Vattenläcka :(

#1 - 17 april 2008 06:20
Hej då med detta:
http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=412

Läckte vatten igår, läckte väl runt 100-150 liter innan vi han få stopp på det.
Droppade i grannens tak :(

Fick upp nästan alla fiskar och dom bor i en tunna (50-100L) med filtret i köket. Men ingen lampa.

Nu söker jag tips om hur jag ska gå tillväga med försäkringsbolag och vad som är bäst att göra för fiskens skull? o.s.v

Och idag är det min födelsedag [B)]
#2 - 17 april 2008 06:42
VioXiD skrev:
Hej då med detta:

http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=412

Läckte vatten igår, läckte väl runt 100-150 liter innan vi han få stopp på det.

Droppade i grannens tak :(

Fick upp nästan alla fiskar och dom bor i en tunna (50-100L) med filtret i köket. Men ingen lampa.

Nu söker jag tips om hur jag ska gå tillväga med försäkringsbolag och vad som är bäst att göra för fiskens skull? o.s.v

Och idag är det min födelsedag [B)]

Ring försäkringsbolaget, jag har Trygg-Hansa och det var enormt hjälpsamma när mitt 720 l gick i krash och då rann ALLT vatten ut. Min kostnad för det hela kan komma ( då det inte är färdigt ännu ) att gå på 1200 kr, självrisken alltså..så INNAN du drabbas av panik, för det är lätt att man gör, så kolla med dem först..

Det bästa för firrarna är väl om ngn kommer med ett nytt kar i födelsedagspresent eller om du kan fixa ett nytt. De klarar sig ett tag i ngt provisoriskt om de får tillräckligt med luft, men det är givetvis bäst med ett "riktigt" kar...

Lycka till och grattis på födelsedagen mitt i all bedrövelse
#3 - 17 april 2008 06:43
Fy vilket dåligt sätt att starta sin födelsedag... hoppas det löser sig så fort som möjligt..
#4 - 17 april 2008 07:02
Ring försäkringsbolaget, jag har Trygg-Hansa och det var enormt hjälpsamma när mitt 720 l gick i krash och då rann ALLT vatten ut. Min kostnad för det hela kan komma ( då det inte är färdigt ännu ) att gå på 1200 kr, självrisken alltså..så INNAN du drabbas av panik, för det är lätt att man gör, så kolla med dem först..

Det bästa för firrarna är väl om ngn kommer med ett nytt kar i födelsedagspresent eller om du kan fixa ett nytt. De klarar sig ett tag i ngt provisoriskt om de får tillräckligt med luft, men det är givetvis bäst med ett "riktigt" kar...

Lycka till och grattis på födelsedagen mitt i all bedrövelse

Hej, tack!
Snackade med försäkringsbolaget nu, dom verkar overhört hjälpsamma!
Har länsförsäkringar, de täcker till och med fiskar och växter som dött...
Dock så kommer det nog bli fight om det går på min eller hyresvärdensförsäkring... Men ditt är inte färdigt säger du, hur lång tid har det tagit?
#5 - 17 april 2008 09:29
VioXiD skrev:
Hej, tack!

Dock så kommer det nog bli fight om det går på min eller hyresvärdensförsäkring... Men ditt är inte färdigt säger du, hur lång tid har det tagit?

Pja..det krashade i lucia förra året och jag har inte fått in några krav från de som bor under mig eller värden så det är fullt möjligt att de inte kommer med några heller. Men IFALL de skulle göra det så tar jag bara deras krav och skickar till TryggHansa och så tar de hand om det. Och i VÄRSTA fall så kan jag behöva betala 1200 kr. Innan jag visste det så trodde jag att jag skulle bli ruinerad, det var ändå 720 l vatten som rann ned till dem..i min lägenhet blev det inte ens en fuktskada...ehhh....iofs så har jag inte så glada grannar nu, men vi pratades inte vid tidigare heller så...he he he
QardinalE
#6 - 17 april 2008 09:43
VioXiD skrev:
Hej, tack!

Är du säker på att de ersätter fiskar och växter, för när jag skaffade min hemförsäkring hos länsförsäkringar att de [SIZE=4]inte [SIZE=2]ersatte just fiskar och växter men skadan på akvariet. så det innebär att de ersätter akvariet och att ev skador på lägenhet eller byggnad skulle hyresvärdens försäkring ersätta. Det sistnämnda har jag inte upplyst min hyresvärd om:).[/SIZE][/SIZE]
#7 - 17 april 2008 13:14
VioXiD: men gud vilken otur, och på din födelsedag också :( hur har det gått med fiskarna?

på ikea finns flajboxar på 20 l, där kan man förvara fiskarna så länge du har ett filter i. har du flyttat ytterwfiltret till tunnan? I så fall, om du gjorde det utan att låta filtret stå avstängt länge (läs 30 min) så bör du inte få några problem med fiskarna. Bara du byter en del vatten varje dag så klarar sig fiskarna där.
#8 - 17 april 2008 18:42
Hur gick det sönder? Bara sådär eller hade du sönder det? En del företag täcker det om man har sönder det själv (drumelförsäkring) men går det sönder av sig självt så ska garantin på karet ta allt. men det gör det aldrig..

Hoppas allt löser sig!
#9 - 17 april 2008 19:50
patriksg skrev:
Hur gick det sönder? Bara sådär eller hade du sönder det? En del företag täcker det om man har sönder det själv (drumelförsäkring) men går det sönder av sig självt så ska garantin på karet ta allt. men det gör det aldrig..

Hoppas allt löser sig!

"Drumelförsäkring":p Drulleförsäkring menade du nog, det har jag i min lägenhet, iofs bara ett 140-liters kar men ändå. Hoppas allt ordnar sig. Mvh//Erik
#10 - 18 april 2008 12:57
Jag lider med dig och firrarna hoppas det löser sig smidigt....
#11 - 18 april 2008 16:45
QardinalE skrev:
Är du säker på att de ersätter fiskar och växter, för när jag skaffade min hemförsäkring hos länsförsäkringar att de [SIZE=4]inte [SIZE=2]ersatte just fiskar och växter men skadan på akvariet. så det innebär att de ersätter akvariet och att ev skador på lägenhet eller byggnad skulle hyresvärdens försäkring ersätta. Det sistnämnda har jag inte upplyst min hyresvärd om:).[/SIZE][/SIZE]

Hej!
Länsförsäkringar ersätter allt utom akvariet, själva akvariet anser dom ska täckas av garantin.
Om den har utgått så gäller ingen ersättning för akvariet, viktigt är att man fryser in fisken om man har något speciellt för att kunna påvisa eventuella ersättningar.
Har för övrigt bara bra erfarenheter från länsförsäkringar och har trippelkollat detta p.g.a att jag har några "burkar".
När jag bodde i lägenhet så krävdes det åtminstone på den tiden att jag tecknade en tillägsförsäkring om grannen skulle få vattenskador men det vet jag inte om det gäller längre.
#12 - 18 april 2008 17:14
Jag hejar på dig!!!
Satans till snygg balja till på köpet...
#13 - 18 april 2008 19:55
Här har ni lite info,om ni inte har läst det tidigare
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=247&Itemid=129
#14 - 18 april 2008 20:36
Bra att veta!
Tackar!!
#15 - 20 april 2008 20:28
Deje-Nicke skrev:
Här har ni lite info,om ni inte har läst det tidigare

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=247&Itemid=129

Det var ju märkligt, fick inte mina fiskar eller växter ersatta från Trygg-Hansa, så antigen har de ändrat reglerna eller så har jag pratat med "fel" person...
#16 - 20 april 2008 21:52
Ja det va ju en bra tråd, tror nog att jag ska ringa & kolla vad som gäller iom. att vi har hemförsäkring via facket medans vi har villan försäkrad hos Trygg-Hansa. I värsta fall kan man ju åka på 2 självrisker ju :(
#17 - 21 april 2008 07:16
Jag har en tilläggs försäkring, såkallad allrisk. Täcknade den efter tips här på zoopet. Och frågade då flera gånger om den täcker fisk (då jag har någolunda dyra malar)
Pratade med försäkringsbolaget morgonen efter läckan och då sa hon att växter täcker den, då de var de ända som dog på direkten. Och att det täcker även ifall fiskarna dör senare på grund av flytten och allt det i samband med vattenläckan! Hon kommer på onsdag och ska kolla om det går att laga akvariet eller om jag får ett nytt.

Änsålänge är det bara tre stycken guppy som har dött, då de begått självmord ifrån tunnan jag hade i köket.. Tack och lov att mina malar lever :)

Nu har jag fått tag på ett ca 115liters akvarium som alla fiskarna är i. Dock är det väldigt trångt för dom. Så om någon är sugen på ett par guppy eller palettciklider så byter jag gärna det mot mat eller växter eller liknande :)
#18 - 21 april 2008 07:22
Förövrigt så hämtade dom mina möbler nyss. Senare kommer dom och sliter upp hela golvet. Så ska det torka i 3-4veckor. Så här sitter man vid datorn på köksbordet. Har bara sovrum och kök att bo i nu :/
Bilagor:
#19 - 21 april 2008 08:58
Vad var det egenligen som hände, sprack karet eller var det en limning i en fog som släppte?
#20 - 21 april 2008 17:53
Det var troligen en fog som gick eller så var det botten. Då den var inte av glas, utan något trä liknande täckt med glasfiber (tror ja). Se vad försäkrings-tanten säger på onsdag ;)
#21 - 21 april 2008 17:54
Hoppas det går bra!!! F*n a jobbigt det måste vara!
#22 - 22 april 2008 06:46
Haha det går rätt bra faktiskt. Bara lite för mycket fiskar i mitt kar...

Annons