vattenflöde och filtervolym till 375l

#1 - 1 december 2007 17:52
Hej
Vi funderar på att köpa ett nytt ytterfilter till vårt 375l Sydamerikakar. Hur stort vattenflöde och filtervolym bör man ha? Vi har inte särskilt mycket fisk i det nu, men det ska ju finnas kapacitet att ha det åtminstone normalbefolkat. Har ganska mycket växter i akvariet som skräpar en del. När det gäller märke så har jag kollat på PWSS på lite olika märken, men har dålig koll på vad som är vettigt i förhållande till priset. Har ett fluval 404 nu och ett sånt blir det inte igen, har låtit som ett tröskverk sen det var nytt, för fyra år sen. Har kollat lite på Am-top som ju är billigt, men hur är kvaliteten? Aquael verkar ju också hyfsat. Är det någon som har något beggat till vettigt pris så är det också välkommet!
#2 - 1 december 2007 18:03
Hmmm...am-top funkar kanon...ingen skit kvalitet.
Är ju faktiskt ett filter som påminner om eheims ytterfilter.
Hur mycket kraft behöver du?
Menar ett am-top 3336 passar ju till ett 350liters och har du då växter i så renar ju de.
Jag är själv ute efter ett fluval 404 alternativt 304 och har faktiskt satt ut en annons på ciklid.se om byte.
Mitt am-top 3336 knallar på hur bra som helst.
Har aldrig haft några problem med det överhuvudtaget.
Sover ju i samma rum och jag störs inte av varken det eller mitt eheim 2215 eller några av de andra akvariernas filter.
#3 - 1 december 2007 19:01
Varför ska du byta? Om nu Am-topen funkar så bra?
Hur är handhavandet på Am-top? Är det lätt att starta upp/rengöra? Medföljer det något filtermaterial när man köper det?

När det gäller kapaciteten så vet vi inte riktigt hur mycket man ska ha. Vi tycker att det är lite dålig fart på Fluvalen, mycket växter bromsar ju en del också. Vi har som sagt SA i akvariet blåciklider, corydoras mm.

Har någon annan några tips/åsikter om märke/flöde/volym så är det mycket välkommet.
#4 - 1 december 2007 19:21
Du bör ha ett flöde på minst 3x akvariets volym per timma, och då blir det i ditt fall runt 1000 liter.
Jag har själv flera olika modeller av Eheim som har funkat kanon och den äldsta av dessa är mellan 15 och 20 år. Det finns ett flertal olika märken på filter, men se upp lite hur de mäter kapaciteten då det många gånger mäts med en tom pump.
Ett annat filter som skulle passa dig och jag hört gott om är Tetratec 1200 som kostar runt 1200:-. Sök på Zoopet efter de olika märkena så får du en hel del kött på benen vad användare tycker om sina filter.
#5 - 1 december 2007 20:19
Anledningen till att jag ska byta ett av alla mina am-top är att jag köpte ett 720liters i veckan och då räcker tyvärr inte am-tops kraft till.
Med am-top medföljde det filtermaterial o allt...
Ska ni ha bra cirkulation så borde ju det fluval ni har räcka...egentligen.
Annars så skulle ju ett am-top 3336-3338 funka.
www.vattenliv.nu finns det några andra varianter som faktiskt funkar hur bra som helst.
Jag har precis fått hem 808 o det snurrar på utan att låta så fanders mycket och ger bra fart i vattenmassorna:D
Blå ciklider kräver ju ioförsig inte så hög cirkulation så till dem räcker ett am-top 3336 vad berör cordyras så är det lite beroende på art och ursprung hur pass kraftig cirkulation du ska ha.
#6 - 1 december 2007 20:29
Om jag hade ett 720l skulle jag nog inte skaffa ett 404, absolut inte 304, upplever som sagt att det är för litet till 375l. Är inte fx5 eller vad det heter ett fluval med stor kapacitet? Men du kanske ska ha fiskar som inte vill ha strömt.

Ska det bli ett Am-top för oss så får det nog bli ett 3337 eller 3338. Ingår det något filtermaterial.
#7 - 1 december 2007 21:20
titti skrev:
Om jag hade ett 720l skulle jag nog inte skaffa ett 404, absolut inte 304, upplever som sagt att det är för litet till 375l. Är inte fx5 eller vad det heter ett fluval med stor kapacitet? Men du kanske ska ha fiskar som inte vill ha strömt.

Ska det bli ett Am-top för oss så får det nog bli ett 3337 eller 3338. Ingår det något filtermaterial.
jag tror inte det följer med något filtematerial sen tror jag inte am-top filtrena har en slangenhet (som din fluval har) så att man enkelt kan koppla bort slangarna vid rengöring och inte heller en handpump för att starta häverteffekten! nån med detta filter kanske kan säga hur det ligger till...

Jag tycker absolut du ska ta en aquael unimax 250 eller 500 otroligt tyst filter med alla finesser för att underlätta rengörningen! allt du behöver följer med även strilrör;)

tetratec är också ett otroligt lätthanterligt filter MEN ett väldigt dåligt flöde, ex 700 ska pumpa 700L men i verkligheten så blir det inte mer än 200-340L beroende på hur rena slangarna är[:-105]
#8 - 2 december 2007 15:14
Am-top 3338 finns både med eller utan filtermaterial inräknat.
Då det gäller den sug funktion som man har på fluvals filter så löser man det lättast med med att korta slangarna så du har minimalt med böjar dvs. att slangarna blir precis så långa så att man kan ansluta slangen till alla rör.

Visst fluvals handpump är bra men tyvärr så blir själva sugplattan på undersidan uttorkad och då funkar det inte riktigt bra.
Fluval är inga dåliga filter på något sätt...
#9 - 3 december 2007 16:48
Är det någon som vet om det medföljer filtermaterial till am-top på PWSS? Det känns som om aquael i dagsläget är det hetaste alternativet, filtermaterial ingår och det verkar vara ett rejält filter. Men kom gärna med andra förslag.

Annons