enkelt ut) som är lugnt och passar in i sovrumsmiljön.
Initialt tänker jag såhär:

Inredning och invånare
[LIST]
[*]Ett stim av någon liten fisk, troligtvis endast en art
[*]Några räkor? (Nu är jag ute på tunn is!)
[*]Jula blästersand
[*]Låg grön bottenväxt som täcker en del av sanden
[*]Bakgrundsväxt
[*]Rot
[/LIST]

Hårdvaran
[LIST]
[*]Svartmålad bakruta eller mörk tunn mörk strukturbakgrund
[*]Innerfilter
[*]T8 belysning 15W
[*]Mått 61x31x42 cm
[/LIST]
[ATTACH=CONFIG]67790[/ATTACH]

Ska sätta mig i lugn och ro och läsa på och förhoppningsvis komma fram till ett trevligt koncept. Tankar och funderingar från er andra är alltid välkommet!
//Simon
#2 - 3 mars 2014 13:17
Dina egna tankar är nog bäst. Annars kommer du att ångra dig ;-)

64L är ju ungefär som 2 nano-kuber. Skall du ha ett stim finns ju t.ex. mini och mikro varianter av Rasbora som du skulle kunna ha ett fint stim av.

Vad menar du med att du är ute på tunn is när det gäller skaldjur ?

Jag kan rekommendera att komplettera med lite räkor. Min son har haft en 30L kub med mikrorasboror och räkor. Det är jättetrevligt och dom är lättskötta. Jag blev helt fasinerad då jag återupptog akvarismen efter många år och upptäckte dessa trevliga små krabater.
Det finns ju många olika färger och varianter att välja på.
#3 - 3 mars 2014 16:48
Du har nog helt rätt! ;-)

Ju mer jag läst och funderat så är det ju precis som du säger, det blir som ett lite större nano.

Att ha räkor slog mig precis när jag skrev inlägget. Dock hade jag absolut ingen aning om hur det var att ha dem i praktiken, visste i princip bara att de är vackra att se på. Men läste igenom zoopets allmänna info om räkor (http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=409) Tror absolut att jag ska satsa på att ha ett gäng. Dels för att de är intressanta och vackra men även att de håller undan lite och städar. Blir vinst hur som :)

Är återigen inne på samma spår som du Snutjulle med Rasboror av något slag, alternativt tetror. Ska läsa in mig lite. Du råkar inte sitta inne på något tips på Rasboror som kan vara av intresse? Det är ju en fördel om de är relativt lätta att få tag på.
#4 - 3 mars 2014 17:21
Har funderat över lite om tekniken och växter.

Har fastnat för HC 'Cuba' (http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=86&SOK=1)
Otroligt vacker, men är lite osäker på om ett 15w med reflektor räcker till? Vad tror ni i så fall om ett Life-Glo 6700k? (http://www.cyberzoo.se/akvaristik/belysning/lysror-reflektorer/t-8-lysror/hagen-glo/life-glo/)

För att hjälpa Cuban lite (och övriga växter också) tänkte jag prova på PMDD.

Istället för att måla bakglaset funderar jag på den här svarta barkbakgrunden: http://www.pwss.se/product.php?productid=2212&cat=1258&page=1 En sådan bakgrund sitter i min systers Malawikar, se nedan. Hoppas på att den kan bli snygg även i mitt akvarium när det växt på lite alger mm.
[ATTACH=CONFIG]67799[/ATTACH]
#5 - 5 mars 2014 08:59
simka skrev:
Du har nog helt rätt! ;-)

Ju mer jag läst och funderat så är det ju precis som du säger, det blir som ett lite större nano.

Att ha räkor slog mig precis när jag skrev inlägget. Dock hade jag absolut ingen aning om hur det var att ha dem i praktiken, visste i princip bara att de är vackra att se på. Men läste igenom zoopets allmänna info om räkor (http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=409) Tror absolut att jag ska satsa på att ha ett gäng. Dels för att de är intressanta och vackra men även att de håller undan lite och städar. Blir vinst hur som :)

Är återigen inne på samma spår som du Snutjulle med Rasboror av något slag, alternativt tetror. Ska läsa in mig lite. Du råkar inte sitta inne på något tips på Rasboror som kan vara av intresse? Det är ju en fördel om de är relativt lätta att få tag på.

Det brukar finnas "småfisk" på Akvarielagret i Bromma. Det har alltid funnits dom gånger jag varit där.
Dom har även räkor av olika slag.
#6 - 8 mars 2014 15:02
Gött! Hade räknat med att ta en tripp till AL, så passar perfekt :)
#7 - 8 mars 2014 16:01
Efter en lång vecka med övertid och teoriprov för C-körkort så har jag kopplat av med lite akvariepyssel :)

Tog en tur och besökte Djurmagazinet, Hornbach, Arken Zoo och Jula. Fick tag på det mesta förutom en bakgrund, så blir till att beställa en asap. Det blev: reflektor, Power-Glo, rot, filter, svart plastfilm, blästersand och gummilist.

[ATTACH=CONFIG]67886[/ATTACH]

För det första - reflektorer är bra grejer. Köpte en från Juwel och den är riktigt slimmad och skulle nog vilja påstå att den passar på det mesta. Mitt lysrör ligger väldigt tight mot locket men det gick att klämma mellan reflektorn ändå. Passade på att testa och ta en bild på det nya Power-Glo lysröret med och utan reflektor, stor skillnad!
[ATTACH=CONFIG]67881[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67882[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67883[/ATTACH]

När jag vattentestade akvariet efter inköp blev jag väldigt glad eftersom pumpen var otroligt tyst, gick nästan inte att höra alls. Det är en bra egenskap för en pump som ska befinna sig i ett sovrum :)
Men passformen på det stora plastlocket är inte direkt lysande och det skramlar något förfärligt när pumpen är igång. Så köpte julas "Geko - dammlist av cellplast" med dubbelhäftande tejp för att försöka tysta ner det hela lite. Listen ligger i skåran där glaset möter locket:
[ATTACH=CONFIG]67884[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]67885[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67888[/ATTACH]

På ena sidan av mitt innerfilter finns gammalt skräp som jag inte blir av med, dessutom vill det gärna samlas alger och annan smuts där när akvariet är igång. Så för att dölja det köpte jag "d-c-fix Designfolie" på Hornbach. Det är helt enkelt en ganska tjock plastfolie som sätter sig statiskt (alltså inget klister :)) och som är busenkel att sätta dit och plocka bort. Blev faktiskt ganska bra med tanke på att det tog ca 5 min att sätta dit och att den bara är att ta bort igen om man skulle vilja. Ska definitivt göra liknande på mitt 180L också!
[ATTACH=CONFIG]67889[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67890[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67891[/ATTACH]

Väntar med att packa upp både blästersand och rot innan jag fått limmat dit en bakgrund, men kul att det börjar röra på sig :d
#8 - 11 mars 2014 09:16
Ser med spänning fram emot uppdateringar under fortskridandet :)
#9 - 11 mars 2014 13:37
Spännande. Jag använder den svarta plastfilmen som bakgrund på mina akvarier. Det skall bli kul att följa ditt projekt då jag som du vet har ett liknande som jag precis startat igång. Vad är det för modell på ditt akvarium, det ser väldigt mycket ut som mitt Korall 60 men rampen skiljer sig och själva JUWEL filtret var annorlunda på mitt?

EK
#10 - 11 mars 2014 19:20
Snuttjulle skrev:
Ser med spänning fram emot uppdateringar under fortskridandet :)

Kul! Ska försöka uppdatera så fort jag har ny info att dela med mig av :)

Erikderek skrev:
Spännande. Jag använder den svarta plastfilmen som bakgrund på mina akvarier. Det skall bli kul att följa ditt projekt då jag som du vet har ett liknande som jag precis startat igång. Vad är det för modell på ditt akvarium, det ser väldigt mycket ut som mitt Korall 60 men rampen skiljer sig och själva JUWEL filtret var annorlunda på mitt?

Den är perfekt till det! Gillar att plastfilmen är så lätt att sätta dit och att ta bort. Har dock beställt en bakgrund som dessvärre inte kommit än, så projektet haltar lite. Blev en sådan här:
[ATTACH=CONFIG]67963[/ATTACH]
Är lite osäker på hur skalan kommer att bli i ett så litet akvarium som jag håller på med, men tänkte att jag ger det en chans. Tycker det är ganska begränsat utbud på svarta och tunna bakgrunder.

Jag trodde också att det var ett Korall60 när jag var och hämtade det, men insåg senare att det är ett Rekord 600. I dem sitter det ett Bioflow Super innerfilter och i Korall6o sitter ett BioFlow Mini filter. I Super-filtret får det plats två av juwels filtersvampar, tänkte ta en från mitt i princip inkörda 180L under uppstarten.
#11 - 27 mars 2014 19:02
Äääntligen.

Nu har bakgrunden landat i brevlådan efter lång väntan!

Första intrycket är att den är enorm. Tyvärr. Hade hoppats på lite mintre struktur för skalans skull, men jag valde att slänga i den ändå. Här är lite före-bilder (på den sista har jag skurit till bakgrunden).

[ATTACH=CONFIG]68254[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]68256[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]68257[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]68258[/ATTACH]

Bakgrunden är gjord av frigolit och är nog inte på långa vägar lika roubust och tålig som en äkta BTN. Eftersom det är frigolit är det nog ingen vidare idé att ha tillsammans med någon mal som kan tänkas gnaga. Fördelen med frigolit är att det var oerhört lätt att skära till, bara svepa över med en mattkniv. För att sätta fast den körde jag akvariesilikon och "dutt-metoden". Blev ganska mycket sillikon så troligtvis kommer jag behöva vänta lite längre än jag trott, vill vara säker på att det härdat.

Resultatet:
[ATTACH=CONFIG]68259[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]68260[/ATTACH]
(Brukar inte be om ursäkt för mina dålig bilder men idag är det på sin plats..)

Och efter ca en timmes jobb är statusen återigen 'vänta'. Hoppas silikonet härdar snabbare än när jag fäste BTN i mitt 180L, då tog det 10-12 dagar.
#12 - 27 mars 2014 19:42
Kul att följa ett projekt från början :)
Jag har ett ganska nystartat nano som jag har galaxy danio och körsbärsräkor i. Väldigt snygga fiskar, något större än microrasboror och liknande och passar säkert jättebra i ett 60 liters.

edit: galaxy rasbora heter den i artbeskrivningen, men det är en danio vad jag förstår. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1225&SOK=1
#13 - 27 mars 2014 19:42
Roligt att du är tillbaka med projektet efter det ofrivilliga uppehållet. Jag tycker det ser helt ok ut, jag tror det hade blivit snyggt med rötter som "växer och spretar" ut från bakgrunden. En fördel som det ser ut på bilderna är att filtret smälter in bra.

EK
#14 - 27 mars 2014 20:12
Simka..om det är ättikssilikon så går härdningen mycket, mycket snabbare om det är fuktigt, den härdar av fukt . Sätt ner typ en skål med vatten eller dyligt och lägg lock på hela akvariet..Jag har även kört med att duscha fin, fin dimma med sprayflaska över t.e.x öppna fogar då och då under dagen med gott resultat..
#15 - 27 mars 2014 22:05
Körde också kokt vatten i skålar som ångade en stund och ökade fukten. Kul med ditt projekt, lycka till!
#16 - 30 mars 2014 17:24
Kvarnvik skrev:
Kul att följa ett projekt från början :)

Jag har ett ganska nystartat nano som jag har galaxy danio och körsbärsräkor i. Väldigt snygga fiskar, något större än microrasboror och liknande och passar säkert jättebra i ett 60 liters.

edit: galaxy rasbora heter den i artbeskrivningen, men det är en danio vad jag förstår. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1225&SOK=1

Bra tips! Är nog inte helt omöjligt att det kan bli några Galaxy rasbora :) Har även tittat lite på kopparbarb (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=209&SOK=1), minirasbora (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1410&SOK=1) och smaragdrasbora (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1508&SOK=1). Har bestämt mig för körsbärsräkor i alla fall. Vilka fiskar det blir beror lite på vad jag får tag på. Tycker dock att galaxy'n är riktigt fin!

Erikderek skrev:
Roligt att du är tillbaka med projektet efter det ofrivilliga uppehållet. Jag tycker det ser helt ok ut, jag tror det hade blivit snyggt med rötter som "växer och spretar" ut från bakgrunden. En fördel som det ser ut på bilderna är att filtret smälter in bra.

EK

Tackar @EK! Tyvärr köpte jag en rot långt innan jag hade bakgrunden, så det är en liten knubbig en. Men jag testar och ser hur det blir och så får jag prova något annat om den inte funkar. Det är fint om man lyckas få till lite volym med inredningen, så det inte bara är lite sand och sen massa vatten.

Hemi skrev:
Simka..om det är ättikssilikon så går härdningen mycket, mycket snabbare om det är fuktigt, den härdar av fukt . Sätt ner typ en skål med vatten eller dyligt och lägg lock på hela akvariet..Jag har även kört med att duscha fin, fin dimma med sprayflaska över t.e.x öppna fogar då och då under dagen med gott resultat..

Yes ättiksillikon är det! Har följt era råd och ställer ner vattenkokaren med öppet lock efter att den slagit ifrån. Så står den där och ångar/värmer. Har gjort det i ett par dagar nu och det verkar faktiskt fungera :) Knappt någon doft kvar!!

Juni skrev:
Körde också kokt vatten i skålar som ångade en stund och ökade fukten. Kul med ditt projekt, lycka till!

Tack ska du ha @Juni!! :)
#17 - 30 mars 2014 17:53
Ny möbel till akvariet

Som akvariemöbel hade jag planerat att rusta upp och förstärka en gammal IKEA malm byrå. Tyckte dock att den inte var något vidare bra objekt att arbeta med och att den inte riktigt passade in i rummet. Så idag for jag till IKEA för att se om det gick att hitta något bättre. Bättre återstår att se men nytt blev det i alla fall! :)

Det blev en IKEA BESTÅ (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20102154/) med extra dörrar. Valde den eftersom det är som "två" 60cm skåp fast med hel skiva både över och under. Akvariet är såpass brett att det kan vila på gavlarna - vilket förhoppningsvis sparar på skivan. Det är inte världens bästa akvariemöbel (är ju inte direkt avsedd för det) men jag tror att den klarar de ca 70-80kg som akvariet kommer väga utan problem. Jag kan sitta på den och hoppa utan att den rubbar sig, även i sidled är den stabil. Det medföljer även beslag så man kan fästa den i väggen - och då blir det kanske ytterligare lite mer stabilt. Men kan nog inte rekommendera den till större akvarier, det är trots allt mycket luft i konstruktionen.

BESTÅ har 5 fötter som går att justera så att bänken hamnar i våg:
[ATTACH=CONFIG]68294[/ATTACH]

Det är mycket (mycket!) luft i spånskivorna så det är nog bra att akvariet vilar på båda gavlarna:
[ATTACH=CONFIG]68297[/ATTACH]

För att förstärka konstruktionen lite limmade jag all sammanfogning med trälim och satte fast hyllplanen med vinkeljärn för att minska möjligheten till skjuvning.
[ATTACH=CONFIG]68295[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]68296[/ATTACH]

När jag monterat på dörrarna och ställt in bänken i sovrummet blev det så här:
[ATTACH=CONFIG]68298[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]68299[/ATTACH]

Nu ska bara sillikonet få härda någon dag till sen är det inredningsdags! :D
#18 - 30 mars 2014 18:30
Snyggt! Jag sitter själv och funderar på vad jag ska ha under mitt akvarium men du verkar ju ha löst det bekymret bra :) Det är nog klokt med vinkeljärn :)
#19 - 30 mars 2014 19:53
Tack!! Det är alltid svårt det där med akvariemöbler. Är inte så mycket för akvarietillverkarnas bänkar till mindre akvarier, ser lite gängligt ut.

Vinkeljärnen gjorde en del, men eftersom spånskivorna inte är helt homogena så drog skruven lite olika. Men tror absolut att det är bättre än inget :)
#20 - 3 april 2014 10:20
Kul att se att det går framåt :)

När jag limmade min BTN i mitt 160L lade jag det på rygg, ställde ett litet trädgårdsbord "vid öppningen" och på detta bord en bordsfläkt med en skål vatten framför. Då blåste fläkten in vattenånga samtidigt som det blev bra luftcirkulation och silikonet härdade på 0-tid.
#21 - 4 april 2014 15:06
Vilken växt?!

Någon som vet vad den röda växten nedan heter?? (Affären visste inte :()

Köpte den på vinst och förlust eftersom jag tyckte den är så vacker. Kan den överleva med 15w + reflektor planterad i jula sand? Eller kan det bli svårt?

[ATTACH=CONFIG]68340[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]68341[/ATTACH]

Tacksam för all hjälp, ska börja inreda nu! :)
#22 - 4 april 2014 16:04
Om du ska ha tag i räkor finns det många odlare i stockholms trakten om du är sugen på mer färggranna räkor än körsbärsräkor. Körsbär har en tendens att tappa sin röda färg om det är något som inte passar. Det finns red sakura red fire sakura också som har ännu starkare röd färg. Kolla under annonser på redbee.se om du söker räkor.
#23 - 5 april 2014 12:59
henrikl skrev:
Om du ska ha tag i räkor finns det många odlare i stockholms trakten om du är sugen på mer färggranna räkor än körsbärsräkor. Körsbär har en tendens att tappa sin röda färg om det är något som inte passar. Det finns red sakura red fire sakura också som har ännu starkare röd färg. Kolla under annonser på redbee.se om du söker räkor.

Anledningen att jag siktat in mig på körsbär är att jag hört att de klarar PMDD bra, finns det andra som också kan tänkas överleva det?

Tackar för tipset om redbee - ska definitivt leta där när det är dags. Tänkte dock köra in karet ett tag innan jag skaffar räkorna.
#24 - 5 april 2014 13:30
Uppstart!

Efter mycket väntan är akvariet äntligen igång! Tänkte kort beskriva vad som hänt sedan senast.

Testade olika scapes och valde att ha roten uppbankad i hörnet. För att få lite mer höjd på banken lade jag senare lite stenar i botten för att sanden inte ska kana iväg. Sedan planterade jag de första växterna.
[ATTACH=CONFIG]68356[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]68357[/ATTACH]

Efter det fyllde jag akvariet med ca 2/3 av vatten från mitt inkörda akvarium. I 60L akvariet finns det plats för två av juwels svampar och eftersom jag har samma filtertyp i mitt gamla 180L tog jag en skitig inkörd filtersvamp från det och stoppade det i 60L karet. Passade samtidigt på att krama ur övriga filtersvampar från 180L karet och lät filtersvamp nr 2 bada i överblivet gojs/akvarievatten.

Därefter blev det en tripp till Djurmagazinet och fastnade för Kilfläcksrasbora - Trigonostigma heteromorpha (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=52) Köpte 10 st och de är ca 2-3cm. Expediten sa att de går ihop med räkor så får hoppas att det fungerar.

Här är slutresultatet:
[ATTACH=CONFIG]68359[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]68360[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]68361[/ATTACH]

Bara att hoppas att HC´n bildar en fin liten matta och att de andra "John Doe"-växterna också överlever.
#25 - 5 april 2014 13:40
Snyggt, jag gillar placeringen av roten och hur växterna bakom kommer fram till höger om roten tillsammans med blomman. Växten som du har i sanden framför roten, vad heter den och blir den "marktäckande"? Om det går och inte hindrar insuget itill filtret kan det ev. bli snyggt med Echinodorus bleheri eller t.o.m Microsorum pteropus "Windeløv" framför?

EK
#26 - 5 april 2014 13:52
Tack!

De små duttarna är 'HC Cuba' - Hemianthus Callitrichoides (http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=86&SOK=1). Med rätt förutsättningar så skapar den en fin tät matta. Mina förhoppningar är, om den överlever, att den ska växa ihop och utökas in mot vänster hörn. Den var ganska klurig att platera men jag följde metoden i det här klippet:
http://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_782636&feature=iv&src_vid=NHDxIvMOvSI&v=2n9m1wp0nYI
#27 - 6 april 2014 10:08
simka skrev:
Någon som vet vad den röda växten nedan heter?? (Affären visste inte :()

Köpte den på vinst och förlust eftersom jag tyckte den är så vacker. Kan den överleva med 15w + reflektor planterad i jula sand? Eller kan det bli svårt?

[ATTACH=CONFIG]68340[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]68341[/ATTACH]

Tacksam för all hjälp, ska börja inreda nu! :)

Är misstänkt lik "Papegojblad". Om det är denna så kan jag tala om att jag har lite problem med den.
Vet inte om den behöver mer ljus och/eller så verkar Amanoräkorna vara på den. Om räkorna bara tar algerna
på bladen eller dessutom äter på bladen vet jag inte säkert. Bladen ser i alla fall "trasiga" ut.
#28 - 6 april 2014 16:58
Snuttjulle skrev:
Är misstänkt lik "Papegojblad". Om det är denna så kan jag tala om att jag har lite problem med den.

Vet inte om den behöver mer ljus och/eller så verkar Amanoräkorna vara på den. Om räkorna bara tar algerna

på bladen eller dessutom äter på bladen vet jag inte säkert. Bladen ser i alla fall "trasiga" ut.

Det trodde jag också först men är inte helt 100. Mina stjälkar är inte så röda som de verkar vara på alla bilder utan är mer gröna. Bladen är också ganska rosa (men det kanske bara är att de är svagt röda..)

Hur upplever du dem annars om det inte vore för räk-marodörerna? Är de väldigt ljussugna växter?

Efter att ha letat runt lite så är min uppfattning att röda växter rent generellt gärna vill ha mycket ljus, någon som håller med? Hoppas mina klarar sig om jag håller dem lite längre så de är närmare vattenytan (= mer direkt ljus)
#29 - 6 april 2014 17:05
Vattencheck

Blev lite nyfiken idag på hur vattenkvaliteten var i karet. Min teori var att det borde vara snarlikt mitt 180L eftersom jag tog filter + filtergojs + 2/3 vatten därifrån. Värdena är:

[LIST]
[*]NO2 =0,025 mg/l
[*]NO3 = ~ 3 mg/l
[*]NH4/NH3 = 0 mg/l
[*]Ph = ~7.5
[*]KH = 4
[/LIST]

Det som skiljer är hårdheten, den brukar ligga på 6-7 i 180L karet, men där har jag korallsand och vit hålsten vilket kanske gör vattnet lite hårdare där.

Har satt timer på belysningen också - vad tror ni om 10h/dygn?
#30 - 7 april 2014 08:08
simka skrev:
Det trodde jag också först men är inte helt 100. Mina stjälkar är inte så röda som de verkar vara på alla bilder utan är mer gröna. Bladen är också ganska rosa (men det kanske bara är att de är svagt röda..)

Hur upplever du dem annars om det inte vore för räk-marodörerna? Är de väldigt ljussugna växter?

Efter att ha letat runt lite så är min uppfattning att röda växter rent generellt gärna vill ha mycket ljus, någon som håller med? Hoppas mina klarar sig om jag håller dem lite längre så de är närmare vattenytan (= mer direkt ljus)

Ja, jag har en känsla av att dom kräver mer ljus än andra.
Håller även med dig i din teori att röda växter kräver mycket ljus då jag hade andra röda växter innan min rescape som också verkade tycka om mycket ljus. Jag lät dessa växa sig ända upp till ytan innan jag ansade dem. Detta funkar inte med papegojblad då dom inte blir så höga att de når upp till ytan.
#31 - 7 april 2014 08:20
simka skrev:

Kanske "Alternanthera cardinalis" då ;-)
#32 - 8 april 2014 18:27
Snuttjulle skrev:
Kanske "Alternanthera cardinalis" då ;-)

[COLOR=#333333]Alternanthera cardinalis = papegojblad? [/COLOR];)
#33 - 8 april 2014 19:50
Har börjat mata lite förkiktigt vilket invånarna stordiggar! Rasbororna stimmar fint men vägrar visa det på bild, så slänger upp en annan.
#34 - 9 april 2014 14:21
simka skrev:
[COLOR=#333333]Alternanthera cardinalis = papegojblad? [/COLOR];)

Hoppsan ;) Såg väldigt annorlunda ut på dom bildena jag hittade.
#35 - 21 april 2014 18:03
Kiselalgerna är här!

Nu har de kära kiselalgerna infunnit sig och befäster sand, rot och växter. Akvariet har nu varit igång i 16 dagar och jag funderar på att tillsätta första dosen av PMDD, har ryktesvägen hört att kiselalgerna ogillar det samtidigt som jag tror växterna skulle vilja ha sig ett fix. ;) Troligtvis är det bara att gilla läget med kiselalgerna - de är väl i princip obligatoriska i nystartade akvarium - men kan vara värt ett försök.

Vad tror ni, är det för tidigt att tillsätta PMDD efter 16 dagar? Hur bör jag dosera i så fall?
#36 - 22 april 2014 12:19
Själv var jag ju tydligen för snabb med PMDD i mitt nystartade men kiselalgerna infann sig som ett brev på posten. Tålamod är nog bästa lösningen mot kiselalger.

Kiselalgerna är nu borta ( skrapade rutorna och vände på stenarna ) men har istället en grön "beläggning" som jag får jobba med hela tiden. Vet inte riktigt vad detta är för alger, men när jag skrapar rutorna blir det som ett grönt moln i vattnet.
#37 - 28 april 2014 19:42
Intressant! Har du något bra tips på när det kan vara lagom att smyga igång? :) Det är en del gröna/bruna alger i karet nu men kiselalgerna har avtagit lite i tillväxt. Gjorde vattentester innan ett 25% vattenbyte igår (ca 14 dagar sedan vattenbyte) och NO2/NO3/NH4 var i princip 0.

Funderar på att utöka populationen snart. Antingen lägga till ytterligare 10 kilfläckrasboror eller komplettera med någon annan art. Beror lite på utbudet i min omnejd!

Det är inte någon cyano du fått? Den brukar lägga sig som ett slem över grus etc samt finns gärna mellan glaset och sanden framtill.
#38 - 1 maj 2014 13:31
Nya medlemmar!

Nu ligger det 10 Neontetror och koppas in i karet! Hoppas de kan ge fina kontraster till de rödaktiga rasbororna :)

Annons