vattenfrågor om ph och kh

#1 - 8 december 2007 12:00
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Hej,[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Har lite frågor om PH och KH.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Har Ph 8 och Kh 12 i kranvattnet och vill sänka Ph’t (vilket inte är det lättaste med det höga kh’t).Vill helst ner till PH 6,5-6,8.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Hur påverkas Kh när man sänker Ph. Påverkas det likadant oavsett vilken metod man sänker med av co2, ekextrakt, buffertsalt el osmo??[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Kan man kombinera ekextrakt och buffertsalt. Då det lär gå åt rätt stora mängder skulle det bli betydligt billigare om man först kunde använde ekextrakt för att komma ner på runt 7 och sedan buffertsaltet för att finjustera neråt till runt 6,5-6,8. Skulle det funka?[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Om man sänker med hjälp av co2 anläggning. Får man räkna med betydligt mer co2 åtgång med högt kh än med mera ”normalt” KH värde??[/SIZE][/FONT]
#2 - 9 december 2007 13:56
Allright...jag skall se vad jag minns om vattenkemin från pluggandet...komplettera gärna någon - mina gamla böcker är nerpackade i garderoben, och det är inte säkert att jag minns allt helt perfekt. :)

När du sänker pH ändras den form kolet existerar i - du sänker alltså kH när du sänker pH. Karbonaterna går gradvis över till löst koldioxid när du tillsätter syror.

Om du sänker med CO2, höjer du samtidigt koldioxidhalten i vattnet, vilket är bra för växterna, men om du tar för mycket kan fiskarna bli koldioxidförgiftade.
Ekextrakt tillför garvsyror och ger vattnet en gulbrun färgton, i övrigt fungerar det som att sätta till syra i vattnet.
Buffertsalterna vet jag tyvärr inte hur de fungerar...jag skulle tro att de innehåller någon form av fosforbuffert.
Osmo-vatten sänker bara pH:t genom att späda ut det vatten som redan finns i akvariet. Det har ett pH på 7, och du kan inte sänka pH lägre än så genom osmotiskt vatten. Du sänker då kH och får ett mera instabilt vatten.

Att kombinera de olika metoderna lär vara helt ok, men jag är ute på rätt tunn is här, så om någon vet mera, skriv gärna.
#3 - 9 december 2007 17:04
I det stora hela har jens rätt. Så man kan väl säga att han ger kortversionen av tråd här på http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=93608&highlight=kh+ph+kemi som tar upp det mesta om KH GH PH Amonium mm mm. I och för sig stundtals väldigt bråkig tråd med hetsk stämning men ack så exakta siffror på det mesta och hur kemin hänger ihop för att höja sänka och behålla vissa nivåer.

Pesonligen skulle jag köra meed torvfiltrering eller med osmos beroende på om jag vill ha lite gult eller klart vatten. Är stark anhängare av Osmos-vatten eftersom jag alltid strävar efter så klart vatten som möjligt.
#4 - 9 december 2007 17:12
Osmos (eller jonbyte) är givetvis nödvändigt med skånevatten.
Och kanske någon lämplig syratillsats.
Finns ett par artiklar om hur göra hårt vatten mjukt (Uppsala 80-tal) på min zoon,
Det var innan osmosen gjorde entre dock.
#5 - 10 december 2007 09:40
Tackar för intressanta svar och länkar.

En fråga uppkom när jag läste erikthur artikel på Zoon var angående avhärdningsfilter. Efter avhärdning så ska väl gh va 0. Hur är det med Kh, är det också påverkat till lägre nivåer?? För med fortsatt högt KH så blir det väl inte enklare att sänka PH med syra.

Undrar också vad som gör Ph sänkningen med torv och rötter. Är det någon form av syra i det eller det funkar på annat sätt.
Bilagor:
#6 - 10 december 2007 10:31
KH är ju ett mått på halten karbonatjoner och påverkas inte av jonbytaren.
Den sänkte jag/vi med lämplig syratillsats.
Vad gäller torv så varierar effekten på pH så man måste pröva sej fram.
Men vatten som vi hade då i Uppsala påverkas inte nämvärt av torv.
Obs reverse osmos är idag att föredra före jonbyte
#7 - 10 december 2007 11:32
Ok.
Så det är inte för Ph sänkningen man kör avhärdningen utan bara för sänka GH.
Är det stor skillnad mellan saltsyra och ekexstrakt som innehåller en annan syra? Har nämligen Ekexstrakt hemma (behövs mycket mer ekextrakt misstänker jag).
Är det viktigt att man avhärdar allt vatten? Man vill väl ha kvar lite ca & mg till växterna.

Ang co2, hur lågt ner kan man sänka Ph med ett sådant vatten med co2?

Jaaag vet, för varje svar kommer 3 nya frågor, hoppas ni har tålamod;)
#8 - 10 december 2007 23:54
Om vi bortser från kostnader och sådant är det bästa i ditt fall att som Erikthur säger använda RO vatten. Ta en del kranvatten och 2 delar RO vatten. Då får du KH runt 4. Detta vatten sänker du sedan till 6,8 med koldioxid (ph-styrd). Men om du skall köra en RO anläggning på det kranvatten som du beskriver (som verkar innehålla mycket kalcium) så bör du köra det genom en jonbytare först - annars så kommer calciumet att sätta igen membranen i RO anlägget och du får byta dem ganska ofta. Och de är inte gratis!

Sänker du med syra så kommer du att förbruka all KH om du vill ner till ca 6,8. Saltsyra är olämplig - det är en en-proton syra och där händer först ingen ting, sedan ingenting och sedan ingenting och så plötsligen allt. Fosforsyra (som är treprotonig) är ett bättre val - där sker sänkningen i ettapper.

Om du sänker med någon syra så få du för lågt KH för att vattnets skall vara stabilt och alla processer skall kunna ske - därför är koldioxidsänkning bättre - du kan hålla kvar kh på ca 4 (bra för nitrifikationen) och ändå ha pH ca 6,5-6,8

MVH Lasse
#9 - 11 december 2007 20:03
Man tackar för svaren, nu har man fått lite mer på fötterna.
#10 - 11 december 2007 20:22
vad är RO vatten ?
#11 - 11 december 2007 22:27
Zanders skrev:
vad är RO vatten ?

RO skall läsas ut Reversed Osmos. Detta innebär en process där man i princip filtrerar vattnet under ett relativ högt tryck genom ett membran som är så fint att i stort sett bara vattenmolekylen passerar igenom (plus silkat). Man får ett vatten som kan jämställas med destillerat eller avjoniserat vatten.

MVH Lasse
#12 - 12 december 2007 14:09
Lasse skrev:
RO skall läsas ut Reversed Osmos. Detta innebär en process där man i princip filtrerar vattnet under ett relativ högt tryck genom ett membran som är så fint att i stort sett bara vattenmolekylen passerar igenom (plus silkat). Man får ett vatten som kan jämställas med destillerat eller avjoniserat vatten.

MVH Lasse

Tack :)

Annons