Vattenbrednings medel ett måste?

#1 - 13 november 2007 16:40
Jag undrar om man måsta ha i vattenbrednings medel när man byter vatten varje vecka ? tacksam för alla svar :)
#2 - 13 november 2007 16:45
Jag har inte använt det på länge.
Det är mest vid nystart som jag använder det.
Men skriv gärna var du bor eller om du har egen brunn osv, så får du säkert fler svar.
#3 - 13 november 2007 16:51
jag har ett akvarium på 54 l , bio cultures är det vatten bredningsmedel ?
#4 - 13 november 2007 17:07
Låter mer som bakteriekultur...
Men vattenberedningsmedel behöver man endast om man har riktigt dåligt vatten, inte så vanligt i sverige.

Om jag har rätt i att det är en bakteriekultur du tillsätter av så har du inte använt beredningsmedel hittils, antar att du inte har några större problem i burken?

(Bakterierna är allmänt nyttiga vid uppstart eller om man byter filter.)

//NiXoN
#5 - 13 november 2007 21:51
okeej , i min kran har jag ungefär 6,2 ph , skulle det funka om jag har ditt till mina guppy som jag ska köpa på torsdag?
#6 - 14 november 2007 07:02
Har du 6,2 i pH bör du använda medel då du har risk för koppar i vattnet om du har kopparledningar.
pH 6,2 är lågt för de flesta fiskar.
#7 - 14 november 2007 14:42
vad är det för medel då ?
#8 - 14 november 2007 16:21
Har du egen brunn med så lågt pH.
Vattenbredningsmedel "binder" koppar.
#9 - 14 november 2007 16:40
neej när jag mäte idag med dropar visade det sig att det va 8a , vad ska jag tro på jag har ingen brun jag tar vatten ifrån.
#10 - 14 november 2007 17:11
Meamon skrev:
neej när jag mäte idag med dropar visade det sig att det va 8a , vad ska jag tro på jag har ingen brun jag tar vatten ifrån.

Var det en sticka som visade 6,2? I så fall skulle jag definitivt tro på ca 8 som dropptestet visade! :)

Stickor är ökända för att visa fel värden. Helt värdelösa enligt de flesta. (Har aldrig provat dem själv, blev rekommenderad droppar direkt)

P.S. 8 i PH funkar alldeles utmärkt till guppy
#11 - 14 november 2007 17:14
Meamon skrev:
Jag undrar om man måsta ha i vattenbrednings medel när man byter vatten varje vecka ? tacksam för alla svar :)

Jag använder bara vattenberedningsmedel och bakteriekultur vid nystart av akvarium (liksom många andra här inne ;) :))
#12 - 14 november 2007 17:22
Hej! Är sånna där "droppar" som ni pratade om dyra? :)
#13 - 14 november 2007 17:39
Plarsen skrev:
Hej! Är sånna där "droppar" som ni pratade om dyra? :)

Det finns ju många olika typer av droppar.
Ex. de som mäter PH, Nitrit, Nitrat, KH, GH o.s.v

I första hand tycker jag att det kan räcka med ett Nitrit-test.

Exakt vad de kostar kan variera lite på märke och butiken (nätet brukar vara billigare) men ca 100:- till 150:-. Kanske kan verka lite dyrt men ett test räcker ganska länge (ca 50 tester om jag inte minns helt fel)

När jag startar ett nytt akvarium brukar jag kolla nitriten ungeför varannan dag (vet inte om det behövs, men det känns tryggt så :))
#14 - 14 november 2007 18:10
Mia A skrev:

Exakt vad de kostar kan variera lite på märke och butiken (nätet brukar vara billigare) men ca 100:- till 150:-. Kanske kan verka lite dyrt men ett test räcker ganska länge (ca 50 tester om jag inte minns helt fel)

Det var ju inte alls så dyrt som jag trodde :D:D Tack Tack, det kanske är säkrast att köpa ett sånnt för att få helt klara provsvar :p:)
#15 - 14 november 2007 20:18
okeej men då vet jag , ska nog ta o köpa nitrit test också men är det ett måste ? , eller bara för att det är bra ? .. jag men iaf tack för alla svar ! :)
#16 - 21 november 2007 13:55
Vart kan man köpa droppar? :)
#17 - 22 november 2007 10:48
Plarsen skrev:
Vart kan man köpa droppar? :)

De flesta djuraffärer har dem annars finns det affärer på nätet som säljer också, bla www.pwss.se :)
#18 - 4 december 2007 20:44
Okej, jag hittade ingen ..? Jag vet kanske inte vart jag ska leta XD Har någon en länk direkt till en dropp?
#19 - 4 december 2007 21:39
Här finns http://www.pwss.se/home.php?cat=65 bara att klicka dig fram.. Finns olika märken där så det är bara till och välja
#20 - 5 december 2007 08:18
Hej! Bara för att du har 8 i pH i kranvattnet betyder det inte att vattnet kommer vara det, när det varit i akvariet ett tag. Det kommer nog stabilisera sig på 7,5 eller något sånt, det blir bra för Guppy.

Vattenberedningsmedel är bra att använda om man bor i en kommun som tillsätter Ammoniumsulfat i vattnet. En del kommuner gör det istället för att tillsätta vanligt klor. Klor kan man "vädra ut" ur vattnet genom att plaska runt med vattnet mycket i hinken innan man lägger det i akvariet. Ammoniumsulfat går inte att vädra ur! Därför är det bra med vattenberedningsmedel (tex i Växjö där jag bor).

Men Bio Culture är nog bara nyttiga filterbakterier! Vattenberedningsmedel är lite annorlunda, ska ju neutralisera farliga ämnen i vattnet.

Det finns dropptester i de allra flesta djuraffärer! Ibland säljs de i "set" tillsammans med dropptester för nitrit och liknande. Det är bra att ha dropptest för nitrit också, så köp även det! Nitrit är ett giftigt ämne som kan bildas i vattnet om det finns för få nyttobakterier för att ta hand om bajs och matrester.

För att undvika nitrit-chock, köp endast 2-5 fiskar den första månaden, och gör inte rent filtret!

Lycka till.
#21 - 5 december 2007 08:31
Azur har skrivit ett bra inlägg om vattenberedningsmedel för den som vill veta mer.

Annons