Jag har massor med växter i karet men för svag belysning för att de ska må optimalt. Därför vill jag köra med pmdd.
Du kan inte kompensera för dåligt ljus med mer näring. PMDD är en lösning för att höja näringshalterna när växterna tar slut på det för fort, dvs ett sätt att kompensera för för mycket ljus.
Enligt vad jag fått veta om pmdd så ska jag göra såhär:
"Vattenbyte och dosering
Gör ett vattenbyte på 30-50% en gång i veckan och tillsätt 10 ml per 100 liter vatten från en av var flaska.
Har du tex. ett 300 liters akvarium tillsätter du 30 ml med KNO3, 30 ml med KH2PO4 och 30 ml NutriSI med K2SO4"
Recepten är nog lika många som användarna. Om du har höga nitrathalter i karet så har du troligtvis tillräckligt med fosfat också.
Karet är som sagt på 450L så det blir 45ml från varje flaska per gång, Men jag ska alltså skippa KNO3 då denna och endast denna höjer nitraten elleR?
Om vi antar att mätvärdena är riktiga så skulle jag dosera endast små mängder micro och k2so4 och ge fan i vattenbytena. Men glöm inte att verifiera dina tester på något sätt, det mest troliga här är felaktiga mätresultat.
MVH
Magnus