Vattenberedningsmedel?

#1 - 5 april 2008 08:39
Är det egentligen någon större skillnad på vattenberedningsmedel emellan? Är iaf ute efter ett passande till kampfiskar. Någon som har något tips? Tack!:)
#2 - 6 april 2008 16:32
Eftersom jag inte fick något svar här har jag tagit reda på detta på annat håll nu.
#3 - 6 april 2008 19:14
Sebbe88 skrev:
Eftersom jag inte fick något svar här har jag tagit reda på detta på annat håll nu.

Och vad fick du reda på?
#4 - 6 april 2008 21:17
Bl.a att det inte är en nödvändighet att använda vattenberedningsmedel om man låter akvariumet stå några dagar innan man köper fiskar. Vi har tydligen rätt bra vatten i Sverige. Inte heller några större skillnader märken emellan.
#5 - 7 april 2008 05:34
Azur i ett tidigar inlägg om beredningsmedel.
Exakt vad aquasafe innehåller vet jag inte, men enligt denna site:
http://www.thetropicaltank.co.uk/rev-cond.htm
så innehåller aquasafe "Sodium Hydroxymethane Sulfinate, Polyvinyl Pyrrolidones, Organic Hydrocolloids, Organic Chelating Compounds".

Natriumhydroxymetansulfinatet är avklorerare plus fäller ut tungmetaller i form av metallsulfider. Bra, om man har hårt klorerat vatten.
Polyvinylpyrrolidon skall "skydda slemlagret" - det är oklart för mig hur det är tänkt att fungera. Gissningsvis är tanken att det skall funka som ersättning för fiskens naturliga slemlager om fisken utsätts för frätande ämnen eller mekanisk skada.
Det är ännu oklarare vad poängen med de "organiska hydrokolloiderna" och "organiska chelaterarna" är. Binda metaller? Eller bara hålla ovanstående ämnen i lösning?

Inget av det här borde vara något du behöver. Har du kommunalt vatten eller tjänligt brunnsvatten är det här onödigt - såna här vattenberedningsmedel är främst avsedda för USA, där kranvattnet ofta är av dålig kvalitet och extremt hårt klorerat.
Bilagor:

Annons