Jag gör som följer, men det finns ju massa olika skolor för hur man gör.
VB varje vecka
Testar i princip aldrig vattnet nu när det är igång men har Seras stora kit med dropptester. Håller koll på nitrit vid uppstart och testar PH ibland eftersom jag kör med co2 gödning.
Teststrippar är i princip värdelösa då dom kan ge konstiga värden precis som du fått.
Rör inte botten, det är helt ok att suga upp det som ligger uppe på botten men gräv inte runt det förstör mer än det hjälper.
Håller ej med, eller bara delvis
En nitritsticka kan indikera att en nitrittopp är på gång i ett nystartat akvariet, inget värdelöst med det, därimot ger det ingen bra siffra på halten.. men i detta fall så kan man bara agera på ett sätt i alla fall, diet, små vattenbyten vart tredje dag och hålla tummarna.
Köp inget dropptest för nitrit, har du gjort vad du kunnat (finns en hel del tips här) så får du ingen spik. Att mäta är inte allt, att förbygga är mer.
Lite mat, lite population, bra botten för växterna och ruhe (som man säger på tyska) och allt går bra. Det som du vill mäta är ev alkalinitet KH, ph (men där är egentligen dropptest också klent, elektrod rekomenderas).. Men de flest av dessa värden bestäms av ditt kranvatten, så kolla kommunens hemsida..
Och sug botten om du känner för det, men var ingen pedant.
En termometer skulle jag dock investera i och eventuellt en doppvärmärmare med termostat (dock model underdimisionerad i fall termostaten låser sig).. 0,2W per liter räcker för 1 eller 2 grader. hellre 2 doppvärmare en en stor.