vattenfall i akvariet

#1 - 11 mars 2010 20:20
Är det någon som vet hur man får tag i ett "vattenfall" som man placerar under vattnet? Det är sand som rinner istället för vatten, så att det ser ut som ett vattenfall under ytan.:confused:
#3 - 13 mars 2010 16:14
vattenfall i akvarium

Hallå!?
Är det ingen som har köpt eller har gjort ett vattenfall (sandfall)?
Funderar på hur jag ska göra och vilka grejer som kan vara bra.
Finns det en pump som sanden inte behöver gå igenom? Alla tips är välkomna!!!
#4 - 13 mars 2010 16:23
välkommen till zoopet:) det du söker är nog inte så vanligt å jag vet ingenting(om det iallafall) men var väl lite tips var det gick att köpa på länken du fick ovan i yollis inlägg. tydligen vanliga i eng å tyskland. går ju att köpa utomlands med frakt, har vi gjort fast inget sandfall. lycka till:d eller om du hör med zoobutiken om de kan ta hem från sina leverantörer
#5 - 13 mars 2010 17:21
Lizzy_123 skrev:
Är det någon som vet hur man får tag i ett "vattenfall" som man placerar under vattnet? Det är sand som rinner istället för vatten, så att det ser ut som ett vattenfall under ytan.:confused:

Det finns en beskrivning på hur man bygger en på http://www.fishforums.com.au/
Logga in och använd sökfunktionen så borde det gå att hitta den. "Waterfall scape" är nog ett bra sökord... :)

Hälsningar
Jennifer
#6 - 13 mars 2010 20:34
vattenfall

Tack för tipset!
Jag ska prova att göra ett själv. Det såg inte så svårt ut. Nu gäller det bara att komma på hur jag ska få till en snygg sten som "vattnet" kan rinna ner för. Några tips???
#7 - 14 mars 2010 02:09
Vattenfall? Snabbt fixat, titta här, 1:55:

&feature=related" target="_blank">
&feature=related
#8 - 19 mars 2010 07:31
Vattenfall i akvariumet

Jag har nu införskaffat en "sten" som man kan sätta på rutan, rör och sand är på väg. Hoppas det kommer idag så att jag kan testa i helgen. Det som saknas är en lämplig "skål" att samla upp sanden. Förslag????
#9 - 28 mars 2010 09:51
Sandfall

Nu har jag äntligen fått tag i en "sten" som jag kan göra om till ett "fall". Har gjort alla delarna och silikonat fast det väntar nu bara på att få testköra det i en tunna. Det ska bli väldigt spännande! (Jag har en sambo som inte tror på detta.) Ska jag få övertyda honom!?:d
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 28 mars 2010 10:09
Dom var rätt populära för ca. 10 år sedan men det var en kortlivad hit som ganska snabbt försvann nästan helt.
Vet ej var man idag kan få tag på dom.
#11 - 28 mars 2010 11:29
jag såg att dom hade vattenfall till akvarium på Djurmagazinet i Lidköping :) dom kan kanske få in det till övriga Djurmagazin i landet :)
#12 - 28 mars 2010 12:39
Du har inte bilder alt. lust att lägga upp en tråd om detta?

Fabrikstillverkade är inte snygga och passar inte in tycker jag men om man kan få till det på en sten som du verkar gjort kan jag mycket väl tänka mig detta. Bilder? ;)
#13 - 29 mars 2010 06:06
vattenfall

Jag har nu ändrat och gjort om själva transporten av sanden. Det blev inte som jag tänkt mig. Men nu så har jag fått det att fungera. väntar på att det ska torka igen, SUCK! Det kommer att komma bilder senare, jag vill bara få det att fungera som jag tänkt mig först. Det har blivit en hel del funderande och mixtrande.
Föresten är det någon som vet av något annat än glassilikon att "limma" med?
#14 - 31 mars 2010 19:42
sandfall

Det går inge bra med mitt projekt. Jag har fått det att fungera men är inte nöjd med hur det faller ner. Har funderat på att göra en egen "sten" eller fall. Vad använder alla för att limma ihop olika delar. Har äventuellt tänkt använda en kon och klistra fast liggunderlag på, och sedan "karva" ut fåror som sanden skall rinna i?! Några ideér?????
Jag har använt en grusdamsugare med luft för att få upp sanden dit jag vill ha den, funkar utmärkt! Men eftersom glassilikonet inte fäster så bra på Plast, lossnar hyllan som sanden skall landa på. Alla ideér är välkomna!!!!
#15 - 31 mars 2010 20:55
Lizzy_123 skrev:
Det går inge bra med mitt projekt. Jag har fått det att fungera men är inte nöjd med hur det faller ner. Har funderat på att göra en egen "sten" eller fall. Vad använder alla för att limma ihop olika delar. Har äventuellt tänkt använda en kon och klistra fast liggunderlag på, och sedan "karva" ut fåror som sanden skall rinna i?! Några ideér?????

Jag har använt en grusdamsugare med luft för att få upp sanden dit jag vill ha den, funkar utmärkt! Men eftersom glassilikonet inte fäster så bra på Plast, lossnar hyllan som sanden skall landa på. Alla ideér är välkomna!!!!

Slipa upp plasten lite grovt så fäster det säkert bättre. Vädigt nyfiken på detta.. Tror man kan få in en sådan sak väldigt snyggt döljt lite i burken.

Annons