Vattenbyte i räkkar

#1 - 19 september 2008 10:20
[FONT=Arial]För 3 veckor sedan startade vi igång ett litet räkkar (Simontorps 26 liters) där vi för stunden har 2 körsbärsräkor samt 10 st små 1-2 cm stora guldfiskyngel. Imorgon tänkte vi köpa ca 10 st körsbärsräkor till. Guldfiskarna flyttas vidare till annat akvarium när dom vuxit till sig lite till och då skall vi ha enbart räkor i detta kar.[/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
[FONT=Arial]Har gjort dropptest av nitrit med jämna mellanrum och det är noll. Har inte gjort något vattenbyte ännu då jag läst att man skall vänta ca en månad tills första bytet. Känner mig dock lite orolig då vattenvolymen är så liten. Skall jag byta lite vatten redan nu?Allt ser bra ut i karet och växterna samt guldisana har vuxit på sig jättebra. Räkorna ser också bra ut men dom vill nog ha fler kompisar, håller oftast till i bakkant. Är förvånad över den frodiga växtligheten då vi även startade upp ett 222 liters kar för 5 veckor sedan och där växer det inte alls lika bra. Kan det vara belysningen?[/FONT]
#2 - 19 september 2008 10:40
Lena G skrev:
[FONT=Arial]För 3 veckor sedan startade vi igång ett litet räkkar (Simontorps 26 liters) där vi för stunden har 2 körsbärsräkor samt 10 st små 1-2 cm stora guldfiskyngel. Imorgon tänkte vi köpa ca 10 st körsbärsräkor till. Guldfiskarna flyttas vidare till annat akvarium när dom vuxit till sig lite till och då skall vi ha enbart räkor i detta kar.[/FONT]

[FONT=Arial]Har gjort dropptest av nitrit med jämna mellanrum och det är noll. Har inte gjort något vattenbyte ännu då jag läst att man skall vänta ca en månad tills första bytet. Känner mig dock lite orolig då vattenvolymen är så liten. Skall jag byta lite vatten redan nu?Allt ser bra ut i karet och växterna samt guldisana har vuxit på sig jättebra. Räkorna ser också bra ut men dom vill nog ha fler kompisar, håller oftast till i bakkant. Är förvånad över den frodiga växtligheten då vi även startade upp ett 222 liters kar för 5 veckor sedan och där växer det inte alls lika bra. Kan det vara belysningen?[/FONT]

Hej, jag tror att det viktigasta är regelbundenheten.. Det värsta är om vattenvärdena åker berg o dalbana. Om jag vore dig så skulle jag byta ca 10-20% lite då och då..Alltså inte ens en halv hink... Kanske var 5:e-7:e dag.
Vilken attans tur att du inte har fått nitrit med så mycket yngel i ett så litet kar, det fick jag och alla dog :(
Det blir mycket mat till växterna från så många yngel så det är inte konstigt att växterna trivs. Håll koll på nitraten också och så länge du har ynglen kvar så reducera inte växterna... Håll inte yngeln där för länge bara, både för nitrat och att de börjar att käka räkor.. :D
Bilagor:
#3 - 19 september 2008 11:30
Där fick du full fart på mig!:)

Bytte ut 20% av vattnet samt flyttade raskt tillbaka flytväxter, Salvinia samt Muselblomma tror jag att dom heter. Musselblomman har på denna korta tid fått 20 cm långa rottrådar. Ser lite vildvuxet ut med så långa rötter så i morse hade jag flyttat några till stora karet men nu är dom tillbaka igen!

Tänkte börja flytta över guldisarna i omgångar då storleken varierar. Dom två största kan nog flytta om ca 1-2 veckor. Skall jag vänta med att skaffa fler räkor tills fiskarna är borta eller kan jag köpa fler imorgon?

Annons