vattenbyten när man har yngel.

#1 - 30 juni 2007 01:39
hejhej.
I dagsläget gör jag vattenbyte 1 gång på 2 veckor. Men har läst lite överallt att yngel växer snabbare om man byter vatten oftare, och i mitt multis kar på 63 liter har ett par 2 omgångar med yngel och ett annat par har sin första omgång med yngel. Tycker ni jag ska gå ner till 1 vattenbyte i veckan istället? eller kanske 2 mindre vattenbyten i veckan?

Och det med att dom växer fortare vid vattenbyten, vad beror det på? och växer även större fiskar fortare då?
Trevlig helg.
Fredrik
#2 - 30 juni 2007 06:38
Ja det stämmer, de växer fortare om man gör vattenbyte oftare pga vattenkvalitet. Jag vet inte exakt vad det beror på men tror det är så här: Man matar mycket mer så försämrar det vattenkvalitet så måste man göra vattenbyte oftare. Någon får rätta mig om jag har fel.
#3 - 30 juni 2007 06:42
I "dåligt" vatten går fiskens kraft till att överleva i stället för att växa.
#4 - 30 juni 2007 07:22
När jag har yngel så byter jag 30-50% allt från varje dag till två ggr i veckan.
#5 - 30 juni 2007 09:29
Detta fenomen handlar många gånger om att många fiskar kan använda olika tillväxthämmande kemikalier gentemot artfränder, samt att vissa "normala" ämnen i vissa fall kan utgöra en tillväxthämmande faktor. Ni har säkert märkt att oftast är det några individer som växer snabbast och tar man bort dom ur akvariet så dröjer det inte länge förrän man har "nya" tillväxtraketer i karet. Vad man kan göra för att öka tillväxttakten är täta vattebyte, inte bara ha en art i uppväxtakvariet utan blanda olika lämpliga arter enligt linjen att istället för att ha 4 akvarier med 200 av varje art separat har man fortfarande 4 akvarier - vart och ett innehållande 50 av av varje art - blandat alltså samt att sortera ut tillväxtraketerna.

Observera att vissa arter kan vara speciellt känsliga för vattenbyten på yngelstadiet. I dessa fall så kan man exempelvis göra så att man byter ofta i huvudakvariet och varje gång väntar man en dag och så byter man i med det vattnet i yngelakvariet (bra för då får man täta byten i huvudakvariet också).

MVH Lasse
#6 - 30 juni 2007 11:04
okej okej. Ska börja göra 2-3 vattenbyten i veckan då, mindre dvs.

Annons