[quote=Tropfrog]För att återgå till ursprungsfrågan så tror jag att problemet härrör från följande:
Mycket fisk i kombination med ett i förhållande till fiskantalet litet filter gör att det i vattnet ständigt finns gott om Amonium/amoniak. Med för fiskantalet få vattenbyten och låg alkalinitet i vattnet (svenskt standardvatten) så sjunker ph värdet med tiden och största delen kväve finns i form av ofarligt amonium.
Med dessa förhållandena så kommer ett vattenbyte att leda till ph höjning samt att all ofarlig amonium övergår i jättegiftig amoniak. Amoniak fungerar så på fiskarna att det blockerar syreupptaget i blodet så det leder till samma symptom som vid syrebrist, dvs fiskar som hänger på ytan och flämtar.
Dessa symptom kan man inte få av något annat av de förslag som givits och vattenberedningsmedel kommer inte att hjälpa. Kan vara svårt som frågeställare att få rätt på sitt problem om tråden urartar till att diskutera orelevanta ämnen.
Lösning på problemet är flerdelad:
1: Minska amoniumhalterna: Anpassa fiskmängd efter filterkapacitet. Antingen minska fiskar eller öka filter. Snabbväxande växter som tex hornsäv kan hjälpa till att minska filterbehov.
2: Minska risken för att ofarligt amonium blir amoniak: Så länge problemet kvarstår, gör stooora vattenbyten, upp till 90% är bra.
3: Mildra symptom: Salttillsats minskar symptomen av amoniakförgiftning, då guppi gärna har lite högre salthalt i vattnet än vårat kranvatten är salttillsats som rutin inte fel.
4: För att undvika ph fall: Byt vatten oftare, tillsats av bikarbonat minskar behovet av vattenbyten. Guppi gillar basiskt vatten
Nu har jag gjort en del generaliseringar om din skötsel av akvariet, om något inte stämmer får du gärna rätta mig. Men symptomen är väldigt tydliga....Flämtande fiskar vid vattenbyten=amoniakutfällning.
MVH
Magnus[/quote]
Håller med fullständigt!!
Mitt bot mot detta till mina discusar var följande.
Vatten som får genomlufta minst 24timmar för att få ner ph.
Jag hade exakt samma problem,använder nu en 250l regntunna där vattnet får mogna till sig.
Har det inte samma ph så blir det amoniakspik.
Nu mera är detta ett minne blott efter denna enkla åtgärd.
lennart