Vattenbyte?

#1 - 4 maj 2007 15:37
Har ett 50-liters kar och har haft problem med vattnet tidigare. Har gjort delvattenbyte en gång i veckan men frågan är hur ofta man behöver göra det?
Hur gör ni andra som har samma storlek som mig på karet?
Har för närvarande 9 tetror, 5 barber, 6 kilfläcksrasborer, 2 silverhajar, 3 malar, 2 botior och 1 svärdbärare.
#2 - 4 maj 2007 16:01
hej!!

jag brukar byta 30 procent av vattnet typ var 5:e dag, och mina fiskar mår kalas, och jag har ingen nitrit i vattnet!!

mitt akvarium är på 48 liter och jag har 5 st zebrafiskar samt en nyinförskaffad ancistrusmal där i

lycka till!!

Kristoffer
#3 - 4 maj 2007 16:02
hej

har du alla de fiskarna i ett 50-liters

det låter ju som att du har alldeles för mycket fisk i det tycker jag!!!

har du silverhajar i ett 50-liters, det kan ju inte vara någon höjdare!!

Kristoffer
#4 - 4 maj 2007 16:03
#5 - 4 maj 2007 16:08
Låter som att du har mycket fisk i ett 50 liters kar. Silverhajarna t. ex. kan bli ganska stora och kräver betydligt större kar. Malarna vet jag inte vad det är men vissa av dom blir ju ochså ganska stora för att vara i ett kar av din storlek. Har du dessutom kanske inte så mycket växter så blir det lätt problem men vattenvärdena. Själv har jag 5 molliesar och 4 metallpansarmalar i ett 102 liters och mycket växter och har sen jag fick i gång det för några månade sedan ine haft något problem med nitrit mm.

Agnez:)
#6 - 4 maj 2007 16:11
Okej...ja alla fiskar jag har har jag ju skaffat i samråd med zoo-affären, visserligen vill de väl kanske sälja men de har i övrigt varit riktigt duktiga där...så har litat på dem...svaret jag fick på hur många fiskar man kunde ha i mitt var mellan 20-30 beroende på storlek.
#7 - 4 maj 2007 16:13
Jag har de små malarna, minns inte riktigt hur stora de blir. Men det skulle funka sa dem. De har jag haft länge och det har inte varit något problem med dem. Mycket växter har vi och det var ett tag sedan vi hade problem, fiskarna har mått toppen vad vi sett.
#8 - 4 maj 2007 16:17
Det finns inga givna regler för vattenbyten eftersom det beror på fisklast, utfodring, filter, mängden växter mm

Men jag byter alltid 30-40 % i veckan i samtliga mina kar och det fungerar bra för mig.

Så du kan nog göra delvattenbyte 1 gång i veckan så ska det nog fungera bra, men jag tycker du har lite väl mycket fisk i ditt akvarium så det vill nog till att du har ett bra filter för att det ska bli riktigt bra, så ett tips kan vara att du minskar antalet fiskar, desutom vill vissa av dina fiskar ha ett betydligt större akvarium för att trivas, det gäller tex silverhajarna.

Nu vet jag inte vilken sorts Botia och mal du har men risken finns att även dom vill ha större utrymme.
#9 - 4 maj 2007 16:31
Ah okej, jag har nog för många fiskar då =) Litade för mkt på affären, men men, man lär sig så länge man lever. Tack för alla svar! Madelene

Annons