Vattenbyte- Co2 Pmdd

#1 - 5 juni 2010 14:20
Jag använder både co2 och pmdd, och har gjorts så i snart 5 år. Jag har bytt ca 50 % av vattnet 1 ggr i veckan. Vid varje tillfälle tillsätter jag pmdd. Det har fungerat hur bra som helst. Men så åkte jag på en längre semester för ett tag sedan och kunde inte göra mitt vanliga vatten byte. Utan det dröjde 2 veckor istället.
Av någon anledningen ändrade jag rutin. Jag började byta vatten varannan vecka i stället för varje vecka och har gjort så i snart 5 mån. Jag tillsätter då även pmdd. Detta har fungerat hur bra som helst. Det växer så det knakar även den andra veckan. Så min fråga är varför "ska" man byta vatten varje vecka? Jag vill gärna ha många åsikter och synpunkter om detta.
Ha de...
#2 - 6 juni 2010 01:08
Allt är relativt! Det som funkar för dig, funkar säkerligen inte alls för någon annan! Det jag vet, är att jag, och växter inte hör ihop (ska dock göra ett försök till att få ordning på mina "gröna fingrar" så småningom!)... går väl inte direkt att ge några pekpinnar, bara "inspiration, och vägledning"! Men vattenbyte varje vecka... det beror helt på vad som finns däri, och i vilken omfattning, samt vilken "harmoni som infunnit sig" i karet! *flum flum...*
#3 - 6 juni 2010 10:46
Att du ska byta 50% var vecka är för att hålla dina näringsnivåer på en bra nivå.
Byter du bara varannan vecka finns risken att du får för höga näringsnivåer då gödningen som inte "äts" upp av växterna byggs upp i karet.
Byter man 50% halverar du denna nivå var vecka och håller den i schack, gör en sökning på "estimate index" så får du lite mer kött på benen:).
I dina kläder skulle jag nog gå tillbaka till 50% vattenbyte var vecka, men det är jag det;).
#4 - 6 juni 2010 11:36
Det där med vattenbyten tycker jag är helt beroende av så himla många faktorer, karets storlek, antal växter, sorts växter, sort och antal fiskar, pumpar och filter mm.
Har haft ett kar stående hos mina föräldrar i nästan fyra år som pappa "skött" (=se till att matmaskinen funkar och fylla på vatten när det sjunkit och rensa växter när de tar över). Haft en del trinidader och lite blandade tetror däri och bytt vatten och gjort rent pumpen de gånger jag varit uppe på besök (vilket inte var många gånger per år) och det ticka på utan problem, var dock väldigt orolig nu när jag väl skulle flytta på allt men det har funkat bra.

Annons