tufftripp Skapat - 2004/09/21 : 14:57:56
--------------------------------------------------------------------------------
Vad menar du med "slå i baktreier ifiltret"?
bakteriapreparaten brukar kunna köpas i flytande form, man häller i någon milliliter(dosering står på förpackningen) i filtret. Då kan bakterierna sätta sig i filtret där de kan börja äta nitrit.
Jag tror så här; OM man byter så mycket som 70% riskerar man att även byta bort nyttiga bakterier vilket gör att man återigen får obalans( för lite bakterier, för mycket nitrit) i karet. Har själv relativt nyligen startat ett kar. När kvävecykeln helt säkert hade gått "ett varv" (ammoniak->nitrit->nitrat, tar 36 dygn) så bytte jag ca 20-30 % av vattnet. Risken med att vänta för länge med att byta vatten är att växterna inte hinner med att ta upp all nitrit (tex om man har mycket fisk) och nitriten ansamlas. Receptet mot nitrit är således regelbundna vattenbyten (ej för stora) och en hel del (snabbväxande) växter.
Ville inte föreläsa, bara dela med mig av mina ideér och info som jag hittat på zoopet. Hoppas att det kan vara till någon hjälp! [:)]
/Anna