vattenbytesfråga

#1 - 26 september 2005 15:58
Hej ja undrar om det är ok att byta allt vatten i karet om man sedan har i aquasafe ja gör det imellan åt för att det blir ju kanonfint och kristallklart vatten fiskarna verkar inte ha något imot detta och ja rengör inte filtren sammtidigt som vatten bytena så bakterierna finns kvar va tror ni om detta ?
#2 - 26 september 2005 16:02
Hmm lite vågat är det och fiskarna blir nog en aning stressade.
Men.. Verkar det som fiskarn går med på det utan att protestera så ser jag ingen kraftigare orsak till att avråda.
Bakterierna finns mest i gruset och filtret som du antyder, och om du inte ligger på gränsen med antalet fiskar så..
#3 - 26 september 2005 21:00
Jag vet några som gör så men de har alltid ett pH på ca 8 så vattenbytet påverkar inte det pH som var före vattenbytet.
Risken med stora vattenbyten är att pH skillnaden efter vattenbytet blir för stor mot tidigare och fiskarna upplever det som negativt.
#4 - 26 september 2005 23:50
vill inte ens tänka på va som skulle hända om ja gjorde samma sak.
har ph 6.0-6.4 i akvariet och ph 8-9 i kranen.

men är ph samma i kran och kar så är inte det nåt problem.
#5 - 27 september 2005 00:17
Känner mig dum jag förstår inte alls vitsen med att byta allt vatten? Tror inte att det är bra i långa loppet,temp,vattenvärden och balans som aldrig blir riktigt stabilt. Men det är klart i bland går nästan allt.:confused: :) [:O]
#6 - 27 september 2005 00:30
[QUOTE=erik l]Känner mig dum jag förstår inte alls vitsen med att byta allt vatten? Tror inte att det är bra i långa loppet,temp,vattenvärden och balans som aldrig blir riktigt stabilt. Men det är klart i bland går nästan allt.:confused: :) [:O][/QUOTE]

är riskabelt men skiljer sej inte vattnet för mycket så går det.
inget ja själv skulle göra dock är dålig på att känna vilken temp vattnet har så ja håller mej runt 30-40% om inget oförutsett händer.
PatrikMalmo
#7 - 27 september 2005 04:16
Rätt sällan det finns anledning att byta allt vatten. Själv gör jag det enbart med vatten som är förberett, dvs har stått i en tunna under minst ett dygn för att minska klor/kloraminer samt få rätt temperatur. Med det vattnet kan jag byta 100 procent utan problem, tom på känsliga firrar och yngel.

Hilsen,

P
#8 - 27 september 2005 15:45
jo anledningen till att ja gjorde bytet av allt vatten var att ja hade insufiorer eller vad dom heter.Och ja blev inte av med dom genom att byta 50 % det blev klart för en halv dag och sedan blev vattnet vitt igen.Nu har ja bytt mycke vatten igen men före så kollade ja ph som låg på 7,5-8,0 både före och efter bytet alltså ingen skillnad så då antar ja att det inte är några problem att göra så här imellanåt eller va tror ni??
#9 - 27 september 2005 17:57
Man får ibland välja mellan pest eller flunsán. Att byta allt vatten är jobbigt, är riskabelt för bakteriefloran och kan skapa stora svängningar i vattenvärden. Å andra sidan är grumliga infusorier alldeles förbannat jobbigt i längden, så du valde nog det som på sikt är minst jobbigt.
#10 - 2 oktober 2005 22:03
Infusorier

Om man inte vill ha infusorier, skall man inte göra såhär:
"Recept på infusorier". Tag gammalt akvarievatten och blanda med nytt, mera nytt än gammalt, tillsätt gärna lite vatten från utedamm också, lägg i lite torrt gräs, ett stycke bananskal, några droppar mjölk. Genomlufta, använd inte filter. Har Du tur, får Du mycket toffeldjur, kan för den skarpsynte ses med blotta ögat och är utmärkt foder för nykläckta små yngel. Även större nykläckta, som guppyyngel kan äta dem, men bara några veckor, sedan vill dom ha större mat. Om man oavsiktligt fått infusorier är det enligt min erfarenhet enklast att försöka få normal balans i karet, undvik överfordring med torrfoder, då dör infusorierna. Att göra radikala vattenbyten tror jag ökar risken för att dom skall återkomma.
#11 - 8 oktober 2005 05:09
hej

Hej! huvudsaken är ju att du är nöjd & att fiskarna mår bra, svaren på forumet är ju ibland som sydpol & nordpol man blir ju bara förvirrad, men gå till en bra zoo affär och mät ph halten i bland ( en bra zooaffär utför sådana tester)
#12 - 9 oktober 2005 20:59
[QUOTE=PatrikMalmo]Rätt sällan det finns anledning att byta allt vatten. Själv gör jag det enbart med vatten som är förberett, dvs har stått i en tunna under minst ett dygn för att minska klor/kloraminer samt få rätt temperatur. Med det vattnet kan jag byta 100 procent utan problem, tom på känsliga firrar och yngel.

Hilsen,

P[/QUOTE]

Vad använder du för tunna att ha vattnet i? Plast? Var köper man den och vad kostar den?
#13 - 10 oktober 2005 17:09
regntunnor funkar väl bra?

Annons