Vattenparken i Borlänge med olika karpar.

#1 - 6 september 2012 10:39
vi har en väldigt fin vattenpark här i stan som jag tänkte dela med mig lite bilder från.
Skulle ju vart å fotat i somras men då hade ja ingen kamera så de fick bli nu istället.

i parken finns det en mängd olika vattenväxter och landväxter med för den delen, en jäkla massa gräsänder håller till där och sen har dom även satt in spegelkarp och någon mera sort, tandkarp kanske? ska kolla upp de lite närmare.
sen vare dock någon som tröttnade på sina koi fiskar för nått år sedan och släppte ut dom i parken (tror allafall att de är koi, kan va guldfisk också, är inte så påläst om dom fiskarna å har lite svårt å se skillnad när man inte ser dom på nära håll) vilket resulterade allafall i att nu finns det ett stort stim simandes där i också.

så idag var ja ner å fotade men hittade tyvärr inte på det stora stimmet utan endast några få fiskar, å dom fiskarna såg ut å va en korsning mellan spegelkarp å koi/guldfisk. är de ens möjligt? för mig veteligen så är ju inte spegelkarpen orange.

nå här kommer allafall lite bilder från dagen.

[ATTACH=CONFIG]55683[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]55684[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]55685[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]55686[/ATTACH]

härlig växtlighet.
[ATTACH=CONFIG]55687[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]55696[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]55695[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]55694[/ATTACH]

några tyvärr väldigt dåliga bilder på några fiskar. dom stod precis under en bro så de va lite svårt att fota dom.

[ATTACH=CONFIG]55693[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]55692[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]55691[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]55690[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]55688[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]55689[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]55697[/ATTACH]
#2 - 6 september 2012 13:39
Det är spegel och fjällkarp de satte ut. Koi kan vara spegel och de korsar sig med fjäll/spegelkarp.
#3 - 6 september 2012 16:01
stefanr72 skrev:
Det är spegel och fjällkarp de satte ut. Koi kan vara spegel och de korsar sig med fjäll/spegelkarp.

aa där ser man. tack för den infon :)

Annons