Vattenbyte???

#1 - 9 december 2007 10:38
[FONT=Comic Sans MS]Hur ofta bör man göra sitt vattenbye?[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]jag kör med co2 och pmdd och byter ca 35-40% i veckan.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Men varför ska man göra det så ofta?[/FONT]

#2 - 9 december 2007 10:48
För att inte riskera överdosering med pmdd rekomenderas mycket och ofta.
Hur ofta du behöver göra vattenbyten annars beror på antalet fisk, antalet växter och storleken på akvariumet.
#3 - 9 december 2007 12:04
Men det borde ju nästa betyda att man kastar bort gödning tycker jag.
kan man mäta vattnen när det är dags?
#4 - 9 december 2007 12:07
Paroonen skrev:
Men det borde ju nästa betyda att man kastar bort gödning tycker jag.

kan man mäta vattnen när det är dags?
visst kan man mäta men alla tester kommer nog kosta mycket mer är den bortkastade näringen;)
#5 - 9 december 2007 12:07
Visst kan du göra det, men du kan även vattna dina krukväxter med vattnet från karet som innehåller en aldeles utmärkt näring.

Men jag vet inte vilket som är billigast och bäst, att mäta alla näringsämnen för att se om det är dags att göda eller göda på som vanligt och göra ett vattenbyte i veckan;)?
#6 - 9 december 2007 12:16
Men gå ner till 30 % kan du ju alltid* göra

Och jag vet en kollega som alltid byter 10 % i veckan.. Och det är i bra balans..

*Om det inte är mycket hårt belastat...
#7 - 9 december 2007 12:21
Xul skrev:
Men gå ner till 30 % kan du ju alltid* göra

Och jag vet en kollega som alltid byter 10 % i veckan.. Och det är i bra balans..

*Om det inte är mycket hårt belastat...

Lite riskfyllt om man göder med co2 och PMDD, men har man koll på alla värden så kan man göra på det viset.

Själv byter jag 50% var vecka i mitt kar som jag kör med co2 och PMDD och trots det hade jag höga nivåer av KNO3.
#8 - 9 december 2007 15:08
Och kör man växtakvarier enligt Lowtech och försiktig näring och ljus utan co2 behöver man endast byta vatten någon gång per halvår eller så.
#9 - 9 december 2007 19:22
Jag kör hightec med pmdd och byter vatten 50% var tredje månad. Göder gör jag efter behov. Innan höll jag på att slabba med dessa vedervärdiga vattenbyten hela tiden. Näringsnivåerna hoppade som gutaperkabollar och det ända som växte riktigt bra var alger, olika sorter varje vecka kändes det som. Mina vattentester kostar ca 5 kr i veckan och då slipper jag att bränna 2 timmar på onödiga vattenbyten, jag tänker att min tid också är värdefull. På detta sätt har jag kunnat konstatera att kväveåtgången är låångt mycket större än fosforåtgången i mitt kar. På 5 fulldoser kväve ger jag 1 fulldos fosfor. Om det är samma förhållande i era burkar blir jag inte ett dugg förvånad att ni måste byta så mycket vatten för att hålla uppe balansen.

Att göda med en för upptaget balanserad regim ger ett avsevärt stabilare akvarium och mer tid åt att njuta av det man skapat, växterna växer dessutom bätter i en stabil miljö.
MVH
Magnus
#10 - 9 december 2007 19:38
Hmm... men det är just en jämn balans man försöker uppnå med regelbundna delvattenbyten! låter du det gå tex 3mån och gör sedan ett 50%igt vattenbyte så chockar man både växter och fiskar och skapar en obalans!
#11 - 9 december 2007 19:50
Stora förändringar i vattenparametrarna sker vid varje vattenbyte, det kommer man inte ifrån. Att göra vattenbytet varje vecka ger därmed tätare svängningar än att göra det var tredje månad. Mitt akvarium är stabilt i 3 månader, ditt i en vecka. Motiven till att göra på detta sätt är till största delen teoretiskt baserade, har du ett argument mot så kan jag ge dig tre emot, med källor och allt. Resultatet är dock inte teoretiskt baserat, det är bara att titta på burken och avgöra själv. Alla som har vägarna förbi Göteborg är förståss välkomna att bedömma själv då mitt kar står i en offentlig miljö.
MVH
Magnus
#12 - 9 december 2007 20:07
Jo men man tillför ju varje gång samma näringsnivåer så det håller sig stabilt, om man däremot byter vatten sällan så kommer vattnet egna innehållsnivåer att bli ojämna! Men jag ska tillägga att jag håller inte på med 40-50%iga vattenbyten varje vecka utan snarare 30% var 14.e dag...
#13 - 9 december 2007 21:08
Jo men man tillför ju varje gång samma näringsnivåer så det håller sig stabilt

Jag vet inte hur du gör dina vattenbyten, men Barr rekomenderar att man tillsätter gödningen först efter att co2 nivåerna stabiliserat sig igen. I vanliga fall brukar det vara dagen efter. DVS en halvering av samtliga näringsnivåer (från redan låga?) accompanjerat av en kraftig ph ökning. Växternas upptag av amonium tvärstannar samtidigt som ph höjningen gör att det övergår i amoniak, detta sliter hårt på fiskarnas hjälar.

om man däremot byter vatten sällan så kommer vattnet egna innehållsnivåer att bli ojämna!

Du får vara tydligare om jag skall kunna argumentera. Vad är "vattnets egna inehållsnivåer"? Om du menar näringsnivåer, Stabilare. Ph, stabilare. KH, stabilare. GH, stabilare. Vad kan vattnet inehålla som blir mindre stabilt vid längre vattenbytesintervaller?

Men jag ska tillägga att jag håller inte på med 40-50%iga vattenbyten varje vecka utan snarare 30% var 14.e dag...

Då har du ju kommit en bra bit påvägen. Om du redan har konstaterat att längre vb intervaller är bättre så varför inte prova med ännu längre?
MVH
Magnus
#14 - 10 december 2007 08:04
Tropfrog>>> Det här var intressant!
Har själv haft funderingar på att köra mina CO2-kar med mindre vattenbyten och längre intervaller fast jag har inte riktigt vågat... litar inte 100%-igt på tester.
Men, om du kan så ;-)
Hamnar ofta snett i gödningen (egen brunn) vilket föranleder ännu fler och större vattenbyten än vad EI förespråkar för att "nolla" vattnet.
Är ofta i Göteborg så; var står karet? Det vore mycket kul att se!
#15 - 10 december 2007 11:26
Karet står på Hornbach byggmarknad på akvarieavdelningen. Det får under inga omständigheter se skitigt eller algigt ut eftersom det står i blickpunkten på avdelningen. EI släppte jag snabbt då detta tog för mycket tid och endast verkade accumulera tokhöga mängder fosfat. Efter 9 månader och 3 vattenbyten känns det som att jag kan ge hyfsat generella råd utifrån min erfarenhet, rädslan för alger och/eller stagnerande tillväxt har varit obefogad.

Att nolla vattnet varje gång man får ett problem kommer att leda till fler problem som föranleder fler vattenbyten osv.

Själv litar jag heller inte särskilt mycket på tester, jag vet att så fort man mäter så finns det felkällor och jag är ju nästan färgbling. Men som tur är så är samtliga störjoner till testerna i sötvatten av den karaktären att de ger något för höga avläsningar, dessutom är de flesta stabila i ett kar utan vb. Med den vetskapen kan man testa sig fram till nivåer som verkar fungera i sitt vatten och sedan hålla sig där, ligger man lite över gör det inget. Jag har tidvis kört karet på ända upp till 80 ppm nitrat och 5 ppm fosfat utan bekymmer. Problemen kommer vid för låga nivåer eller vid aldeles för snedvridna inbördes förhållanden.

MVH
Magnus
#16 - 10 december 2007 13:29
Mina kar accumulerar höga Nitratnivåer, finns väl i brunnsvattnet kan jag tro då vi bor nära gammal ladugård och betetsmarker.
Jamen, Hornbach där är jag med jämna mellanrum, är det megakaret med sump?
Skall dit på lördag, skall bli intressant!

Paroonen>>>
Sorry att jag snodde tråden... blev lite exalterad ;-)

Annons