Vattenbyten

#1 - 11 oktober 2010 13:23
Hej alla glada!

Har en tank på ca. 500 liter inbyggt i väggen mellan vardagsrum och tvättstuga, så all skötsel sker från tvättstugan.
Teknikfreak som jag är, så har jag provat en ny variant av vattenbytessystem sedan en vecka tillbaks, genom att koppla ett par digitalt styrda pumpar till tanken. Funderingen är nu om någon här har erfarenhet av min "nya" teknik och om det kan gå galet det jag hittat på???

Pump 1. tömmer akvariet på en liter bottenvatten, varje heltimme, dygnet runt.
Pump 2. fyller akvariet med en liter färskt ytvatten, varje heltimme, dygnet runt.

Detta ger alltså 24 st. enliters vattenbyten per dygn, totalt 168 liter i veckan = 33,6% av akvariets vattenvolym.

Någon som har erfarenhet och vet om detta fungerar i längden, så att man slipper tömma och fylla karet på stora mängder vatten varje vecka??
#2 - 11 oktober 2010 13:24
varför itne låta pumparna tömma 1 gång i veckan? eller går det inte programmera de så?
#3 - 11 oktober 2010 13:26
Du måste mäta upp dina vattenvärden under överskådligtid för att kunna avgöra om just detta koncept är bra för just din tank!
#4 - 11 oktober 2010 13:31
Jodå, dom går att programera i stort sett hur som helst. Men min ide bygger på att det dels inte skall "synas" att vattenbyten utförs (vilket det inte gör när så liten vattenmängd växlar åt gången) samt att jag inbillar mig att vattenkvaliten påverkas mindre med kontinuerligt "flöde" av vattnet. Det borde ju rimligen upplevas mer naturligt av fiskarna?? om det hela tiden cirkulerar vatten, än om det plötsligt blir ebb för att minuten senare bli flod?? Dessutom måste det ju bli mindre koncentrationer av ev. klor och tungmetaller från kommunens ledningar om man inte byter så stora mängder åt gången... tänkte jag.
#5 - 11 oktober 2010 13:43
Jag tycker det låter som en bra idée!

Men som Gaffel säger så får du göra kontinuerliga tester i början för att se hur värdena står sig. Och blir det inte bra är det bara att börja med veckliga vattenbyte igen.

Men verkar vara ett smidigt sätt :)
#6 - 11 oktober 2010 13:45
Du kommer troligen på detta sätt få ett vaten som inte åker jojo på några värden och det är bara att gratulera till detta. Men för säkerhets skull bör du kolla upp dina värden på vattnet som Gaffel skrev för att se under en längre tid hur det ter sig:).
#7 - 11 oktober 2010 13:46
finns ju en hel del fiskar som gillar när man byter större mängd,
det simulerar regn, och triggar lek.

.
#8 - 11 oktober 2010 14:23
Kensa skrev:
finns ju en hel del fiskar som gillar när man byter större mängd,

det simulerar regn, och triggar lek.

.

Det kan man ju göra ändå om man vill stimulera till lek :)
#9 - 11 oktober 2010 15:13
Jodå, dom går att programera i stort sett hur som helst. Men min ide bygger på att det dels inte skall "synas" att vattenbyten utförs (vilket det inte gör när så liten vattenmängd växlar åt gången) samt att jag inbillar mig att vattenkvaliten påverkas mindre med kontinuerligt "flöde" av vattnet. Det borde ju rimligen upplevas mer naturligt av fiskarna?? om det hela tiden cirkulerar vatten, än om det plötsligt blir ebb för att minuten senare bli flod?? Dessutom måste det ju bli mindre koncentrationer av ev. klor och tungmetaller från kommunens ledningar om man inte byter så stora mängder åt gången... tänkte jag.

Det går utmärkt att byta vatten på detta sätt, finns några långa trådar om det tidigare. Ev. halter av tungmetaller kommer inte att bli annorlunda, det påverkas inte av hur vattenbytena går till.
När det gäller behovet att mäta vattenvärden är det självfallet så att det är mindre anledning att mäta med din metod än om man byter stora mängder mera sällan. Lycka till!

Tobbe
#10 - 11 oktober 2010 15:42
Om man har en pump som tömmer och en som fyller på och ena går sönder. Hur blir det då?
#11 - 11 oktober 2010 15:45
eriahl skrev:
Om man har en pump som tömmer och en som fyller på och ena går sönder. Hur blir det då?

Bra kommentar! Har man inte tänkt på detta kan det bli förödande konsekvenser.

Men nivåvakt och överrinningsskydd borde kunna lösa detta :)
#12 - 19 oktober 2010 11:51
tulle89 skrev:
Bra kommentar! Har man inte tänkt på detta kan det bli förödande konsekvenser.

Men nivåvakt och överrinningsskydd borde kunna lösa detta :)

Då blir det ännu mer teknik.. det borde tilltala trådskaparen!? ;)
#13 - 19 oktober 2010 12:19
Då blir det ännu mer teknik.. det borde tilltala trådskaparen!? ;)

Haha jo som handen i handsken ;)

Men snart har han inget akvarie längre. Det blir en teknikburk med vatten i haha :D

Annons