Vattenbyte

#1 - 10 oktober 2007 18:41
Hej jag har ett 460 liters akvarium. Hur ofta skall man byta 25-30% vatten.
Och hur ofta skall jag rengöra gruset.
Tacksam för svar från en som inte vet[:o]
#2 - 10 oktober 2007 18:56
hipphoppet skrev:
Hej jag har ett 460 liters akvarium. Hur ofta skall man byta 25-30% vatten.

Och hur ofta skall jag rengöra gruset.

Tacksam för svar från en som inte vet[:o]

lite mera info behövs ,vad har du för fiskbelastning ,vad har du för filter ,vad har du för växter,??????du skall ALDRIG !!!!rengöra gruset , utom du nystartar karet
mvh janne
#3 - 11 oktober 2007 05:37
Tja Janne. För tillfället har jag bara sex stycken platy. Växter bra fråga, Jag köpte 4 stycken höga växter och tre stycken låga. Vad dom heter är en bra fråga jag vet faktist inte. Pumpen är en sådan som sitter i akvariet med två filter i. Jag tror den heter eheim
#4 - 11 oktober 2007 14:12
sex platy och 7 växter låter som om du skall klara dig helt utan vattenbyte. Om du tvunget vill göra dina vb så gör dem var tredje månad.
MVH
Magnus
#5 - 11 oktober 2007 14:55
Sex platys i 460 liter? [:-9]

Jisses, vilken simyta de har! Men de sätter nog igång att göra flera platys snart...;)

Men om du håller en så låg belastning så gissar jag (på en höft) att du skulle kunna klara dej med ett vattenbyte om året eller så. :)
#6 - 12 oktober 2007 05:07
Jag har precis startat akvariet jag skall ha ciklider malar silverhajar neontetror med fler. Så anledningen till sex platy är att det är nystartat.
#7 - 12 oktober 2007 11:56
hipphoppet skrev:
Jag har precis startat akvariet jag skall ha ciklider malar silverhajar neontetror med fler. Så anledningen till sex platy är att det är nystartat.

Aha. Om du ökar belastningen sedan, så lär du få byta vatten ungefär så ofta som jag gör, då...ca var 4:e till var 6:e vecka, 30 %.

Gruset ska du egetligen aldrig rengöra, bara slamsuga.
#8 - 12 oktober 2007 12:00
beroende på bealstningen så kan det faktiskt behövas byta vatten verje vecka,,,,,,,eller ?
#9 - 12 oktober 2007 12:10
Att det skulle finnas ett behov av vattenbyte varje vecka även i det mest belastade akvariet finner jag vara föga troligt. 10-30 % var 14e dag är mer än tillräckligt även i rena fiskburkar. Den som inte tror mig kan helt enkalt skaffa sig nitra och fosfattest.
MVH
Magnus

Annons