Vattenbyte för dummies

#1 - 6 februari 2008 22:51
Vattenbyte för dummies (utan att behöva kånka på hinkar eller få vatten i mun).

Vattenbyte var det som jag tyckte var det värsta med denna hobby. Så jobbigt att jag nästan funderade på att sluta.
Efter några års kånkande på hinkar och några liter akvarievatten i munnen så bestämde jag mig för att hitta på något bättre.
Funderade först på avancerade lösningar med någon form av extern pump eller skarvkopplingar på ytterfiltret. Har sett flera trådar med liknande funderingar.
Så här är den ganska enkla och billiga lösning som jag till slut kom på:

Material:
10 m lång trädgårdslang. Gardena snabbkopplingar med inbyggd kulventil i båda ändar.
http://www.gardena.se/catalog/prodid.cfm?lang=se&art_nr=2942
En adapter för anslutning till duschblandaren.
[COLOR=#22229c]http://www.gardena.se/catalog/prodid.cfm?lang=se&art_nr=2900[/COLOR]
En 1 m lång slang som är monterad på en U-formad slanghållare (avsedd för avloppsslangen till disk- eller tvätmaskin). Snabbkoppling i ena änden.
Skarvkontakt för att koppla ihop slangarna.
http://www.gardena.se/catalog/prodid.cfm?lang=se&art_nr=2931
(Anledningen till att dela i två slangar är så att den långa kan användas som .. öh .. trädgårdsslang.)
Man kan naturligtvis använda endast en slang men då hamnar ventilen vid akvariet i vattnet och då blir man blöt om fingrarna.

Vattenbyte:
1. Lossa duschslangen och anslut den långa slangen till duschblandaren.
2. Spola genom slangen med varmt vatten så den blir mjuk.
3. Spola genom och fyll slangen med lagom tempererat vatten.
4. Stäng ventilen i änden som ska till akvariet, stäng ej av duschblandaren.
5. Anslut slangarna till varandra och häng upp den U-formade slangen över akvariekanten.
6. Öppna ventilen vid akvariet och spola lite för att få bort ev luft. Stäng ventilen igen.
7. Stäng ventilen vid duschblandaren och stäng av blandaren.
8. Öppna ventilen vid akvariet.
9. Lossa snabbkopplingen vid duschblandaren. Öppna ventilen och lägg ner slangen i badkaret. Nu är häverten igång.
10. Titta på fiskarna medans vattenivån sjunker i behaglig takt.
11. Stäng först ventilen i badkaret och sedan ventilen vid akvariet, så att det inte kommer in luft i slangen.
12. Anslut slangen till duschblandaren och öppna ventilen.
13. Spola i badkaret och ställ in rätt temperatur. Slå sedan över blandaren till duschläget.
14. Öppna ventilen vid akvariet och ställ in lagom flöde.
15. Häll i vattenberedning och växtnäring samt titta på fiskarna medan vatten nivån stiger i lagom takt.
!!!OBS!!! Somna inte. Svara inte i telefon. Titta inte på TV'n. Surfa inte på Zoopet.
16. Stäng ventilen vid karet när det är fullt.
17. Stäng av duschblandaren, lossa slangen och lägg ner den i badkaret.
18. Lyft ur slangen ur akvariet. Håll den högt och öppna ventilen.
19. Rulla ihop slangen och låt vattnet i den rinna ut i badkaret.
20. Plocka undan prylarna.
!!!OBS!!! Lossa och ta hand om adaptern samt återanslut duschslangen till blandaren. Annars blir övriga familjen ilsken.
#2 - 7 februari 2008 05:47
Verkar vara en behändig metod det där. Jag ska ta fram detta inlägg när jag börjar fylla mitt akvarium snart. Måste bara hitta en snabbkoppling som passar både duschslang och akvarieslang...
#3 - 7 februari 2008 07:48
larson skrev:
Måste bara hitta en snabbkoppling som passar både duschslang och akvarieslang...

Lossa duschslangen från blandaren. Gardena har en adapter som passar till 1/2 tums anslutningen på blandaren. Har du en äldre typ av blandare till diskbänken så kan du lossa silen längst ut och asnsluta adaptern där.
Ska försöka lägga in lite bilder när jag får tid.
#4 - 7 februari 2008 08:18
Gillade!! :D Så mycket roligare det blev med vattenbyte bara av att läsa!
Har ju alla de där kopplingarna hemma. Så varför har jag inte insett att det var SÅ jag skulle göra? Ser fram emot att prova, ska bara leta upp alla delar först.. :)
#5 - 7 februari 2008 08:24
Annars finns det en hel del kopplingar som funkar att sätta på kranar till handfat
#6 - 7 februari 2008 08:25
Så där brukar jag också göra, men jag har ingen ventil på den delen av slangen som skall ner i akvariet. Det är bara att se till att den är under vatten, och sedan hakar man av kopplingen till kranen.
Det gör också att man kan koppla en slamhävert till slangen och städa akvariet samtidigt...fungerar hur bra som helst. :)
Vattenbyte i mitt 540 brukar akompanjeras av en café latte och lite zoopet-surfande.
#7 - 7 februari 2008 08:26
Smart med slangkopplingarna med kranar. Det ska jag testa sen i nya lägenheten då jag får långt till badrummet. Har någon sett dessa krankopplingar för 3/4" slang så det blir mer fart?
*edit* Såg nu på gardenas hemsida att de finns i 3/4"
#8 - 7 februari 2008 08:43
Jens A. skrev:
...Det är bara att se till att den är under vatten, och sedan hakar man av kopplingen till kranen...

Med 10 m lång slang som jag måste ha så kommer inte häverten igång om man inte fyller slangen med vatten. Och jag vill inte göra det med slangen i akvariet, det bubblar så mycket. ;)
Naturligtvis så kan man använda tummen eller klämma slangen, men jag tyckte det var mycket smidigare med en ventil i den änden också. Dessutom är det bra att kunna stå vid karet och reglera flödet.
#9 - 7 februari 2008 08:45
Jens A. skrev:
Det gör också att man kan koppla en slamhävert till slangen och städa akvariet samtidigt...fungerar hur bra som helst.

Sitter naturligtsvis en Gardena koppling på min slamhävert. Det har väl alla ? :p
#10 - 7 februari 2008 09:10
Haha.. nästan exakt så gör jag med, fast jag har kopplat min snabbkoppling till tillvattenkopplingen för diskmaskin i köksskåpet istället. Nackdelen är att det bara kommer kallvatten (och jäklar vad kallt det är så här års, klockrent på sommaren dock!). Å andra sidan så får jag inte sura blickar av sambon eftersom det är en fast installation.

Får fundera på det där med duschslangskopplingen dock.. har jag tur kan jag bara flytta den fasta installationen till duschen och få tempererat vatten alltid.. och gardenakoppling till slamhäverten, det hade jag itne ens tänkt på!
#11 - 7 februari 2008 09:16
Häverten startar så länge det finns vatten i slangen från akvariet upp till högsta punkten.

Men som sagt funkar fint utan ventiler, om man nu tycker det blir för mycket prylar.
Man spolar bara igenom slangen, viker änden (sätter för fingret), stänger av blandaren, ner med slangen i karet, rycka koppligen på blandaren, så sätter det hela i gång.

De flesta blandar silar kan bytas ut mot en sil med utvändig gänga för en gardena anslutning.

Blandar silen byts ut mot en sån här sil, som man låter sitta permanent monterad: http://www.gardena.se/Uploads/Image/i/2910s.gif eller http://www.gardena.se/Uploads/Image/i/2906.gif beroende på om man har utvändig eller invändig gänga på blandaren.

Denna skruvar man dit när man ska byta vatten: http://www.gardena.se/Uploads/Image/i/2900.gif

Denna på slangen, utan "vattenstopp" naturligtvis: http://www.gardena.se/Uploads/Image/i/2915.gif
#12 - 7 februari 2008 11:18
eller det var inget... [:o]
#13 - 7 februari 2008 13:37
Väldigt smart detta... E lite trött på alla hinkar... Hur vet man vilken storlek man har på "kranen" till kopplingarna...? 1/2" eller 3/4"... Eller är det bara till att köpa en av varje...?
#14 - 7 februari 2008 15:48
15. Häll i vattenberedning och växtnäring samt titta på fiskarna medan vatten nivån stiger i lagom takt.

!!!OBS!!! Somna inte. Svara inte i telefon. Titta inte på TV'n.

16. Stäng ventilen vid karet när det är fullt.

..skulle bara vilja lägga till: Surfa inte på Zoopet! Det håll på att gå riktigt illa en gång - men jag klarade mig med 2 mm kvar till kanten på mitt 540-lit. :p
#15 - 7 februari 2008 17:25
t85207 skrev:
Sitter naturligtsvis en Gardena koppling på min slamhävert. Det har väl alla ? :p

Heh...överkurs. ;)
#16 - 7 februari 2008 19:54
Själv bytte jag ut duschslangen mot en 2m bit trädgårdslang...
Och har en ständig gardenakoppling monterad på blandaren..
Sen är det bara att köra snabbkoppling mellan duschen och akvarieslangen.
Och bara att hiva ner den i akvariet. Spola på tills det slutar bubbla och sen lossa köra hävert tills man fått ut lämplig mängd vatten.
Sen är det bara att koppla in den igen och fylla på.
Orkar inte hålla på med massa ventiler och fylla slangarna och så.
Håller dock med alla här att när man fyller eller tömmer ett kar så ska man sitta på en pall framför och glo rakt in i karet..
Har både råkat ut för att ha 1 dm vatten kvar. Samt ha ett par liter vatten på golvet utanför.

Men man är ingen riktig akvarist utan vattenfläckar på parketten.. ;)
#17 - 7 februari 2008 20:15
Olivin skrev:
..skulle bara vilja lägga till: Surfa inte på Zoopet! Det håll på att gå riktigt illa en gång - men jag klarade mig med 2 mm kvar till kanten på mitt 540-lit. :p

Åtgärdat !

Det var inte 2 mm kvar då jag slutade se på TV'n [:o]
#18 - 17 mars 2008 16:02
ize skrev:

Får fundera på det där med duschslangskopplingen dock.. har jag tur kan jag bara flytta den fasta installationen till duschen och få tempererat vatten alltid.. och gardenakoppling till slamhäverten, det hade jag itne ens tänkt på!

Är det inte dåligt att ta varmvatten från kranen, då det vattnet innehåller mer skit?
T.ex. är det väl inte så många som tar varmvatten från kranen när man ska koka pasta eller kaffe?
#19 - 17 mars 2008 16:44
Bra tråd, den hamnar i länkarna!
#20 - 17 mars 2008 16:55
fille97 skrev:
Är det inte dåligt att ta varmvatten från kranen, då det vattnet innehåller mer skit?

T.ex. är det väl inte så många som tar varmvatten från kranen när man ska koka pasta eller kaffe?
Skit innehåller inte vattnet, däremot kan varmt vatten innehålla mer metaller (tex koppar) då dessa släpper lättare från ledningarna när man spolar varmvatten. Det är anledningen till att det inte rekommenderas vid matlagning etc.
#21 - 17 mars 2008 16:58
Yes, och här talar vi ju inte om vart vatten, utan ljummet egentligen.
#22 - 17 mars 2008 17:02
CeciliaW skrev:
Skit innehåller inte vattnet, däremot kan varmt vatten innehålla mer metaller (tex koppar) då dessa släpper lättare från ledningarna när man spolar varmvatten. Det är anledningen till att det inte rekommenderas vid matlagning etc.

Precis som obehandlade aluminiumkastruller avråds vid kokning av ris och pasta då dessa tar åt sig en stor mängd vatten.
#23 - 17 mars 2008 18:51
FredrikH skrev:
Yes, och här talar vi ju inte om vart vatten, utan ljummet egentligen.

Ljummet vatten innehåller fortfarande varmvatten som har gått igenom varmvattenledningarna. Vattnet är lika varmt fram till blandaren där det blandas med kallvatten till ljummet vatten.
Skillnaden blir bara att ljummet vatten har lägre koncentration av de farliga metallerna från varmvattnet - men de finns där fortfarande!
#24 - 18 mars 2008 00:07
Länkat och klart från livsmedelsverket

Doserna för fisk må ju vara mer oklart.. ;)
#25 - 20 oktober 2010 09:22
Hej!
Jag undrar om någon kan tipsa så jag får helt rätt saker (då jag fattar noll). Länkarna fungerar inte tyvärr.

Så här står det:
[SIZE=1]Material:[/SIZE]
[SIZE=1]10 m lång trädgårdslang. Gardena snabbkopplingar med inbyggd kulventil i båda ändar.[/SIZE]
[SIZE=1][COLOR=#0033cc]http://www.gardena.se/catalog/prodid...se&art_nr=2942[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=1]En adapter för anslutning till duschblandaren.[/SIZE]
[SIZE=1][COLOR=#0033cc]http://www.gardena.se/catalog/prodid...se&art_nr=2900[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=1]En 1 m lång slang som är monterad på en U-formad slanghållare (avsedd för avloppsslangen till disk- eller tvätmaskin). Snabbkoppling i ena änden.[/SIZE]
[SIZE=1]Skarvkontakt för att koppla ihop slangarna.[/SIZE]
[SIZE=1][COLOR=#0033cc]http://www.gardena.se/catalog/prodid...se&art_nr=2931[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=1](Anledningen till att dela i två slangar är så att den långa kan användas som .. öh .. trädgårdsslang.)[/SIZE]
[SIZE=1]Man kan naturligtvis använda endast en slang men då hamnar ventilen vid akvariet i vattnet och då blir man blöt om fingrarna.[/SIZE]
[SIZE=1] [/SIZE]

1. Kan man köpa en vattenslang på Biltema ex? Eller är det riskt att de är giftiga eller algbehandlade.
Kan nån peka åt rätt håll när det gäller slang, behöver 15 meter och tänkte fylla första karet idag =)

2. Tänkte springa in på Bauhaus eller nåt på väg hem från jobbet för att köpa Gardena kopplingarna. Svårt att se vilka som används i denna tråd när länkarna är brytna.
#26 - 20 oktober 2010 09:36
jag har köpt slang på biltema utan att kolla om den är mögelbehandlad men jag spolade ur den i nån timme o jag har inte märkt nått på mina fiskar på flera år.

lite länkar
http://www.jula.se/snabbkoppling-2-pack-131456

du får se vilken adapter som passar på din kran. halvtum eller 3/4

http://www.jula.se/skruvkontakter-med-invandig-ganga-123675
http://www.jula.se/skruvkontakter-med-invandig-ganga-123676

http://www.jula.se/slangset-original-1-2-20-m-131461

en klämma kan vara bra att ha så att man slipper stå o hålla
http://www.jula.se/limklammor-124599
#27 - 20 oktober 2010 09:52
suck så komplicerat man kan göra det då.....

till 240 karet har jag införskaffat en 30 liters dunk, lagom att fylla den från karet, tömma ut i köket, fylla på igen, tebax till karet.

samma princip till 222 och 110'an, med skillnaden att det är 25 och 20 liters dunkar där.

det tar mig jämt 12 min att byta vatten.....det tog mig längre tid att dra fram slangen, koppla in den i badrummet,
dra den genom huset, och sätta på vattnet / tömma ut vattnet....var uppe i kanske 40-45 min när jag höll på med det.

men jag kan hålla med om att till större kar, 375++++, där man behöver byta 30-40% varje vecka, så är det nog bättre
med slangar än med dunkar.

.
#28 - 20 oktober 2010 09:56
Kensa skrev:
suck så komplicerat man kan göra det då.....

till 240 karet har jag införskaffat en 30 liters dunk, lagom att fylla den från karet, tömma ut i köket, fylla på igen, tebax till karet.

samma princip till 222 och 110'an, med skillnaden att det är 25 och 20 liters dunkar där.

det tar mig jämt 12 min att byta vatten.....det tog mig längre tid att dra fram slangen, koppla in den i badrummet,

dra den genom huset, och sätta på vattnet / tömma ut vattnet....var uppe i kanske 40-45 min när jag höll på med det.

men jag kan hålla med om att till större kar, 375++++, där man behöver byta 30-40% varje vecka, så är det nog bättre

med slangar än med dunkar.

.

hur i helvette kan det ta så lång tid med slang? jag byter mitt vatten på typ 12 min. ( eller viss det tar ju lite tid att få ut 100l ur kuben) o jag slipper kånka med en dunk o bära o ha mig! bara med slangen i karet till önskat djup man vill ta bort o bort till badrummet. g¨år på max 15 sek. sen sug till o sen gå o drick kaffe, kolla porr o ring en polare..

sen när vattnet ute så bara koppla på kranen. full kareta på kranen o när det är vid kanten, stäng av. bort med slang. klart!

TIPS! skaffa inte en såndär gardena koppling med vattenstop. bara irriterande att man behöver ta bort den när man ska suga ut vatten o sen sätta på den igen när man ska fylla. utan vattenstop kan man låta den vara på hela tiden

jag har med sprungit med dunkar o spannar o det var ju ett jävla skitgöra helt enkelt. med detta behöver jag knappt röra en muskel vilket jag gillar :D
#29 - 20 oktober 2010 10:32
hannesc skrev:
hur i helvette kan det ta så lång tid med slang?

låååångt mellan badrum och kar.....kort mellan kök och kar.....

sedan hade vissa medlemmar i familjen vissa åsikter om 35 meter slang genom huset över
nylagd parkett.......

.
#30 - 20 oktober 2010 10:45
Kensa skrev:

sedan hade vissa medlemmar i familjen vissa åsikter om 35 meter slang genom huset över

nylagd parkett.......

.

aj då får du la kånka då :P

vadå rinner detr vatten längs din slang??
#31 - 21 oktober 2010 07:44
Hehe jo allt är lite kompliserat innan man kan det.

Köpte slang och nån koppling på VVS avdelningen på Bauhaus.
Fungerar perfekt! Tog inte lång tid att tömma och fylla på igen =)

Tack för svaren!
#32 - 21 oktober 2010 07:55
toksmidigt ;) gott att de funka!
#33 - 21 oktober 2010 10:38
Kensa skrev:

nylagd parkett.......

.

så varför inte koppla in slangen i köket då istället? under diskbänken har man oftast ett avlopp för tex diskmaskin, där kan du sätta dit en typ gardenakoppling med stop så det är tätt när du plockar bort slangen, om man anstränger sig lite så kan man skapa ett permanent vattenbytessystem under sin diskbänk där man bara kopplar in en slang och sen vrider på några kranar för att tömma och fylla karet, oftast inte många som klagar på lite extra rörstumpar och kopplingar under diskbänken ;)
#34 - 21 oktober 2010 10:41
såvida inte köksavloppet sitter högre än karen som ska tömmas vill säga :)
#35 - 21 oktober 2010 10:46
Fuzzop skrev:
så varför inte koppla in slangen i köket då istället? under diskbänken har man oftast ett avlopp för tex diskmaskin, där kan du sätta dit en typ gardenakoppling med stop så det är tätt när du plockar bort slangen, om man anstränger sig lite så kan man skapa ett permanent vattenbytessystem under sin diskbänk där man bara kopplar in en slang och sen vrider på några kranar för att tömma och fylla karet, oftast inte många som klagar på lite extra rörstumpar och kopplingar under diskbänken ;)

som sagt var....jag tömmer och fyller på alla mina 3 kar på 12 min nu med mina dunkar.

betvivlar skarpt att jag vinner många minuter på att dra fram en slang, koppla in den,
sätta igång häverten, och sedan omvänt fylla på den, plocka bort slangen.......

skall dock fundera på det när jag är så skröplig att jag inte orkar bära 30 liter vatten 6 meter......

.
#36 - 21 oktober 2010 11:17
Du kanske inte vinner nån direkt tid på vattenbytet men slipper kanske att bli skröpplig i förtid av att bära runt på relativt tunga dunkar ;)
30kg är absolut tillräckligt för att skapa ryggproblem. fast sen har du en dag fått ryggont så lär du nog inte vilja böja dig in under diskbänken heller så då är nog det inte nåt att överväga längre.
#37 - 21 oktober 2010 11:46
Fuzzop skrev:
Du kanske inte vinner nån direkt tid på vattenbytet men slipper kanske att bli skröpplig i förtid av att bära runt på relativt tunga dunkar ;)

30kg är absolut tillräckligt för att skapa ryggproblem. fast sen har du en dag fått ryggont så lär du nog inte vilja böja dig in under diskbänken heller så då är nog det inte nåt att överväga längre.

tja....mängden vatten som bärs och knäcker ryggen är i mitt fall helt irrelevant....

min rygg knäcks ändå pga kottarna......trädgården.....kakling....tapetsering....husvagnen.......etc etc etc.....

kort och gott....den är körd hur jag än vrider på det eftersom vattenbärandet är det lilla....

.
#38 - 21 oktober 2010 12:05
då får vi bara hoppas att den håller så länge som möjligt trots dåliga odds ;)
#39 - 21 oktober 2010 12:09
Fuzzop skrev:
då får vi bara hoppas att den håller så länge som möjligt trots dåliga odds ;)

egentligen borde jag inte bära alls.....ryggen var egentligen slut redan vid 23 års ålder (20 år sedan),
en hiskelig mängd idrottsskador....

but what the h-ll......you only live once....(om man inte tror på reinkarnation...och isf kommer jag nog tebax som
villt lekande molly.....).....

.
#40 - 21 oktober 2010 12:15
du kommer komma till baka som en groda o så kommer du tänka " nu kan det inte blir värre..."....sen kommer denna apan

#41 - 21 oktober 2010 14:09
Kensa skrev:
egentligen borde jag inte bära alls.....ryggen var egentligen slut redan vid 23 års ålder (20 år sedan),

en hiskelig mängd idrottsskador....

but what the h-ll......you only live once....(om man inte tror på reinkarnation...och isf kommer jag nog tebax som

villt lekande molly.....).....

.

Fan du har många år kvar till reinkartionen, om ryggen redan är dålig så kan du ju spara in på onödiga belastningar, jag gör det redan i förebyggande syfte så långt som möjligt då jag nog ligger väldigt nära att få problem, har en självgående dammsugare (nä jag menar inte frugan) och sparar till en självgående gräsklippare och klipper så länge gräset så sällan som möjligt ;)
Så att byta vatten med slang istället för dunk kändes som ett lätt val när det är 50liter som bytes, hellre lägga några extra minuter på att rulla ut och ihop en slang än att få riktigt svåra ryggproblem år i förtid.

Annons