Vattenbyte fråga

#1 - 20 december 2012 15:46
Hej.

Frågan har säkert frågas förr men.
Hur byten ni vatten?

Har ett 190 liter kar med Malawi & bruka byta 60 ca 1 gång i veckan.
Har läst att det är inte bra att ta varmvatten från kranen till firrana..

Så jag bruka ta ljummet vatten.
Men idag när jag bytte blev de för kallt. ( se temp kurva http://i46.tinypic.com/24eanf7.jpg )

Såg på fiskarn att de inte mådde bra. Hoppas att alla överlever.

Brukar använda slang från kranen vattenpåfyllnig.

Skall man tappa upp 60 liter i en dunk & vänta tills det blir rums varmt?
#2 - 20 december 2012 16:21
Tror inte det är nån fara, jag fyller alltid på med kallvatten
#3 - 20 december 2012 17:51
Det är självklart inte bra att tempen sjunker drastiskt vid byte och det går utmärkt att ta ljummet vatten (samma som karet) eller ett par gr under och fylla i! Om sen vissa säger att det går utmärkt med kallt vatten så tycker jag du ska slå dövörat till;) Inga chocker av detta slag är bra. Vi människor klarar av temperaturskillnader mycket bättre eftersom vi kan reglera vår kroppstemperatur:)
Christer5
#4 - 20 december 2012 17:54
Jag blandar alltid kallt med varm vatten så det inte så stor temperatur skillnad:)
#5 - 20 december 2012 18:03
Jag tar precis så kallt så det inte gör ont att hålla handen där säg 5sek. Beror mycket på vilken fisk du har också skulle jag tro.

MVH Rikard
#6 - 20 december 2012 18:20
Det känns inte så bra när en golden låg i hörnet & såg livlös ut.
Men alla klara sig när värme kom tillbaka.
/P
#7 - 20 december 2012 20:31
Vattenbyte fråga

Vad använder du för o få ut en sån ball temppkurva?
#8 - 20 december 2012 23:17
Det är komplicerat. :)
Behöver en dator eller som jag har en mini server.

Hårdvaran:
https://www.m.nu/temperaturovervakning-tradbundet-1wire-c-82_56.html?osCsid=hipfvqkl03crq8ovl19ig2co80

Mjukvaran:
http://www.mrsoft.fi/software.htm
eller
http://owfs.org/
#9 - 21 december 2012 08:11
Jag byter med bara kallvatten eftersom jag annars får koppar i vattnet från varmvattenberedaren.
Tempen sjunker från ca 25 ner till 20 grader så det är ungefär vad du fick i temperatur fall.

Jag har väldigt lågt flöde, det tar ca 30 min för att fylla på och jag låter vattnet träffa en rot som jag har nära ytan så att det kalla vattnet fördelar sig. Medan det fyller på passar jag på att ansa växterna och rör runt i karet så det kalla vattnet inte bara lägger sig på botten.

Vid ett par tillfälle har jag förlorat en fisk som jag tror har med det kalla vattnet när jag har haft för bråttom.
Sedan kan man fundera på om det inte redan var något på gång med dom fiskarna...

En fördel med tempdroppen är att det triggar lek.
#10 - 21 december 2012 23:51
Jag tror att man utsätter fiskarna för en otrolig stress när tempen sänks så hastigt. Jag använder en slang med snabbkoppling från duschslangen och har ungefär samma teperatur på påfyllnadsvattnet som akvariet har.
#11 - 22 december 2012 00:04
Sv: Vattenbyte fråga

Jag har aldrig märkt någon stress hos mina fiskar i samband med vattenbyte, snarare blir de nästan ystra. Då använder jag ändå kallt vatten, inte iskallt, men många grader kallare än akvariet håller. Normalt brukar temperatursänkningen vid ett 30% vattenbyte bli cirka 3-4 grader. Jag använder kallt vatten eftersom det innehåller mer syre och mindre föroreningar.

Vad fiskarna blir stressade av är allt annat jag brukar passa på att pilla med i samband med vb, dvs upprensning av döda växtdelar, rensning av filter, sällsynta omflyttningar av inredning och liknande.

YMMV.

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
#12 - 22 december 2012 06:03
Hej!

Håller med i "Knax" åsikt. Jag använder kallt kranvatten och byter istället flera gånger i veckan. Varmvatten är dyyyyyrt.

Styfv, Karlstad
#13 - 22 december 2012 06:44
Styfv skrev:
Hej!

Håller med i "Knax" åsikt. Jag använder kallt kranvatten och byter istället flera gånger i veckan. Varmvatten är dyyyyyrt.

Styfv, Karlstad

Borde va samma pris, om du värmer med doppvärmare eller varmvattenberedare spelarväl ingen roll?
Om du har värmepump som värmer varmvattnet så går det dessutom åt ca tre ggr så mycket energi om du värmer kallt vatten med doppvärmaren
, blir alltså tre ggr så dyrt att fylla på kallt vatten. Fast på sommaren blir det en annan femma förstås.

//snuppesno
Christer5
#14 - 22 december 2012 10:30
Kostnaden för att värma upp det vatten man byter måste ändå vara försumbar:)
#15 - 22 december 2012 11:31
Christer5 skrev:
Kostnaden för att värma upp det vatten man byter måste ändå vara försumbar:)

Ja, 25 grader varmt vatten kostar ju inte mycket. Är betydligt dyrare att dusca så man kan ju hoppa över en dusch så har man råd att byta vatten i karet i stället ;-)
#16 - 22 december 2012 11:48
Går ju att räkna på det. Värmekapaciviteten för vatten är 4.18 kJ per kg och celsiusgrad. Om man fyller 50 liter vatten som är 5 grader och vill ha upp det till 25 så blir det alltså 4.18 x 20 x 50 = 4180 kJ. Och så räknar vi om det så blir det 1.16 kWh. Vad det blir i pengar beror ju på vad man betalar för energin men låt säga att det handlar om drygt en krona. Inga väldiga kostnader alltså men byter man mycket och ofta så kan det ju dra iväg.

Vilket det är billigast att få värmen via varmvatten eller rumsvärme beror ju på, energibehovet är det samma. På sommaren kan det ju vara billigare att använda en rumsvärme som man har ändå, när man har uppvärmningsbehov så beror det på hur man värmer upp respektive och vad det kostar och hur man debiteras för det.

En gång har det dött fisk för mig si samband med vattenbyte, då blev dels bytet mycket större än avsett och dels fick jag inte till det som tänkt med kranen så det blev i stort bara kallvatten. Såna chocker är naturligtvis inte bra, att sänka temperaturen med en eller annan grad i samband med vattenbyte är däremot inget skadligt alls.
#17 - 22 december 2012 14:21
"Försumbart" är ju relativt satt till inkomst och vad man betalar för varmvattnet. Att energibehovet är detsamma håller jag till fullo med om. Jag använder inte doppvärmare utan använder golvväme vilket har visat sig, i mitt fall, ge en konstant temperatur i akvariet. Eftersom jag har elpatron så blir det någon hundralapp per år att byta till ljummet vatten per år så istället använder jag spillvärmen från lysrören och golvvärmen som uppvärmningskälla.

Är jag:

A/snål
B/dumsnål
C/miljöriktig
D/smart

Styfv, Karlstad
Christer5
#18 - 22 december 2012 14:32
Det kan du nog bara avgöra själv:D
#19 - 22 december 2012 14:39

A+D och lite C, tycker jag. :D

Som om jag skulle våga säga något annat. :p

Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
#20 - 22 december 2012 18:30
Tack tack! Ni är alltför vänliga (och falska ;) )

"Bygert": Vill inte va en sticka i arslet, men ja kollade nogrannare på din kalkyl (för jag är A+D och lite C). Så vitt jag vet så ska värmestegring ökas exponentiellt. Sen vet ja inte hur du gjorde om KJ till kWh men summan köper jag rakt av så det va säkert rätt, hahaha.

Styfv, Karlstad
#21 - 22 december 2012 22:27
Nej värmebehovet ökar linjärt, i alla fall för praktiskt bruk i det som är aktuellt här. För enhetsomvandlingen använde jag helt enkelt den här och hoppas på det bästa:

https://play.google.com/store/apps/details?id=uk.co.nickfines.RealCalcPlus&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsInVrLmNvLm5pY2tmaW5lcy5SZWFsQ2FsY1BsdXMiXQ..

En av de bäst investerade tjugor jag gjort över med och även med RPN möjlighet vilket är en välsignelse för gamla HP-nördar och totalt obegripligt för andra.

Klokt val du gjort av boendeort föresten Styfv...
#22 - 22 december 2012 23:19
Styfv skrev:
Tack tack! Ni är alltför vänliga (och falska ;) )

"Bygert": Vill inte va en sticka i arslet, men ja kollade nogrannare på din kalkyl (för jag är A+D och lite C). Så vitt jag vet så ska värmestegring ökas exponentiellt. Sen vet ja inte hur du gjorde om KJ till kWh men summan köper jag rakt av så det va säkert rätt, hahaha.

Styfv, Karlstad

1 joule = 1w/s
60*60= 3600 sekunder/timme
4180kJ/3600s= 1.16 kW/h

:-)
#23 - 23 december 2012 07:48
"Bygert": Har du någon källhänvisning på "värmebehovet ökar linjärt". Det går emot allt vad jag lärt mig genom åren, skall sägas att jag inte har någon form av utbildning inom värmelära, men det skulle va intressant att läsa på ordentligt nu när någon säger emot. Angående boendeort är vi dock totalt överens! Stodene närmare bestämt, själv då?

"snuppesno": Bra förklaring av förhållandet joule / W. Nu fattar jag........ tackar vi för.

Styfv, Karlstad
#24 - 23 december 2012 09:15
snuppesno skrev:
1 joule = 1w/s

60*60= 3600 sekunder/timme

4180kJ/3600s= 1.16 kW/h

:-)

Ungefär så fast enheterna skall vara Ws och kWh. kW/h vet jag inte riktigt vad det blir, nåt märkligt i a f.
#25 - 23 december 2012 09:20
Styfv skrev:
"Bygert": Har du någon källhänvisning på "värmebehovet ökar linjärt". Det går emot allt vad jag lärt mig genom åren, skall sägas att jag inte har någon form av utbildning inom värmelära, men det skulle va intressant att läsa på ordentligt nu när någon säger emot. Angående boendeort är vi dock totalt överens! Stodene närmare bestämt, själv då?

Styfv, Karlstad

Tja... jag vet ju inte riktigt vad du tänkt dig inte skulle vara linjärt men den här kanske, sid 10, tab Cp:

http://web.abo.fi/fak/tkf/vt/Common/Docs/tabeller.pdf

Det är ju inte absolut linjärt eftersom värmekapaciviteten varierar något med temperaturen men det är rakt inte exponentiellt.

Öjenäs, några km norr om Stodene.
#26 - 23 december 2012 09:40
"Bygert": Nu var ju denna informationen taget från en students sommarpraktikarbete, så ja ska luska vidare och även jämföra med luft. Rätt intressant faktiskt. Om tabellen stämmer så händer det intressanta kring 0 grader. Hursomhelst, skitsamma det är bara en parentes för att spinna vidare på när man inte har nåt å göra.

Ha det fint å byt vatten :), Styfv
#27 - 23 december 2012 10:20
Visserligen är det en student som gjort jobbet men man skulle nog inte lägga ut det utan att kolla. Det stämmer också med litteratur som jag har men det där var jag hittade att länka till.

Jo, vatten har intressanta saker för sig runt nollan, bland annat blir specifika vikten lägre under 4 grader vilket är rätt unikt. Att tänka på om man får för sig att räkna på saker är att vid nollan så har man ett smältvärme på 334 KJ/kg, alltså nåt av en helt annan storleksordning än vid vanlig uppvärmning, det går alltså åt mycket värme för att smälta is.
#28 - 23 december 2012 15:17
Bygert skrev:
Ungefär så fast enheterna skall vara Ws och kWh. kW/h vet jag inte riktigt vad det blir, nåt märkligt i a f.

Självklart, rätt ska va rätt :)
Fick en släng av brainturbulens där, fick för mig att / är lika med "per" vilket det givet vis inte är. Ungefär som man säger km/h som "kilometer per timme".:D
#29 - 8 januari 2013 14:22
Jag har startat nyligen med akvarier igen haft uppehåll läänge har glömt hur struktur och så :D, jag vet måste ha vattenbyte men hur mycket och i varje vecka eller varann vecka? Självklart beror på akvariers storlekar?
#30 - 8 januari 2013 17:32

Ne det beror inte på karet storlek utan på hur stor fisk last och filter. Men standard är 30% i veckan. Oavsett hur stort eller litet karet är.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#31 - 8 januari 2013 18:10
I mitt nya kar, 450 l, på jobbe fick jag tips att testa inte används mer kemiska medel än nödvändigt. Så jag håller upp kallt vatten i en gäng spänner och låter stå i ett varmt rum, 21 grader, tills dagen efter då jag gör vattenbytet.:). Inget vattenberednigs medel i!

//Peter
#32 - 8 januari 2013 18:17

Peter79 skrev:
I mitt nya kar, 450 l, på jobbe fick jag tips att testa inte används mer kemiska medel än nödvändigt. Så jag håller upp kallt vatten i en gäng spänner och låter stå i ett varmt rum, 21 grader, tills dagen efter då jag gör vattenbytet.:). Inget vattenberednigs medel i!

//Peter

Oj va meckigt! O till så stort kar. Jag spolar med slang direkt från kranen ner i karet. Har man lite kallare så kan man framkalla lek på sina fiskar. (inte för kallt. Typ 18 grader eller nått) inga medel heller. Har bara medel vid uppstart. Skulle aldrig orka springa med spanar. Blir ju 10-20 per kar.

#33 - 8 januari 2013 18:43
Tränar inför Göteborgs varvet vet la du :D
#34 - 8 januari 2013 19:55

Peter79 skrev:

//Peter

Hur många är ett gäng? Undrar så smått hur stora och täta vattenbyten jag ska orka med i mitt nya 525-literskar... :p

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
#35 - 8 januari 2013 21:27
Byter 10% 3ggr i veckan och kör kallt kranvatten, det är väl 4 grader såhär i vintertid tänker jag. Hård duschstråle rakt ner i karet för att lufta ur de sista kemikalierna och syresätta maximalt. Fiskarna blir upprymda, nyfikna och ser ut att ha det jättekul en bra stund efteråt. Temperaturen sänks ca 2 grader efter vattenbytet.

Styfv, Karlstad
#36 - 9 januari 2013 04:57
Jag har kört 9-10 spänner 1 ggr/vecka, vattnet står ganska många timmar så det blir rumstempererat, 21 grader.

//Peter
#37 - 9 januari 2013 23:00

Peter79 skrev:
Jag har kört 9-10 spänner 1 ggr/vecka, vattnet står ganska många timmar så det blir rumstempererat, 21 grader.

//Peter

Ja orkar du? Jag gör vattenbyte på 3 kar under 1 timme. Karen är på 408L, 350L och 110L. Slang ut till badrummet. Suger till o sen låter det flöda. Dricker kaffe så länge. När rätt mängd vatten är ute så är det bara att koppla på kranen i duschen o fylla upp. Fyll spruta. Klart!

#38 - 10 januari 2013 06:33
Eftersom tråden lyder "vattenbyte fråga" måste jag passa på att höra mig för om en grej jag just läste i en tråd från 2007 här. Det va nån som hävdade att han hade en sån bra växtsump (med räkor) att han bytte vatten en gång var 8:e månad. Hur är det möjligt? ÄR det möjligt? I min värld borde det bli totalt fullt av metaller, mineraler och salter.

Styfv, Karlstad
#39 - 10 januari 2013 10:50

Det går. Ett så kallat low tech. Blir lite som ett eget ekosystem

#40 - 10 januari 2013 13:40
Det förstår jag inte hur det skulle funka. Hur kommer det sig att man över huvud taget måste göra vattenbyten om man har uppnått ett ekosystem? Utveckla gärna vad som krävs, intressant!

Styfv, Karlstad
#41 - 10 januari 2013 17:14
Vattenbyte fråga

En viss avdunstning blir det. Så det är väl inte vattenbyten utan mera vattenpåfyllning egentligen. I ett sk. Wahlstadakvarium med jordbotten så sköter det sig i stort sett själv, om man kan få det fungera. Finns flera på Zoopet som har igång eller prövat.
#42 - 10 januari 2013 17:45
Googlade runt lite om den där Diana Wahlstad. Inget för mig, alldeles för mycket pyssel. Läste "Plants will consume ammonia and nitrite, which they prefer to nitrates." Jag trodde det var tvärt om?

Styfv, Karlstad
#43 - 11 januari 2013 10:36
Styfv skrev:
Googlade runt lite om den där Diana Wahlstad. Inget för mig, alldeles för mycket pyssel. Läste "Plants will consume ammonia and nitrite, which they prefer to nitrates." Jag trodde det var tvärt om?

Styfv, Karlstad

Jag har sedan ganska precis tre år igång ett 54-liters akvariun enligt Walstads beskrivning i hennes bok. Innevånare är några Pärlrasbora samt Körsbärs och Amanoräkor. Skötseln under den här tiden har bestått av fylla på vatten som avdunstat, mata fiskar och räkor samt att rensa bland växterna. Akvariet har hittills fungerat utmärkt med ett minimum av arbetsinsats.
#44 - 11 januari 2013 11:45
Ja det är ju onekligen imponerande i sig att man bara behöver fylla på vatten då och då. Men vart är allt det roliga då? Haha ;) ........
#45 - 11 januari 2013 14:01
Styfv skrev:
Ja det är ju onekligen imponerande i sig att man bara behöver fylla på vatten då och då. Men vart är allt det roliga då? Haha ;) ........

Bra fråga. Det roliga är väl att se att det fungerar, fiskar och räkor mår bra och förökar sig(körsbärsräkorna). Jag har även andra akvarier igång som kräver mera pyssel.
#46 - 31 januari 2013 17:42
Styfv skrev:

"snuppesno": Bra förklaring av förhållandet joule / W. Nu fattar jag........ tackar vi för.

Styfv, Karlstad

Yngve Lindberg, Tabeller och formler sid. 93 längst ner.
Där står:

∆W=c*m*∆T

Där ∆W är energitillskott i joule, c är specifik värmekapacitet, m är massa i kg, ∆T är temperaturförändring i kelvin eller celsius.

Följaktligen är det en linjär ekvation om man antar att c är konstant vid alla temperaturer (vilket den egentligen inte är men det är så lite den förändras att det blir försumbart).
#47 - 31 januari 2013 17:46
flygrc skrev:
Jag byter med bara kallvatten eftersom jag annars får koppar i vattnet från varmvattenberedaren.

Tempen sjunker från ca 25 ner till 20 grader så det är ungefär vad du fick i temperatur fall.

Jag har väldigt lågt flöde, det tar ca 30 min för att fylla på och jag låter vattnet träffa en rot som jag har nära ytan så att det kalla vattnet fördelar sig. Medan det fyller på passar jag på att ansa växterna och rör runt i karet så det kalla vattnet inte bara lägger sig på botten.

Vid ett par tillfälle har jag förlorat en fisk som jag tror har med det kalla vattnet när jag har haft för bråttom.

Sedan kan man fundera på om det inte redan var något på gång med dom fiskarna...

En fördel med tempdroppen är att det triggar lek.

Alldeles riktigt att man får koppar i vattnet från en varmvattenberedare.

Men varför inte bara ta kallvatten och sen späda med nån eller ett par liter kokhett vatten som man värmer på i en rostfri kastrull. Det behövs ju inte så mycket för att få upp temperaturen till det samma som man har i akvariet.
Man måste i och för sig ha nåt kärl att blanda i innan man häller i vattnet i akvariet men det kanske det kan vara värt för att slippa ge fiskarna en kalldusch.
#48 - 1 februari 2013 10:16

Emil1981 skrev:
Alldeles riktigt att man får koppar i vattnet från en varmvattenberedare.

Men varför inte bara ta kallvatten och sen späda med nån eller ett par liter kokhett vatten som man värmer på i en rostfri kastrull. Det behövs ju inte så mycket för att få upp temperaturen till det samma som man har i akvariet.

Man måste i och för sig ha nåt kärl att blanda i innan man häller i vattnet i akvariet men det kanske det kan vara värt för att slippa ge fiskarna en kalldusch.

Många kör ju med slang direkt från kranen (inklusive jag). Och byter minst 100-200 litet per kar. Då orkar man inte stå o blanda vatten

Annons