Vattenkvalitet i litet akvarium.

#1 - 11 mars 2016 08:33
Hej , vi har ett litet akvarium ( kub 20 liter ) med ganska mycket växter och en del småfisk , 2 st Boraras maculatus , 2 st Danio margaritatus , 3 st Corydoras panda samt 1 Betta splendens ( hona ).

På botten har vi lagt vit sand ( eller är det vitt fint grus ? ) och planterat mycket växter , därtill ett par stenar och trädgren.

Peu en peu ( vi började dagen efter växterna ) har vi tillsatt fisk , de som vi tror kan trivas , började med maculatus , sedan corydoras vidare margaritatus och till sist kampfisk en hona.

Värmare ingick i paketet men den har vi inte använt , har inte mätt temperaturen men det känns ljummet och ganska varmt , sedan har vi en leddy 6w som lyser och också medföljde , därtil ett
innefilter " Pat mini " , vilken än så länge vi dragit ned flödet till mini så den endast ger lite vågrörelser på ytan.

Den har varit i gång ett par veckor och än så länge är / ser vattnet ganska klart och friskt ut , filtret har börjat dra på sig en del bös.

Vi vill att fiskarna skall har en bra miljö och har inrett med mycket växter , därtill ganska små fiskar , det ser absolut inte överbefolkat ut.

Vattenkvaliten är det jag nog är lite osäker på , även om det ser fint och roligt ut så kan det för oss vara svårt att veta hur det egentligen är , än så länge går jag på känsla ( har lite växt- odlingserfarenheter ) men kanske finns det någon med nåt bra tips ?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 11 mars 2016 14:07
Det viktiga i så små akvarier är att göra täta vattenbyten - kanske 1 liter om dan eller något sådant.
#3 - 12 mars 2016 07:32
Hej , tack för svar.

Intressant , så täta byten men mindre volym hade vi nog inte tänkt på , men det är en bra tanke , väl värd att kanske prova.

Med filtret tänkte jag att kanske en gång 10 / 14 dagar funkar men 1 l /1 dag , visst.

Edit : Jag gjorde ett första vattenbyte i dag , prövar din tanke , tog ut 1.5-2 liter ungefär och i med nytt vatten , gjorde också en temperaturkoll ,

letade efter en termometer , hittade en stektermometer , 10 cm under ytan är det 25 grader , jag har ingen droppvärmare men det är klart att lampan värmer lite grann.
#4 - 3 september 2016 16:22
Hej , vill bara säga att vi nu har flyttat över innehållet , i apr-maj , till 63 liter , byter nu ungefär 20-25 procent en gång i veckan eller kanske 7-10 dagar.

Med nano ungefär samma taktik , kanske något tätare byten.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 4 september 2016 09:19
Låter bra [:-106]

Annons