Vattenbyte

#1 - 13 mars 2008 22:59
Hej,

Efter att ha läst runt lite så verkar det finnas många olika bud om hur ofta man ska byta vatten. Som jag förstått det verkar det som om nitrit är huvudorsaken till att man byter? Alltså borde man väll kunna vänta med att byta tills nitritvärdet börjar röra på sig eller är det andra värden som kan skjuta iväg oberoende av nitritet?
#2 - 14 mars 2008 00:17
Nu har du fått allt om bakfoten! man gör vattenbyten bla. för att sänka nitratnivån, som är slutprodukten efter nedbrytningen av ammonium och nitrit, detta sker i största del i filtret! nitrit ska aldrig vara mätbart i ditt akvarium!
#3 - 14 mars 2008 07:57
Vattenbyten är nödvändiga då akvariet är en sluten miljö med begränsat livsutrymme. Det blir som du säger olika bud. Du måste pröva dig till vad som är lämpligt för ditt akvarium. Det beror på belastningen dvs. mängden fisk, mängden mat, mängden skit, mängden växter etc.
Det du nämner om att ha nitrithalten som mätare när det är dags för vattenbyte är helt fel. Om den stiger mycket är det ett tecken på att du har försummat någonting. Som tidigare nämnts i tråden är det mycket annat än nitriten som påverkar vattenkvaliteten.
#4 - 14 mars 2008 09:38
HenryJohn skrev:
Hej,

Efter att ha läst runt lite så verkar det finnas många olika bud om hur ofta man ska byta vatten. Som jag förstått det verkar det som om nitrit är huvudorsaken till att man byter? Alltså borde man väll kunna vänta med att byta tills nitritvärdet börjar röra på sig eller är det andra värden som kan skjuta iväg oberoende av nitritet?

Orsaken till att man gör delvattenbyte är att man behöver "förnya" vattnet. Delvattenbyten ska man alltid göra, och noggrannhet och regelbundenhet vad gäller delvattenbyten är en av hörnstenarna när det gäller att sköta sitt akvarium.

SEDAN kan det skilja i hur stort/litet delvattenbyte man gör och hur ofta, beroende på vilka fiskar man har, hur många de är, hur stort akvariet är, och så vidare. 20 % var tionde dag kan vara ett mått att utgå ifrån.

Vad har du för akvarium?:) Vilka fiskar har du?:)
#5 - 14 mars 2008 10:09
jag har alltid gjort vattenbyte varje helg, då behöver jag aldrig fundera på när det gjordes sist! stabilitet är A och O
#6 - 14 mars 2008 10:11
Har vattenbytesdag idag :) Går ronden varje fredag..
#7 - 14 mars 2008 10:51
A ok, för grundfrågan är ju egentligen om man empiriskt kan mäta sig fram till när man behöver byta vatten istället för att chansa. Men det kanske inte går?

Nu byter ja cirka 1/3 var tredje vecka i mitt 375 liters och varannan vecka i min 40 liters räkkar. Har ganska mycket fisk i det stora men har mycket växter också så det är nog bra balans.
#8 - 16 mars 2008 09:48
HenryJohn skrev:
A ok, för grundfrågan är ju egentligen om man empiriskt kan mäta sig fram till när man behöver byta vatten istället för att chansa. Men det kanske inte går?

Tror inte det. För om du vid mätning har aldrig så lite nitrit, så är det redan för mycket. Nitritvärdet ska alltid vara noll, om jag förstått det hela rätt.

Nu byter ja cirka 1/3 var tredje vecka i mitt 375 liters och varannan vecka i min 40 liters räkkar. Har ganska mycket fisk i det stora men har mycket växter också så det är nog bra balans.

Var tredje vecka KAN vara för sällan, fast det beror på hur mycket fisk du har och vilken slags fisk det är också, vad som behövs. Det vet du ju bäst själv!:D:)
#9 - 17 mars 2008 10:42
Växter?

Annons