vattenbyte ??

#1 - 9 februari 2006 20:58
Varför blir det nästan alltid så att mina fiskar är uppe vid ytan och kippar efter luft dagen efter jag bytat vatten ? Har ett 60 L med 60 st (40st yngel) endlers och 25 st acistrus (23 nya 3v). byter knappt 1/3 max 2ggr/v

efter några dar e allt okey igen. men det e en pärs och se dom ur form. Vågar ju knappt byta vatten längre.
#2 - 10 februari 2006 08:43
Lite väl mycket fisk för det akvariumet

tänk på att nytt vatten inehåller Klor Flour o andra gifter som behöver vädras ur
dessa gifter dödar även dina nyttobakterier i en viss skala
#3 - 10 februari 2006 11:59
Jag vet att det e mycket fisk i det.. ska dra igång ett yngel kar idag.

Då e det bara bra att jag byter så lite åt gången då kanske.. för idag så mår dom prima igen.
#4 - 10 februari 2006 17:12
Man kan ju föreställa sig att vattnet blir rätt så skitigt och att det blir en total shock att få rent vatten..[B)]
Men samtidigt så vill man ju hålla rent..Vilket dilemma...

Men du tillsätter väl Aqutan (stavning) eller Aqua Safe i det nya vattnet?
#5 - 11 februari 2006 13:26
[QUOTE=miiaoo]Man kan ju föreställa sig att vattnet blir rätt så skitigt och att det blir en total shock att få rent vatten..[B)]
Men samtidigt så vill man ju hålla rent..Vilket dilemma...

Men du tillsätter väl Aqutan (stavning) eller Aqua Safe i det nya vattnet?[/QUOTE]

hysteri med kemikalier
Aldrig använt nått av det
Alldrig haft en enda död eller sjuk fisk

fick en nitrit spik i början testa med nitravec funka inte ett skit
Är iofs inte kemikalier utan bakterier ... men samma där bytte 50% sen är allt ok
#6 - 11 februari 2006 13:34
bara för du klarat dej utan mayday betyder inte att andra gör det utan det är starkt beroende på vad man har för vatten omman behöver aquatan/aquasafe.

finns dom som får fiskdöd om dom inte använder det pga höga halter av koppar till exempel.
#7 - 11 februari 2006 13:45
[QUOTE=mayday]hysteri med kemikalier
Aldrig använt nått av det
Alldrig haft en enda död eller sjuk fisk[/QUOTE]

mayday, kranvattnet är olika från ort till ort. Du har säkert bra kranvatten och kanske tåliga fiskar. Annars brukar kranvattnet innehålla just *kemikalier* som kan vara skadliga för fiskarna. På vissa orter innehåller det kloramin som inte går att lufta ur vattnet och som är skadligt för fiskarna. Så att råda folk att inte använda vattenberedningsmedel är ett dåligt råd. Som Raven påkekar bara för att det har gått bra hos dig behöver det inte innebära att det går bra hos alla på alla orter. Hellre för försikig än för oförsiktig, eller?

[QUOTE=mayday]fick en nitrit spik i början testa med nitravec funka inte ett skit
Är iofs inte kemikalier utan bakterier ... men samma där bytte 50% sen är allt ok[/QUOTE]

Nitrivec hjälper inte att ta ner nitriten, utan verkar i förebyggande syfte. JBL:s Denitrol ska vara bättre på att ta ner nitriten. Annars har Sera Toxivec som just för såna akuta fall.
#8 - 11 februari 2006 13:46
Ibland känns det som om man anses vara en sämre akvarist eftersom man använder vattenberedningspreparat... :confused:

Som om man tar genvägar...
#9 - 11 februari 2006 13:48
finns inget dåligt med att vilja det bästa och vara beredd att betala för det för sina fiskar.
#10 - 11 februari 2006 13:53
[quote=Raven]finns inget dåligt med att vilja det bästa och vara beredd att betala för det för sina fiskar.[/quote]

Ibland får jag en känsla av att Icke-användarna tycker det... "Se på mig, jag använder minsann inga preparat och det går hur bra som helst"... Utan fusk! [:o]

Inte för att jag kommer sluta med preparaten, bara en känsla jag fått här på Forumet... Har jag helt fel?
#11 - 11 februari 2006 14:02
[QUOTE=Birgitta W]Ibland får jag en känsla av att Icke-användarna tycker det... "Se på mig, jag använder minsann inga preparat och det går hur bra som helst"... Utan fusk! [:o]

Inte för att jag kommer sluta med preparaten, bara en känsla jag fått här på Forumet... Har jag helt fel?[/QUOTE]

Bry dig inte om det. Jag har fått känslan av att en del människor är skeptiska till "alla kemikalier" och vill hellre ha ett mer naturligt akvarium. Det märkliga är att de verkar glömma att vårt kranvatten ofta är ett väldigt onaturligt vatten som innehåller just *en del kemikalier* och att dessa faktiskt kan vara skadliga för fiskarna.
#12 - 11 februari 2006 14:05
förstår va du menar men många missar hur skitigt vårat dricksvatten faktiskt är.

läste om en som hade fyllt en vattendunk med rent dricksvatten.
efter ett par dagar så va dunken full av cyano.

läste om en som fick algexplosion vid varje vattenbyte för vattnet innehöll en massa ammonium.

många har råkat ut för död och taskiga växter på grund av koppar från vattenledningarna.

så rent dricksvatten är inget annat än illusion i de här landet...
speciellt om man får vattnet från yttäckter för då följer en massa alger å skit med.
#13 - 11 februari 2006 14:18
Så då är vi inte en "underklass" av akvarister som fuskar oss fram...??? ;) :D

Nej, jag kommer inte sluta med preparaten... känner att jag vill vara på den säkra sidan. Bara det bästa är gott nog... OSV! :p
#14 - 11 februari 2006 14:25
[quote=Birgitta W]Så då är vi inte en "underklass" av akvarister som fuskar oss fram...??? [/quote]

nejdå.
har faktiskt blivit lite svårare nu på senare tid då chloramin används istället för klor för att ta död på bakterier.
klor är lätt å lufta ur chloramin är de inte.
#15 - 11 februari 2006 15:26
[QUOTE=Birgitta W]Så då är vi inte en "underklass" av akvarister som fuskar oss fram...??? ;) :D

Nej, jag kommer inte sluta med preparaten... känner att jag vill vara på den säkra sidan. Bara det bästa är gott nog... OSV! :p[/QUOTE]

Word! :D
#16 - 11 februari 2006 16:58
För att återgå till ursprungsfrågan så tror jag att problemet härrör från följande:
Mycket fisk i kombination med ett i förhållande till fiskantalet litet filter gör att det i vattnet ständigt finns gott om Amonium/amoniak. Med för fiskantalet få vattenbyten och låg alkalinitet i vattnet (svenskt standardvatten) så sjunker ph värdet med tiden och största delen kväve finns i form av ofarligt amonium.

Med dessa förhållandena så kommer ett vattenbyte att leda till ph höjning samt att all ofarlig amonium övergår i jättegiftig amoniak. Amoniak fungerar så på fiskarna att det blockerar syreupptaget i blodet så det leder till samma symptom som vid syrebrist, dvs fiskar som hänger på ytan och flämtar.

Dessa symptom kan man inte få av något annat av de förslag som givits och vattenberedningsmedel kommer inte att hjälpa. Kan vara svårt som frågeställare att få rätt på sitt problem om tråden urartar till att diskutera orelevanta ämnen.

Lösning på problemet är flerdelad:
1: Minska amoniumhalterna: Anpassa fiskmängd efter filterkapacitet. Antingen minska fiskar eller öka filter. Snabbväxande växter som tex hornsäv kan hjälpa till att minska filterbehov.
2: Minska risken för att ofarligt amonium blir amoniak: Så länge problemet kvarstår, gör stooora vattenbyten, upp till 90% är bra.
3: Mildra symptom: Salttillsats minskar symptomen av amoniakförgiftning, då guppi gärna har lite högre salthalt i vattnet än vårat kranvatten är salttillsats som rutin inte fel.
4: För att undvika ph fall: Byt vatten oftare, tillsats av bikarbonat minskar behovet av vattenbyten. Guppi gillar basiskt vatten

Nu har jag gjort en del generaliseringar om din skötsel av akvariet, om något inte stämmer får du gärna rätta mig. Men symptomen är väldigt tydliga....Flämtande fiskar vid vattenbyten=amoniakutfällning.
MVH
Magnus
#17 - 11 februari 2006 17:06
Jättebra inlägg Topfrog. Utförlig och lättförståelig information. Men kan pH sjunka så mycket på bara några dagar?
#18 - 11 februari 2006 17:06
Spar det Tropfrog skrivit och ha det i åtanke.
Därför testar jag ammoniumvärdet regelbundet före vattenbyte och har aldrig ett högre pH än 7,4.
Det ska inte vara klor från vattenverken hos användaren.
Om ni testar ska ni se att ammoniumen stiger efter det att fiskarna fått mat.
http://www.alcontrol.se/LinkedFiles/SLV200130utg0310.pdf
#19 - 11 februari 2006 17:08
Filtren förbrukar mycket karbonatjoner vid "nedbrytningen" (oxidering).
#20 - 11 februari 2006 18:39
[quote=Tropfrog]För att återgå till ursprungsfrågan så tror jag att problemet härrör från följande:
Mycket fisk i kombination med ett i förhållande till fiskantalet litet filter gör att det i vattnet ständigt finns gott om Amonium/amoniak. Med för fiskantalet få vattenbyten och låg alkalinitet i vattnet (svenskt standardvatten) så sjunker ph värdet med tiden och största delen kväve finns i form av ofarligt amonium.

Med dessa förhållandena så kommer ett vattenbyte att leda till ph höjning samt att all ofarlig amonium övergår i jättegiftig amoniak. Amoniak fungerar så på fiskarna att det blockerar syreupptaget i blodet så det leder till samma symptom som vid syrebrist, dvs fiskar som hänger på ytan och flämtar.

Dessa symptom kan man inte få av något annat av de förslag som givits och vattenberedningsmedel kommer inte att hjälpa. Kan vara svårt som frågeställare att få rätt på sitt problem om tråden urartar till att diskutera orelevanta ämnen.

Lösning på problemet är flerdelad:
1: Minska amoniumhalterna: Anpassa fiskmängd efter filterkapacitet. Antingen minska fiskar eller öka filter. Snabbväxande växter som tex hornsäv kan hjälpa till att minska filterbehov.
2: Minska risken för att ofarligt amonium blir amoniak: Så länge problemet kvarstår, gör stooora vattenbyten, upp till 90% är bra.
3: Mildra symptom: Salttillsats minskar symptomen av amoniakförgiftning, då guppi gärna har lite högre salthalt i vattnet än vårat kranvatten är salttillsats som rutin inte fel.
4: För att undvika ph fall: Byt vatten oftare, tillsats av bikarbonat minskar behovet av vattenbyten. Guppi gillar basiskt vatten

Nu har jag gjort en del generaliseringar om din skötsel av akvariet, om något inte stämmer får du gärna rätta mig. Men symptomen är väldigt tydliga....Flämtande fiskar vid vattenbyten=amoniakutfällning.
MVH
Magnus[/quote]
Håller med fullständigt!!
Mitt bot mot detta till mina discusar var följande.
Vatten som får genomlufta minst 24timmar för att få ner ph.
Jag hade exakt samma problem,använder nu en 250l regntunna där vattnet får mogna till sig.
Har det inte samma ph så blir det amoniakspik.
Nu mera är detta ett minne blott efter denna enkla åtgärd.

lennart
#21 - 11 februari 2006 21:45
jag måste bara dementera att ammonium är ofarligt... det är absolut inte ofarligt den är dödlig för fisken vid 1mg/dm3
#22 - 11 februari 2006 21:54
[quote=Raven]nejdå.
har faktiskt blivit lite svårare nu på senare tid då chloramin används istället för klor för att ta död på bakterier.
klor är lätt å lufta ur chloramin är de inte.[/quote]

intressant amne..
sa om de anvander klor sa ar det inget behov av tillsatts till vattnet innan man haller i det?
Har sa kan man ju kanna stor skillnad om de anvander det eller inte eftersom klor lukten ar ganska stark har.. ( inte alls lika i sverige)
chloramin tar ju bort den lukten..
chloramin uppstar val av en reaktion ihop med ammoniak eller har jag fel?
#23 - 11 februari 2006 21:57
fyller man en spann vatten med ett vanligt duschandtag har redan där försvunnit en hel del klor.
sen kan man ställa en luftpump som ytterligare luftar ur.
nåt man egentligen ska göra.

har själv ph 7.7-8.8 ur kran men får vattnet stå en stund i ett glas sjunker de ner mot 7.4
#24 - 11 februari 2006 22:01
jag har ph pa 6.8 ur kran ... ibland sjunker/hojs det lite.. men i mitt kar ar det nu alltid 7.0.. var lagre i borjan.. laste att mycket vaxter kan hoja ph.. sant?
#25 - 11 februari 2006 22:09
växter tar ju upp koldioxid så sjunker nivåerna av co2 så höjs ph.
koldioxid sänker nämligen ph

ph 6.8 ur kran låter mycket lågt, provat med ett andra test för att se om de första visade fel ?

vattenverken höjer ph för att minska korrossion på vattenrören.
#26 - 11 februari 2006 22:13
tackar for det... kan ju kanske plocka ur nagra da for att sanka ph en aning... =)
#27 - 11 februari 2006 22:19
skulle du lyckas sänka ph så så blir de ytterst lite.

vill du sänka ph så kan du använda torv eller ph- till exempel.
mer kan du läsa i länken akvarievatten du hittar i min signatur.

men dom flesta fiskar trivs alldeles utmärkt i ph7 och oftast är det bättre att inte pilla med det då det kan leda till fiskdöd.
#28 - 11 februari 2006 22:21
jo men det ar ju konstigt att ph stiger 0.2 nar det kommer i mitt kar..
#29 - 11 februari 2006 22:26
att ph stiger beror gissningsvis på att co2 går ur.

kan ju ta å fylla ett glas med vatten 0.5dl och låta de stå en timme och kolla ph då.

får man fråga i vilken stad du bor i ?
vattenverken har oftast uppgifter om kranvattnet ute på nätet.
#30 - 11 februari 2006 22:31
Hon bor i England! Har jag för mig:)
#31 - 11 februari 2006 22:32
de skulle kunna förklara det något udda ph't då.

sverige har ju generellt sett högt ph.
#32 - 11 februari 2006 22:33
jag bor i Scotland.. =)
#33 - 11 februari 2006 22:34
Ja jag tror inte att vattnet i England håller den kvalité som vi har! Mycket klor i vattnet för att ta bort bakterier mm kan ju inverka på Ph-höjningen då kloren luftas ut? eller?
#34 - 11 februari 2006 22:36
Ja Scotland eller England! Tror att vattnet inte är så mycket bättre där uppe!?
#35 - 11 februari 2006 22:38
vattnet har brukade vara ett av de basta i varlden... men nu ar det inte sa.. jo kanske, det ar def. klor har och inte chloramin...
#36 - 11 februari 2006 22:40
Klor är ju en fördel jämfört med kloramin! Luftas ju ur vattnet lätt!
Bästa vattnet i världen? Du menar väl inom samväldet:?:) :)
#37 - 11 februari 2006 22:43
samvaldet?? eu..? nej menar i varlden.. men jag tror att det galler rena kallor i hoglandet... =)
#38 - 11 februari 2006 22:46
Jepp det kan jag gå med på! 6.8 i Ph-värde på kranvattnet skvallrar ju om ett dåligt driksvatten! Därför den kraftiga klorlukten! Men när du luftat ur kloret har du kollat Ph-värdet innan vattnet kommit i akvariet?
#39 - 11 februari 2006 22:49
japp... vet att de hojer pht innan de kommer ut i kran.. har ar det ju valdigt mjukt vatten och surt.. hade kalksten i karet tidigare men tog ur det for en manad typ.. denna hojde pht till 7.4...
#40 - 11 februari 2006 22:50
och... kloramin tar ju bort klor lukten... sa det ar anledningen till att jag vet att det inte anvands har... :/

Annons