Vattenberedningsmedel

#1 - 18 mars 2010 20:23
Hej

Eftersom jag är nybörjare inom ämnet 'akvaristik' vet jag inte mycket än. Vad är vattenberedningsmedel? Jag har ett litet akvarium och vattnet blir väldigt 'matt', 'gult' och ja helt enkelt smutsigt väldigt lätt. Är detta något som hjälper det att 'behålla skimmret' o vara genomskinligt?
#2 - 19 mars 2010 00:57
Ett vattenberedningsmedel har till uppgift att ta bort direkta skadligheter som kan finnas i dricksvattnet, det vatten vi får direkt i kranen har dels renats genom en massa processer men även fått tillsatt olika bakteriedödande ämne för att inte kontamineras på sin väg genom vattenledningssystemet, detta vatten kan vara direkt otjänligt som livsmiljö för de djur som hålls inom hobbyn varför vattenberedningsmedel tillsätts för att få bort klor, kloramin och tungmetaller.

Ett sätt att hålla akvarievattnet rent är att ha fullgod filtrering samt att utföra regelbundna delvattenbyte och vid dessa tillsätta vattenberedningsmedel, ett sätt att slippa det gula ljuset är att använda rätt sorts belysning men man måste komma ihäg att rötter tenderar att färga vattnet gult.

Ta gärna en bild på ditt akvarium och länka till, skriv gärna lite mer om vilken teknik du har, storlek på akvarium, typ av filtrering/modell samt antal och typ av lysrör(står tryckt på dom)
#3 - 19 mars 2010 06:40
ViktoriaJeanette: Har läst dina övriga inlägg också. Det är inte så svårt att få ett bra fungerande akvarium, men i början är det lätt att göra fel eftersom man vill för mycket. Ha bara några få fiskar första månaden när akvariet är nystartat. Ha inte för många fiskar i för litet akvarium. Mata mindre och mer sällan än du tror. Ha ett ordentligt filter och gör vattenbyte 30% varje vecka. Om gultonen beror på en rot kommer den sakta men säkert att försvinna.

Annons