Vattenbyten

#1 - 3 oktober 2009 19:11
Håller på att starta upp mitt kar, har haft i hälften med vatten och doppvärmare i ett par månader. Har idag satt igång filtret och ska snart plocka i lite fiskar. men tänkte kolla, har alltid hört delade meningar om de här med vattenbyten.
Jag har haft kar där ja inte bytt vatten.
Hur ofta och hur mycket bör man byta ?
Det är 375Liter och ska ha lite sötvattens fiskar.
#2 - 3 oktober 2009 19:18
Generellt brukar man säga ca. 30% 1ggr i veckan.
Inget akvarium är det andra likt och därför går det inte riktigt säga vad som är bäst för just ditt kar men gör du 30% var vecka så går du den säkra vägen ;)

Små akvarium = ofta och mindre vattenbyten.
#3 - 3 oktober 2009 19:59
Tänk också på att bara för att det stått all denna tid så finns inga bra bakterier som bryter ner Nitrit och nitrat. Det krävs någon fisk ett par veckor för att den processen ska gå igång.
#4 - 3 oktober 2009 20:08
eller så kan man ha i nitrivec som drar igång bakteriefloran så kan du stoppa i ett par fiskar efter 3-4 dagar ;) jag skulle dock inte stoppa i mer än 4-5st till å börja med, sen vänta en vecka innan man lägger i fler så bakterierna kommer igång ordentligt
#5 - 3 oktober 2009 20:18
icefudge skrev:
eller så kan man ha i nitrivec som drar igång bakteriefloran så kan du stoppa i ett par fiskar efter 3-4 dagar ;) jag skulle dock inte stoppa i mer än 4-5st till å börja med, sen vänta en vecka innan man lägger i fler så bakterierna kommer igång ordentligt

Nitrivec ska man ha i samma dag som fiskarna åker i karet. Har man i det innan man har i fisk kan du lika gärna hälla ut det i vasken eftersom bakterierna inte har någonting att livnära sig på [:o]

Även om man använder nitrivec ska man vara försiktig vid starten och inte ha i mer än ett fåtal fiskar och mata sparsamt den första tiden.

Nitrivec hjälper till att påskynda bildandet av bakterier...
#6 - 4 oktober 2009 18:35
inte om man läser på instruktionerna på flaskan, och tillverkaren borde ju veta vad det är i ;)
#7 - 4 oktober 2009 19:42
icefudge skrev:
inte om man läser på instruktionerna på flaskan, och tillverkaren borde ju veta vad det är i ;)
sist jag använde nitrivec stod det att man skulle introducera första fiskarna efter 24tim!
#8 - 4 oktober 2009 20:24
Man ska väl ändå introducera fiskarna samtidigt, annars gör inte bakterierna någon nytta? Eller har jag fel.

Jag har bytt 30% en gång per vecka ungefär.
#9 - 4 oktober 2009 21:28
jag håller med åheim. :) det står efter 24timmar på flaskan. sen ska man ha i varje dag i en vecka har jag för mig!? lite osäker på det sista där [:o] men iaf, nitrivec först fisk sen!
Bilagor:
#10 - 4 oktober 2009 22:49
Mathce skrev:
Håller på att starta upp mitt kar, har haft i hälften med vatten och doppvärmare i ett par månader. Har idag satt igång filtret och ska snart plocka i lite fiskar. men tänkte kolla, har alltid hört delade meningar om de här med vattenbyten.

Jag har haft kar där ja inte bytt vatten.

Hur ofta och hur mycket bör man byta ?

Det är 375Liter och ska ha lite sötvattens fiskar.

Om du har planer på att tillföra kemikalier så som PMDD eller någon annan växtnäring bör du byta 25 till 50% vatten varje vecka innan du fyller på med en ny dos växtnäring. Anledningen till täta vattenbyten i det här fallet är att du inte vill ha en ökning av näring i vattnet på grund av att växterna kanske inte lyckas suga i sig all näring du tillför.

I ett "normalt" svenssonakvarie med några få växter och halvdåligt ljus vill du istället ha en långt mycket stabilare miljö där du matar försiktigt och byter vatten mer sällan.

Dofta på vattnet... luktar det illa så har du troligtvis matat för mycket och då kan det vara läge att byta lite vatten och mata mindre... fiskarna behöver inte mat för att hålla värmen... dom behöver endast föda för att växa och du ser om du har matat för lite... men det är svårt att se när man har matat för mycket. Använd din näsa och ditt sunda förnuft... om fiskarna och växterna mår bra och vattnet doftar gott så behöver du inte byta vatten.
#11 - 5 oktober 2009 18:56
åheim skrev:
sist jag använde nitrivec stod det att man skulle introducera första fiskarna efter 24tim!

Det kan jag mer acceptera ja ;).. Låter mer logiskt än att vänta 3-4 dagar [:o]
#12 - 5 oktober 2009 20:00
Det går att köra igång ett kar helt utan fiskar oxå! Man kan ha i lite mat varje dag som får brytas ner och som bakterierna lever av. Men det bästa är om du klämmer ur filtret från ett akvarium som redan är igång rakt ner i det nya. Så får bakterierna en smakstart. Om du inte redan har ett akvarium så brukar serviceinriktade akvariehandlare ställa upp med en dos filtergojs i en påse..

Annons