Vattenbyten, hur ofta?

#1 - 8 oktober 2006 10:45
Hej!

Jag och min pojkvän har nyligen startat om vårt 250 liters akvarium efter en flytt, och har börjat fundera mer på hur ofta man bör byta vatten. Tidigare har vi bytt 1/3 av vattnet en gång i månaden, något som vi båda tidigare hört varit rimligt för att inte störa bakteriekulturen.

Nu sen vi hittat till Zoopet har vi förstått att ca 1/5 en gång i veckan är mer lämpligt. Nu undrar vi varför man ska byta vatten så ofta, och hur det påverkar fiskarna och bakteriekulturen? :confused:

Tacksam för svar!
#2 - 8 oktober 2006 10:49
gör man täta mindre vattenbyten så blir inte förändringarna märkbara för fisken, det är väl anledningen. gör man större byten mer sällan så blir det en dramatisk skillnad på vattenvärdena för fisken...
#3 - 8 oktober 2006 10:53
30% var 14.e dag kan väl vara lagom, om du inte har väldigt mycket fisk..
#4 - 8 oktober 2006 10:59
håller med åheim 30%:a vattenbyten var 14:e dag är bra....jag gör iaf 30%:a vattenbyten en gång i veckan
#5 - 8 oktober 2006 12:08
Jag har som riktmärke 30% en gång i veckan sedan börjar det dåliga samvetet. I 100l byter jag 1 gång vecka, jag har ganska mycket fisk där, matar lite, vattnet och vattenvärden bra.
I 350l diskus byter jag varje dag 30% för det matas och bajsas mycket där. Nu har skalarerna och gibbi flyttat så jag hoppas att jag kan minska mina vattenbyten snart och få bra balans.
Nya 275l skalare och gibbi ska jag försöka endast byta 1 gång vecka, fast i början 2 gånger/vecka. Ska inte mata med smutsig mat så det ska nog gå bra!
Bättre att byta ofta och lite än sällan och mycket:)
#6 - 8 oktober 2006 12:33
Tack så mycket för svaren! :) Det låter rimligt, att byta 30% varannan vecka. Vi har en del fisk, men de skitar inte ner så mycket och vi låter aldrig maten ligga och skräpa på bottnen.
#7 - 8 oktober 2006 14:19
Phu! Började i morse kl 8.00 att byta vatten i mina akvarier (ca 900 L = ca 30%)! Nu för 5 minuter sedan var jag klar! Använder krankoppling och Biltemas genomskinliga driksvattenslang! Först fixar jag hävert genom att fylla slangen med vatten till det första akvariet, sedan dän med slangen från krankopplingen och ned i golvbrunnen! Slangen är fäst med klämma i akvariet!
Påfyllningen sker med sakta rinnande vatten (därför den långa tiden), fiskarna verkar glada att ha fått nytt vatten:) Denna rutin görs varje söndag!!
#8 - 8 oktober 2006 17:51
Jag byter på regelbunden basis, 20-25% varje vecka.

Annons