Vattenbyte

#1 - 21 september 2004 06:54
Hejsan.

HAr haft mitt 250 l akvarium i snart tre veckor (två med fiskar).

Jag funderar lite om de stundande vattenbytena. Hur utförs de på bästa sätt? Vilken frekvens är absolut mest gynsam för akvariet och dess innevånare. Jag bor i Uppsala är det något med det vattnet som man bör tänka på? Hur stora bör vattenbytena vara ?

För tillfället låter jag mitt akvarium vara ifred (på handlarens inrådan) då jag fått en redig nitritspik. Tycker att det börjar gå mot rätt håll. När kan jag börja med vattenbyten?

Tack på förhand

Dick
#2 - 21 september 2004 06:59
Har du fått Nitrit spik så är det nog dags med vattenbyte.

Jag byter 50-60% i veckan i mitt växt akvarie på 400L.

Enklaste sättet att byta på är att ta en trädgårds slang och dra emellan karet och badrummet sedan utnyttjar du hävert principen.
#3 - 21 september 2004 07:04
Ok. Men rådet jag fick av handlaren var att låta bakteriekulturen etablera sig i karet. Gjorde som du föreslog i början men det HÖJDE? nitritet. Med denna lite sansade metod har jag vunnit mark i kampen. Kommer att hålla mig till den. DVS. låta bli akvariet i ytterligare två veckor och mata sparsamt.

Har en ganska liten population i karet ska tilläggas och de ser ut att må prima. Kardinaltetrorna som ska vara käsnlig ser riktigt fina ut.

Frågan jag ställde var dock inte om nitritet utan hur jag bör agera när bakterierna atablerat s
#4 - 21 september 2004 07:05
dom flesta byter 1ggr i veckan ca 30 - 50% beroende på invånare, antal matning etc.

#5 - 21 september 2004 07:07
Tack gosatta. Tycker du/ni att man bör tillsätta något medel som binder upp klor och andra skadliga ämnen i kranvattnet?
#6 - 21 september 2004 07:10
Kolla med vattenverket i din kommun först vad vattnet innehåller.

P.s Jag har själv aldrig haft nitritspikar :-9
#7 - 21 september 2004 07:11
klor är inget problem för dom flesta. Men allt beror på vad du ska ha för fiskar. Du säger att du har kardinaler så då antar jag att du ska ha ett sydamerika kar (eller kanske är ett sällskapskar?) vattnet i uppsala är ju väldigt hårt och är itne direkt ultimat för sydamerikaner. Men allt går ju att lösa =)

men det beror ju som sagt på vad du har/ska ha
#8 - 21 september 2004 07:21
Det är mitt första akvarie och det är inte så lätt som man trott kan jag lova=) Men det är ett sant nöje. Har dock fått sätta mig in i det hela på det smärtsamma sättet. JAg har faktiskt valt ett sydamerikanskt tema på mitt kar. Dock har jag fått gå ifrån lite nu under nitritspiken då jag rekomenderades snabbt växande "sallad" i karet.

Kul att du inte fått nån nitritspik. Det hade inte jag heller om jag upptäckte detta elemenenta forum innan jag började lalla med akvariet =)
#9 - 21 september 2004 07:46
Nitritspiken kommer nästan alltid och den beror på att det ännu inte kommit igång någon riktig bakteriekultur som bryter ned nitritet till nitrat som sedan växterna kan ta upp. Dvs plantera en massa snabbväxande växter förhindrar inte nitritspik utan hjälper dig att hålla nere nitratnivån (Nitrat är dock mycket ofarligare för fiskarna än nitrit) .

Nitriten kommer i första hand från avföringen från din fisk. I mitt tycke har du satt i fisk för tidigt.
ett sätt att påskynda bakterieuppkomsten är att gå till akvarieaffären och köpa en speciell bakteriekultur om du slår i filtret.

Så mitt råd är:
+ Byt 30-40% av vattnet.
+Tillsätt Nitritmotmedel i vattnet (t ex Sera Nitrivec)
+Tillsätt en bakteriekultur till filtret.

//Stefan
#10 - 21 september 2004 07:49
Kan även använda min gammla beprövade metod.

1. Tag en näve blomjord i en burk eller ett glas.
2. Blanda med vatten tills det har gröt konsistens.
3. Låt jorden sätta sig på botten.
4. Tag det lite grumliga vattnet och häll i akvariet.

Detta istället för att köpa en bakterie kultur.
#11 - 21 september 2004 07:59
Jag har slippit nitritspik i två av tre kar (ännu så länge i alla fall), fick endast i mitt första kar där jag gjorde alla nybörjarfel, sedan hittade jag zoopet och efter har jag klarat mig. Det finns ju olika skolor, men jag har bytt 40 % en gång i veckan ändå från start, ingen extra bakteriekultur och sparsamt med fisk i början (som förövrigt stoppats i efter någon dag, så snart vattnet är klart, har rätt värden och temperatur..) Men alla har ju sina egna sätt..
#12 - 21 september 2004 08:48
Jo, stefangustav. Precis så som du rekomenderat har jag gjort fast för en vecka sedan. Dock inte i filtret, vad jag vet. HAr endast infört två cylinderliknande filtermaterial som enligt handlaren skulle hjälpa till att bryta ned nitritet. Det jag vill göra nu är att vänta ett par veckor till och förhoppningsvis har bakteriekulturen etablerat sig och vattnet nitritfritt innan jag börjar med regelbunda vattenbyten. BÖR JAF ADDERA NÅGOT I KRANVATTNET VID VATTENBYTET?

Vad tror ni om det?
#13 - 21 september 2004 08:50
Ska tillägga att jag har matat fiskarna varannan dag och då ytterst lite bara så att de äter upp det på ca 45 sekunder. Hur länge klarar de denna utfordring? JAg vet att jag inte skulle klara mig länge =)
#14 - 21 september 2004 08:52
tufftripp: Oftast behövs ingenting extra vid vattenbyten om du byter max 50 % åt gången, men vill du går det att tillsätta tex aquatan (heter det så..?)
#15 - 21 september 2004 10:43
Jo, stefangustav. Precis så som du rekomenderat har jag gjort fast för en vecka sedan. Dock inte i filtret, vad jag vet. HAr endast infört två cylinderliknande filtermaterial som enligt handlaren skulle hjälpa till att bryta ned nitritet. Det jag vill göra nu är att vänta ett par veckor till och förhoppningsvis har bakteriekulturen etablerat sig och vattnet nitritfritt innan jag börjar med regelbunda vattenbyten. BÖR JAF ADDERA NÅGOT I KRANVATTNET VID VATTENBYTET?

Du har tillsatt keramiska rör som kommer att utgöra det biologiska filtret och ta bort nitriten, problemet är dock att det tar rätt länge innan det har kommit igång och det kan man påskynda genom att tillsätta en bakteriekultur.

Du bör mata så absolut lite som möjligt jag föreslår att du minskar ytterligare. Det ska mycket till innan de svälter ihjäl. Troligare är att de kommer att dö av nitriten om du inte får bukt med den. Med hög nitrithalt blir fiskarna stressade och som ett brev på posten brukar vita pricksjukan infinna sig. Men bli inte orolig vita prick är bra på så sätt att det finns bra medicin.

//Stefan
#16 - 21 september 2004 12:05
oki, stefan... Tycker du att jag bör gå ifrån min plan att låta akvariet "vila" sig i form" Förra veckan (mån, tis ons) så bytte jag ca 70% av vattnet (två omgångar) samt nitrivec från två? burkar (4 omgångar). Jag tror att nitrithalten har minskat men det går LÅNGSAMT. Ska jag göra om samma program igen, eller fortsätta med min "vänta taktik" och tillsätta mer nitrivec?

Fiskarna ser ut att må bra ut. Dock hoppade en sorgmantel tetra in i håven när jag tog bort lite växtrester. Han hamnade i slasken och låg där ca fem minuter, dock klarade han sig. Ska jag ta det som en signal att han inte vill vara kvar i mitt kar =)
#17 - 21 september 2004 12:32
Kan även använda min gammla beprövade metod.

1. Tag en näve blomjord i en burk eller ett glas.

2. Blanda med vatten tills det har gröt konsistens.

3. Låt jorden sätta sig på botten.

4. Tag det lite grumliga vattnet och häll i akvariet.

Detta istället för att köpa en bakterie kultur.

Funkar detta så är det ju hur coolt som helst![:D] Sicket tips Jörgen...
#18 - 21 september 2004 12:38
Tycker du att jag bör gå ifrån min plan att låta akvariet "vila" sig i form" Förra veckan (mån, tis ons) så bytte jag ca 70% av vattnet (två omgångar) samt nitrivec från två? burkar (4 omgångar). Jag tror att nitrithalten har minskat men det går LÅNGSAMT. Ska jag göra om samma program igen, eller fortsätta med min "vänta taktik" och tillsätta mer nitrivec?

JAg skulle fixa bakterikultur och slå i filtret(prova med jörgens förslag om du vill)
När jag har haft samma problem så har det gett mycket snabbt resultat.
//Stefan
#19 - 21 september 2004 12:57
Vad menar du med "slå i baktreier ifiltret"?
#20 - 21 september 2004 13:34
tufftripp Skapat - 2004/09/21 : 14:57:56

--------------------------------------------------------------------------------

Vad menar du med "slå i baktreier ifiltret"?

bakteriapreparaten brukar kunna köpas i flytande form, man häller i någon milliliter(dosering står på förpackningen) i filtret. Då kan bakterierna sätta sig i filtret där de kan börja äta nitrit.

Jag tror så här; OM man byter så mycket som 70% riskerar man att även byta bort nyttiga bakterier vilket gör att man återigen får obalans( för lite bakterier, för mycket nitrit) i karet. Har själv relativt nyligen startat ett kar. När kvävecykeln helt säkert hade gått "ett varv" (ammoniak->nitrit->nitrat, tar 36 dygn) så bytte jag ca 20-30 % av vattnet. Risken med att vänta för länge med att byta vatten är att växterna inte hinner med att ta upp all nitrit (tex om man har mycket fisk) och nitriten ansamlas. Receptet mot nitrit är således regelbundna vattenbyten (ej för stora) och en hel del (snabbväxande) växter.

Ville inte föreläsa, bara dela med mig av mina ideér och info som jag hittat på zoopet. Hoppas att det kan vara till någon hjälp! [:)]
/Anna
#21 - 21 september 2004 15:28
Enkel förklaring av kvävekedjan: Proteinet i fiskarnas mat omvandlas i fiskmagen till avföring och urin innehållande bl.a. ammonium och/eller ammoniak (mycket giftigt), som med bakterien nitrosomas och syre bildar föreningen nitrit = NO2 (mycket giftigt), denna förenar sig ytterligare med bakterien nitrobakter och syre, som bildar slutprodukten nitrat.

Första föroreningen blir ammonium, har man då nitrosomonas bakterier bryts den ner till nitrit, finns det för lite av nitrobakter bryts inte nitriten ner till nitrat.

Normalt ökar ammoniumvärdet de första ca 7-10 dagarna för att sedan sjunka när/om nitrosomonas bakterier börjar "bryta" ner ammoniumet till nitrit.
Efter ca 10-14 dagar börjar nitrobacter bakterien "bryta" ner nitriten till nitrat.
Normal för att inte krångla till det om det är si eller så eller filterstorlek så är ammonium (som blir ammoniak vid pH över 7,0 och giftigt) högst efter ca 7-10 dagar för att sedan sjunka i takt med att de blir fler Nitrosomonas bakterier.
Nitriten är som högst efter ca 20-25 dagar för att sedan sjunka när nitrobacter bakterien blir fler.

Tiden är vid en försiktig normal belastning av föroreningar av vattnet, vid för många fiskar, för mycket foder tar det längre tid.

När akvariet/dammen varit i gång i en tid då behöver du inte regelbundet mäta ammoniumet för då har du det antal nitrosomonas bakterier som är nödvändiga för att "bryta" ner ammoniumet, om du inte förändrat förutsättningarna genom större vattenbyten, tillsättande av mer fisk, byte eller rengöring av filter, medicinering, eller annat som kan påverka vattnet.

Vattenbytena kan bli många om man inte tar bort de fasta föroreningarna (ammonium) som nitrosomonas bryter ner till nitrit.
Man tar bort källan genom att inte mata fiskarna och avlägsna fisks*it och och andra föroreningar.
Slutsats har du föroreningar i sanden/gruset så omvandlas den till ammonium och av nitrosomonas bakterien till nitrit men med för få nitrobakter kommer nitriten att öka så länge det finns ammonium.

Nitrivec innehåller båda bakterierna vilket gör att ammoniumet bryts ner snabbare (fler bakterier) men balansen mellan nitrosomonas och nitrobakter är ojämn vilket gör att det finns nitrit i vattnet även om du byter allt vatten när källan till föroreningen är kvar.

Med mycket föroreningar och för litet filter hjälper inte vattenbyten då fiskarna avger ammonium även utan mat.
#22 - 21 september 2004 15:55
Kan någon förklara hur tipset med blomjorden hjälper till.

/Petra
#23 - 21 september 2004 18:02
Nitrosomonas och nitrobakter bakterien finns i de flesta kranvatten sjöar ja, nästan i allt vatten och även i jorden.
Nitrat kan också finna i trädgådsland där man odlar köksväxter, och då kan vissa växten ta upp nitrat som kan vara skadligt för spädbarn då det kan omvandlas till nitrit i barnat mage och sedan vidare ut i blodet där det förstör de röda blodkropparna och det lilla barnet kan dö av syrebrist.
Det är forskare som spekulerar om nitrit kan vara orsaken till "plötslig spädbarn död"
#24 - 21 september 2004 18:14
Ska jag tolka det som att bakterierna finns i blomjord och som sedan kan sköljas ut med vatten?

Hur mycket skall man då ta?
#25 - 21 september 2004 18:44
Ja, men blomjord kan innehålla kemikalier och gödnings ämnen som kan var mindre bra att få i vattnet.
#26 - 22 september 2004 12:47
Artikel om bakterier mm:
http://www.practicalfishkeeping.co.uk/pfk/pages/show_article.php?article_id=74
#27 - 24 september 2004 13:14
Hej igen.

Vill bara meddela att nitrithalten nu är lika med noll=) Vill sända ett stort tack till alla som velat hjälpa till med goda råd. Det känns tryggt att vara nybörjare på akvariefronten när man på ett enkelt och snabbt sätt kan få tillgång till så många människors välvilja och kunnande på detta eminenta forum.

Även växterna har fått sig ett uppsving och ser riktigt pigga ut.

Igår skaffade jag ett par skäggmunsmalar en hane (säkert) och en, vad jag tror, hona. ett dygn behövde de för att avlägsna alla brunalger som etablerat sig i karet den senaste veckan. Riktigt roliga små gynnare med, måste jag säga=)

Fasiken vad glad jag blev i går när jag drog uppstickan och så en helt vit yta=) Det här med akvarium har verkligen växt på mig och jag är hetlt säker på att jag upptäckt en ny hobby=). Från början var det min dotter på tre år som sett för mycket NEMO på tv som tryckte på med att skaffa akvarium, men nu är det MITT =)

Ha det så bra och vi läre höras mer...

Dick

Annons