Vattenbyte vid yngel?

#1 - 27 mars 2008 09:06
Mina fjärilsciklider har fått frisimmande yngel! Fantastiskt! Jag hade ingen aning om att de var så duktiga på yngelvård. Pappan jagar dem som tok, tar dem i munne och spottar ut dem där han vill ha dem. Första gången jag såg fenomenet blev jag helt knäckt! Fanskapet åt upp sin egen bebis! Men sen såg jag till min stora glädje hur han spottade och det lilla sprattlande ynglet fogade sig till de andra små. Så sött!

Nu till min fråga. Vågar jag göra vattenbyte med häverten i andra ändan av karet? Eller blir det för stora skillnader på vattenkvalitén att de inte mår bra av det?
#2 - 27 mars 2008 09:44
Det ska nog gå bra, du kan byta en liten del åt gången.
Jag har inte haft ngt problem med det med mina yngel.
#3 - 27 mars 2008 10:10
Grattis, det är mycket ovanligt att fjärilar har kvar något yngelvårdsbeteende - är dina fiskar vildfångade?

Jag tror också du kan göra små, försiktiga, vattenbyten om du anser att det behövs.
#4 - 27 mars 2008 11:24
Oj, är det så att de inte brukar ha yngelvårdsbeteende? Märkligt! Jag kan inte tänka mig annat än att dessa skulle vara "icke-vildfångade" eftersom allt vi får in till ön kommer från Sverige (och har svårt att tro att butiken skulle satsa på kvalité framför eknomin...

Nå, vi får se hur det går. De hinner förlora alla yngel hundra gånger om ännu, men då är det väl bara att lära sig den hårda vägen då!

Vågar jag byta 30% som vanligt, eller ska jag gå ner till 10%?
#5 - 28 mars 2008 22:32
Med tanke på att fjärilen kan vara lite känslig så kan det vara läge att byta lite mindre vattenmängder åt gången.
#6 - 30 mars 2008 16:13
I sundsvall finns det VF Fjärilar för 75 kr/st.
#7 - 30 mars 2008 21:29
rsoderberg skrev:
I sundsvall finns det VF Fjärilar för 75 kr/st.

På riktigt? Kan det finnas ekonomi för det? Är det inte "fake då"?
#8 - 30 mars 2008 21:43
Har sett Fjärilciklid kosta allt från 45kr - 120kr :)
#9 - 30 mars 2008 23:28
Köpte mina VF Fjärilar för 40kr/st
Bara att beställa hem dem:) kändes lite löjligt att betala en sådan struntsumma för en så underbar fisk, dessutom VF.
#10 - 31 mars 2008 07:34
pita skrev:
På riktigt? Kan det finnas ekonomi för det? Är det inte "fake då"?

Inte fake
#11 - 6 april 2008 20:37
Miina skrev:
Oj, är det så att de inte brukar ha yngelvårdsbeteende? Märkligt! Jag kan inte tänka mig annat än att dessa skulle vara "icke-vildfångade" eftersom allt vi får in till ön kommer från Sverige (och har svårt att tro att butiken skulle satsa på kvalité framför eknomin...

Nå, vi får se hur det går. De hinner förlora alla yngel hundra gånger om ännu, men då är det väl bara att lära sig den hårda vägen då!

Vågar jag byta 30% som vanligt, eller ska jag gå ner till 10%?

hejsan miina!
ville bara säga att affären du pratar om inte alls tar från Sverige när det gäller fisk, utan tar 90 % från Finland och kanske 10% kommer från Sverige.

Annons