Vattenberdeningspreparat

#1 - 8 maj 2008 11:21
Till fiskakvarium sägs det ju att man ska ha diverse olika vattenberedningspreparat, både hit och dit. Men hur är det med sköldpaddor. Jag har läst rätt mycket om vattensköldpaddor den senaste månaden men inte läst något om vattenberedningspreparat.

Ni som har sköldpaddor har ni i vattenberedningspreparat vid något tillfälle och i så fall vad?

I och för sig skulle det vara intressant över huvudtaget att veta vad människor har för vattenberedningspreparat och när men skriv gärna i så fall om ni har sköldpadda eller ej.
#2 - 8 maj 2008 12:00
Är det bara sköldpaddor finns nog ingen anledning av sånt. Har inga själv nu men bekanta med bla rödörade som dina och dom kör utan.
#3 - 8 maj 2008 13:47
Sköldpaddor har inga gälar

dvs inte lika känsliga, fiskar andas ju vattnet

:)
#4 - 8 maj 2008 13:51
Xul skrev:
Sköldpaddor har inga gälar

dvs inte lika känsliga, fiskar andas ju vattnet

:)

Ja det är sant men de dricker ju vattnet och får ju på sätt i sig vattnet.
#5 - 8 maj 2008 14:06
Jag dricker också kranvatten och jag tillsätter inte vattenberedningsmedel till glaset. Visst har du rätt men att andas vattnet innebär i princip att dricka sin egen vikt i vatten på kanske på en dag. Dessutom finns en tarmflora som är agressivare än "gälfloran"
#6 - 8 maj 2008 14:36
Låter man vattnet bli riktigt dåligt mår inget bra av. Huden på sköldpaddorna blir troligen irriterad om man skiter i vattenbyten tex
#7 - 8 maj 2008 14:59
cillan skrev:
Till fiskakvarium sägs det ju att man ska ha diverse olika vattenberedningspreparat, både hit och dit. Men hur är det med sköldpaddor. Jag har läst rätt mycket om vattensköldpaddor den senaste månaden men inte läst något om vattenberedningspreparat.

Ni som har sköldpaddor har ni i vattenberedningspreparat vid något tillfälle och i så fall vad?

I och för sig skulle det vara intressant över huvudtaget att veta vad människor har för vattenberedningspreparat och när men skriv gärna i så fall om ni har sköldpadda eller ej.

- Har haft skölpaddor. Inget preparat. Men. De är ena riktiga grisar. Skitar ned oerhört i ett litet akvarium. Matar man för mycket gror det igen ruskigt snabbt. Inte bara det. Det luktar snabbt illa.

Mitt tips: Mata sparsamt ,bra cirkulationspump,byta/göra rent filter ofta.

(När dessa sköldpaddor fick flytta från 100liter till 1500liter blev allt mycket enklare)

Annons