Vattenskada, en risk man måste ta.

#1 - 8 januari 2014 21:02
Då och då råkar någon av oss ut för vatten på fel ställe, det är inget kul att drabbas och i värsta fall slutar man med sin hobby pga det.
Själv drabbades jag av ett hemmabygge för ca 30 år sedan, 300 l vatten mitt i natten, framrutan sprack med en knall.

Jag funderade på hur vanligt det var och hittade detta exjobb, se sidan 30
http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:515220/FULLTEXT01
Nu tog den bara hänsyn till kök, 3% av alla fuktskador i kök berodde på akvarium.
Är det någon som sett annan statistik så fyll på.
Reflektion, fler har akvarium på andra ställen än kök. betydligt fler har diskmaskin än akvarium.
Då måste det betyda att det inte är helt ovanligt med läckage från akvarium per akvarium ??

Jag har försökt sammanställa en lista på saker som kan minska riskerna.
En del av punkter är med mina värderingar , ni måste inte hålla med;) och får gärna säga varför.
Ni får gärna fylla på så uppdaterar jag första inlägget.

Se över sina försäkringar och ha skriftligt på vad som gäller samt ta sig tid att läsa igenom villkoren i sin helhet.
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=247

Placering, att verkligen ha koll på underlag/golv, tål det vikterna? kommer det röra sig med tiden?
Här behöver man ta hjälp av någon byggnadstekniskt kunnig om man inte själv har kunskapen.
Vilka rörelse finns runt karet, står det skyddat från tex stolar, tonåringar som träna tyngdlyftning eller cyklar....
(ni kan kika på tuben efter varianterna)

Bygg inte kar själv om man inte har full koll på vad man gör. (den lärde jag mig för 30 år sedan...)
Vissa limkvalitéer som krävs för säkra resultat går inte att köpa i den vanliga detaljhandeln (påstår jag utan belägg[:o]...)

Vara noggrann med uppvägning så karet inte står tex vridet eller lutar eftersom detta ökar spänningar i karet vilket i sin tur minska säkerhetsmarginalen till brott.
Använd riktiga vattenpass (inga billiga hobbyvarianter) och belasta bänken under vägningen.

Mjukt under karet för att minska spänningar som kan uppstå.

Mjukt på botten i karet när man har stenar i för att inte få skador som kan leda till sprickor.

Stapla inte sten så dom kan trilla, limma ihop stenrös.

Undvika ramakvarium med frihängande botten, blir snabb tömning av karet om botten spricker.
Det går utmärkt att avlasta botten med en anpassad cellplastskiva.
(Ja här vet jag mothuggen kommer och det kan jag ta :) )

Kontrollera hur silikonet är, går det att pilla loss från glaset hade inte jag litat på det karet.
Var uppmärksam även på småsläpp i silikonet, vissa bullor brukar finnas så mät och se om de växer

Titta efter om karet är kantstött samt efter begynnande sprickor.

Vid innerfilter, se till att det inte kan trilla och spruta vatten över kanten.
Sugkopparna kan släppa och då kan innerfiltret vrida sig så strålen går ut över kanten.

Vid ytterfilter, ha dem i en genomskinlig plastback som extra säkerhet och kolla speciellt efter man varit i dem.
Ha ett litet borrat hål några cm under vattenytan på rören till filtret så töms "bara" karet till den nivån då hålet gör att häverteffekten försvinner.

Alla slangar som är under vattenytan på utsidan kan fungera som hävert, tex luftpump, co2 slang.
Undvik sådan lösning, går inte det, använd backventil.

Vattendetektor, jag har mitt kopplat till hemlarmet så jag får SMS om det blir fuktigt under karen.

Det finns inget vad jag sett som säger att ett begagnat akvarium är mindre säker men tänk ändå på följande resonemang:
-Allt har en livslängd, ett begagnat kar har redan förbrukat en del av det.
-Ökad stress i fogar och glas pga olika belastningsfall genom åren, karet står aldrig lika gång från gång.
-Repor är en brott/sprickstart, ju äldre kar desto fler repor.
-Var ok med dig själv att du kommer tycka det var värt att spara en slant när du köpte karet kontra risken för läckage.

Vid akvarium med plastram, fyll inte för mycket vatten eftersom det kan rinna över glaskanten som är lägre än plastramen om det inte är silikonat i ovankant.

Vid vattenbyte med slang aldrig gör något annat under tiden när karet fylls.
Se till att slangen inte ligger sträckt ut från vask/kran , läcker kopplingen följer vattnet slangen ut på golvet.
Vid tömning med slang, säkra den så vattnet hamnar där det var tänkt.

En annan vanlig orsak är kondensvatten. Speciellt vid stora temp skillnader mellan temp i vatten och temp i rummet. Tex Discuskar med uppåt 30C i rum som kanske på natten endast har 18-20C. Då bildas mkt kondens i locket och är det inte konstruerat med ordentlig ventilation kommer vattnet sakta rinna ned längs ytterkanten på karet med skador som följd. Ett långsamt läckage som inte ger de dramatiska skadorna men å andra sidan är svårt att upptäcka, speciellt om det rinner ut på baksidan. Typiskt resultat är uppsvälld möbel under karet

[COLOR=#333333]Bra kvalité på slangar / kopplingar / packningar kan rädda en hel del.
Leta om okända produkter och/eller fråga.[/COLOR]
#2 - 8 januari 2014 21:23
flygrc skrev:
Då och då råkar någon av oss ut för vatten på fel ställe, det är inget kul att drabbas och i värsta fall slutar man med sin hobby pga det.

Själv drabbades jag av ett hemmabygge för ca 30 år sedan, 300 l vatten mitt i natten, framrutan sprack med en knall.



Jag funderade på hur vanligt det var och hittade detta exjobb, se sidan 30

http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:515220/FULLTEXT01

Nu tog den bara hänsyn till kök, 3% av alla fuktskador i kök berodde på akvarium.

Är det någon som sett annan statistik så fyll på.



Jag har försökt sammanställa en lista på saker som kan minska riskerna.

En del av punkter är med mina värderingar , ni måste inte hålla med;) och får gärna säga varför.

Ni får gärna fylla på så uppdaterar jag första inlägget.



Se över sina försäkringar och ha skriftligt på vad som gäller samt ta sig tid att läsa igenom villkoren i sin helhet.

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=247



Placering, att verkligen ha koll på underlag/golv, tål det vikterna? kommer det röra sig med tiden?

Här behöver man ta hjälp av någon byggnadstekniskt kunnig om man inte själv har kunskapen.

Vilka rörelse finns runt karet, står det skyddat från tex stolar, tonåringar som träna tyngdlyftning eller cyklar....

(ni kan kika på tuben efter varianterna)



Bygg inte kar själv om man inte har full koll på vad man gör. (den lärde jag mig för 30 år sedan...)

Vissa limkvalitéer som krävs för säkra resultat går inte att köpa i den vanliga detaljhandeln (påstår jag utan belägg[:o]...)



Vara noggrann med uppvägning så karet inte står tex vridet eller lutar eftersom detta ökar spänningar i karet vilket i sin tur minska säkerhetsmarginalen till brott.

Använd riktiga vattenpass (inga billiga hobbyvarianter) och belasta bänken under vägningen.



Mjukt under karet för att minska spänningar som kan uppstå.



Mjukt på botten i karet när man har stenar i för att inte få skador som kan leda till sprickor.



Stapla inte sten så dom kan trilla, limma ihop stenrös.



Undvika ramakvarium med frihängande botten, blir snabb tömning av karet om botten spricker.

Det går utmärkt att avlasta botten med en anpassad cellplastskiva.

(Ja här vet jag mothuggen kommer och det kan jag ta :) )



Kontrollera hur silikonet är, går det att pilla loss från glaset hade inte jag litat på det karet.

Var uppmärksam även på småsläpp i silikonet, vissa bullor brukar finnas så mät och se om de växer



Titta efter om karet är kantstött samt efter begynnande sprickor.



Vid innerfilter, se till att det inte kan trilla och spruta vatten över kanten.



Vid ytterfilter, ha dem i en genomskinlig plastback som extra säkerhet och kolla speciellt efter man varit i dem.

Ha ett litet borrat hål några cm under vattenytan på rören till filtret så töms "bara" karet till den nivån då hålet gör att häverteffekten försvinner.



Alla slangar som är under vattenytan på utsidan kan fungera som hävert, tex luftpump, co2 slang.

Undvik sådan lösning, går inte det, använd backventil.



Vattendetektor, jag har mitt kopplat till hemlarmet så jag får SMS om det blir fuktigt under karen.



Det finns inget vad jag sett som säger att ett begagnat akvarium är mindre säker men tänk ändå på följande resonemang:

-Allt har en livslängd, ett begagnat kar har redan förbrukat en del av det.

-Ökad stress i fogar och glas pga olika belastningsfall genom åren, karet står aldrig lika gång från gång.

-Repor är en brott/sprickstart, ju äldre kar desto fler repor.

-Var ok med dig själv att du kommer tycka det var värt att spara en slant när du köpte karet kontra risken för läckage.


Den, som jag tror vanligaste orsaken, fyll inte för mycket vatten i akvariet. Nybörjaren köper ett starterset med en plastramp som går ned några cm utanpå glaset. Fyller på vatten ända upp till kanten, sätter på innerfilter som man har lärt sig ska göra rörelser på vattenytan. Vattnet trängs upp i locket och rinner sakta ut ur akvariet. Ok inte så många liter som rinner ut men fullt tillräckligt för att förstöra både möbel och golvet under.
#3 - 8 januari 2014 21:27
Micke L skrev:
Den, som jag tror vanligaste orsaken, fyll inte för mycket vatten i akvariet. Nybörjaren köper ett starterset med en plastramp som går ned några cm utanpå glaset. Fyller på vatten ända upp till kanten, sätter på innerfilter som man har lärt sig ska göra rörelser på vattenytan. Vattnet trängs upp i locket och rinner sakta ut ur akvariet. Ok inte så många liter som rinner ut men fullt tillräckligt för att förstöra både möbel och golvet under.


Ja den är bra, då ska jag även lägga till att vid vattenbyte med slang att aldrig gör något annat under tiden.
#4 - 8 januari 2014 21:41
En annan vanlig orsak är kondensvatten. Speciellt vid stora temp skillnader mellan temp i vatten och temp i rummet. Tex Discuskar med uppåt 30C i rum som kanske på natten endast har 18-20C. Då bildas mkt kondens i locket och är det inte konstruerat med ordentlig ventilation kommer vattnet sakta rinna ned längs ytterkanten på karet med skador som följd. Ett långsamt läckage som inte ger de dramatiska skadorna men å andra sidan är svårt att upptäcka, speciellt om det rinner ut på baksidan. Typiskt resultat är uppsvälld möbel under karet...
#5 - 9 januari 2014 00:08
Foppatofflor och en kaffebryggare, det är den beredskapen jag har. Någon gång skiter det sig, men tills dess är det jävligt roligt med akvarier.

Går något sönder så kan man inte bromsa sig ur en uppförsbacke heller, då är det på't igen.
#6 - 9 januari 2014 03:32
Micke L skrev:
En annan vanlig orsak är kondensvatten. Speciellt vid stora temp skillnader mellan temp i vatten och temp i rummet. Tex Discuskar med uppåt 30C i rum som kanske på natten endast har 18-20C. Då bildas mkt kondens i locket och är det inte konstruerat med ordentlig ventilation kommer vattnet sakta rinna ned längs ytterkanten på karet med skador som följd. Ett långsamt läckage som inte ger de dramatiska skadorna men å andra sidan är svårt att upptäcka, speciellt om det rinner ut på baksidan. Typiskt resultat är uppsvälld möbel under karet...


Den lägger jag till i sin helhet.
#7 - 9 januari 2014 03:39
Foppatofflor och en kaffebryggare, det är den beredskapen jag har. Någon gång skiter det sig, men tills dess är det jävligt roligt med akvarier.



Går något sönder så kan man inte bromsa sig ur en uppförsbacke heller, då är det på't igen.


Ja så ser jag också det, all aktivitet är förenat med risker men det är klart vi ska minska på dem om det nu inte är så att vi gillar risker ;)
Jag är till och med så nojig att jag har ett litet elverk som reserv om elen förvinner.
#8 - 9 januari 2014 06:36
Enormt bra tråd.

Undrar vad som menas att man borrar ett hål precis under vattenytan. Någon som kan förklara?
#9 - 9 januari 2014 16:50
Jojje_ skrev:
Enormt bra tråd.



Undrar vad som menas att man borrar ett hål precis under vattenytan. Någon som kan förklara?


Kul du uppskattar tråden :D

Jo i plaströret som går från botten till ytterfiltret borra ett 2mm hål så hålet ligger ca 2 cm under vattenytan. Poängen är när vattenytan når hålet kommer det sugas in luft och då kan inte pumpen suga längre vilket i sin tur gör att akvariet inte töms mer än till hålet.
Strilrören ligger redan på det djupet så de inte kan tömma karet mer än så.

Nu kändes det som en flummig förklaring, hoppas jag inte rörde till det.[:o]
#10 - 9 januari 2014 17:03
Mycket bra skrivet! :)
#11 - 9 januari 2014 18:25
Likan skrev:
Mycket bra skrivet! :)


Tack :)
#12 - 9 januari 2014 18:27
flygrc skrev:
Kul du uppskattar tråden :D



Jo i plaströret som går från botten till ytterfiltret borra ett 2mm hål så hålet ligger ca 2 cm under vattenytan. Poängen är när vattenytan når hålet kommer det sugas in luft och då kan inte pumpen suga längre vilket i sin tur gör att akvariet inte töms mer än till hålet.

Strilrören ligger redan på det djupet så de inte kan tömma karet mer än så.



Nu kändes det som en flummig förklaring, hoppas jag inte rörde till det.[:o]


Alltså kan det räcka för att stoppa läckage ifall ytterfiltret pajjar och läcker, då det inte kommer kunna suga mer vatten?
Annars bör väl filtret suga så mkt vatten det kan eller hur?
Räcker det med ett litet hål som gör att det kommer in luft, hur litet kan hålet vara?

Smart idé, blir nog att borra ett hål i varje slang för mig, då jag kör två st ytterfilter i ciklidkaret. :)
#13 - 9 januari 2014 18:41
Det skyddar inte helt så klart men minskar risken att hela karet töms.
När det gäller storleken är det rätt så enkelt att prova sig fram men 2 mm ger gott med luft.
Klart du får borra i båda, men det brukar inte vara slangar på insidan av karet...:confused:
#14 - 9 januari 2014 18:49
Smart idé! Hade räddat mig antagligen. Ska nog borra jag med i insugsröret då allt startas om igen :)

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
#15 - 9 januari 2014 19:15
Mysan__ skrev:
Smart idé! Hade räddat mig antagligen. Ska nog borra jag med i insugsröret då allt startas om igen :)



Sent from my GT-I9506 using Tapatalk


Jag tänkte på ditt öde när jag skrev det, jag har själv läst om det här på Zoopet för länge sedan. Som sagt, det hjälper inte helt men det borde vara skillnad på tio liter och hundra.
Eftersom jag upplever att så många har drabbats kändes det rätt att dra igång tråden.
#16 - 9 januari 2014 20:42
flygrc skrev:
Jag tänkte på ditt öde när jag skrev det, jag har själv läst om det här på Zoopet för länge sedan. Som sagt, det hjälper inte helt men det borde vara skillnad på tio liter och hundra.

Eftersom jag upplever att så många har drabbats kändes det rätt att dra igång tråden.


Mycket bra beslut :)
#17 - 9 januari 2014 21:09
Mysan__ skrev:
Mycket bra beslut :)


Tyvärr hjälpte det inte er men förhoppningsvis hjälper det någon.
#18 - 10 januari 2014 15:31
OT har du fått hem ditt nya?
#19 - 10 januari 2014 16:57
Micke L skrev:
OT har du fått hem ditt nya?


Jäpp
#20 - 10 januari 2014 17:53
flygrc skrev:
Jäpp


Blir det någon info/bilder från uppstart i ngt forum?
#21 - 25 januari 2014 12:24
Bra tråd. Kan väl som Flygrc, trådskaparen, understryka att det naturligtvis är viktigt att akvariet står plant och inte ställningen är skev för att undvika spänningar och brott. Kan ju tyckas självklart och är det oxå men har ännu inte sett någon här på zoopet trots alla bilder av projekt hur det fixas. Lecablock som staplas på höjden svåra att justera o.s.v. (lättare med justerbar aluställning, vilka jag i.o.f.s inte gillar) .

Utan typ mer av att alla benen lika långa (hjälper ju inte om golvet är ojämt) eller via ett kort vattenpass som flyttas runt se till att det kommer i våg. Säger ju ingenting om det är plant eller skevt. Få, mycket få golv är helt plana, diffar nästan alltid flera mm.

Lösningen är mycket enkel: En absolut rak riktbräda/skena/linjal som läggs över hela ställningens längd och viktigt! även över diagonalerna. Om ingen differans syns någonstans oavsett hur brädan placeras är ställningen plan utan skevning.

Själv skulle jag säga att eventuell differans måste vara UNDER en mm, några få tiondels mm ... ett till två är helt oacceptabelt ..Kräver justering.
#22 - 25 januari 2014 13:29
Hemi skrev:
Bra tråd. Kan väl som Flygrc, trådskaparen, understryka att det naturligtvis är viktigt att akvariet står plant och inte ställningen är skev för att undvika spänningar och brott. Kan ju tyckas självklart och är det oxå men har ännu inte sett någon här på zoopet trots alla bilder av projekt hur det fixas. Lecablock som staplas på höjden svåra att justera o.s.v. (lättare med justerbar aluställning, vilka jag i.o.f.s inte gillar) .



Utan typ mer av att alla benen lika långa (hjälper ju inte om golvet är ojämt) eller via ett kort vattenpass som flyttas runt se till att det kommer i våg. Säger ju ingenting om det är plant eller skevt. Få, mycket få golv är helt plana, diffar nästan alltid flera mm.



Lösningen är mycket enkel: En absolut rak riktbräda/skena/linjal som läggs över hela ställningens längd och viktigt! även över diagonalerna. Om ingen differans syns någonstans oavsett hur brädan placeras är ställningen plan utan skevning.



Själv skulle jag säga att eventuell differans måste vara UNDER en mm, några få tiondels mm ... ett till två är helt oacceptabelt ..Kräver justering.


Absolut med tillägget att detta är svårt att göra när inte bänken är belastad.
#23 - 25 januari 2014 13:34
Haha, ja, mitt golv satte sig flera millimeter ett tag efter att jag fyllt upp mitt 200L, så jag var ju överlycklig att det står på en justerbar ställning!
#24 - 25 januari 2014 13:45
Mr Woods skrev:
Haha, ja, mitt golv satte sig flera millimeter ett tag efter att jag fyllt upp mitt 200L, så jag var ju överlycklig att det står på en justerbar ställning!


Den har jag också råkat ut för, laminatgolv på foam, det blev en skål vid varje fot. Det är bland annat därför jag inte använder aluställning, ja förutom att de är så fula ;) Men framför allt för att de inte stöttar hela bottenglaset.
#25 - 25 januari 2014 13:49
Fast det spelar ju mindre roll när man som jag har ett ramkar med frihängande bottenruta.
#26 - 25 januari 2014 14:06
Mr Woods skrev:
Fast det spelar ju mindre roll när man som jag har ett ramkar med frihängande bottenruta.


Just det ja ;)
#27 - 4 februari 2014 21:10
Tack för tipsen! Men shit vad läskigt med vattenskador, fick lite ljumna fötter nu! Går över tills imorgon!!
#28 - 5 februari 2014 04:58
Juni skrev:
Tack för tipsen! Men shit vad läskigt med vattenskador, fick lite ljumna fötter nu! Går över tills imorgon!!


Det är bara materiellt, allt man gör innebär en risk, syftet med tråden är att om man är medveten om riskerna så kan man minimera de.
#29 - 5 februari 2014 06:02
Har ju själv haft ett 460 som sprack i botten med allt vad det innebär. Så efter det så är medvetenheten om riskerna omöjlig att glömma. Har en extra MDF-skiva under mitt 450 samt "chimsade" under de 8 fötterna med kompakta tunna seghårda plastskivor som jag pressade in tills alla fötterna hade ungefär samma press. En gång i halvåret så testar jag att ingen fot har "lättat". Om det händer pga sättningar i rummetpressar jag in dessa plattor tills trycket är jämt. det skiljer ca 4 mm som mest om jag bara ställt in karet i rummet som har träreglar i golvet.
#30 - 5 februari 2014 07:15
Bra kvalité på slangar / kopplingar / packningar kan rädda en hel del.

Köpte mig ett mindre gäng ytterfilter i Kina för några år sedan, typ 1 per resa, efter något år
hade jag 8 st hemma.

Det var ett märke som heter "Atman", säljs i Asien och ibland i US och EU, men ingen större mängd.

"Eheimkopior" om man tittar på dom från 1 meters håll och längre.

Kostnaden för dom var kanske 15% av vad en original Eheim hade kostat i akvariebutik här.


Funkade skitbra i 1-3 år, sedan började de läcka här och där. Kort och gott, kopplingar och packningar gav med sig.


Nu trodde jag att eftersom de såg ut som Eheim, att man kanske skulle enkelt ta lite packningar från butiken och
byta ut, men se på faaaaan, det skilde sig kanske 0,5 mm mellan Eheim och Atman på alla kopplingar.

Så, se till att det är bra kvailté på det ni köper.
#31 - 5 februari 2014 16:15
Bra kvalité på slangar / kopplingar / packningar kan rädda en hel del.



Köpte mig ett mindre gäng ytterfilter i Kina för några år sedan, typ 1 per resa, efter något år

hade jag 8 st hemma.



Det var ett märke som heter "Atman", säljs i Asien och ibland i US och EU, men ingen större mängd.



"Eheimkopior" om man tittar på dom från 1 meters håll och längre.



Kostnaden för dom var kanske 15% av vad en original Eheim hade kostat i akvariebutik här.





Funkade skitbra i 1-3 år, sedan började de läcka här och där. Kort och gott, kopplingar och packningar gav med sig.





Nu trodde jag att eftersom de såg ut som Eheim, att man kanske skulle enkelt ta lite packningar från butiken och

byta ut, men se på faaaaan, det skilde sig kanske 0,5 mm mellan Eheim och Atman på alla kopplingar.



Så, se till att det är bra kvailté på det ni köper.


Bra tänk, jag lägger till den. Kan ju vara svårt att veta vad som är bra kvalite men den frågan går ju att ställa om olika prylar.
#32 - 8 mars 2014 16:51
Vilken bra tråd!

Funderar på om alla slangar till ytterfilter är lika bra att göra hål i?
Finns det inte risk att det blir sprickor tex i Fluval Fx5/6 slang?
Vid vattenbyte kan det inte komma in luft i filtret då?
#33 - 8 mars 2014 17:18
Jag jobbar bla med vattenskador och är akvarist och av de vattenskador jag åtgärdat är det rätt jämt fördelat på diskmaskiner (ofta pga klantig installation), trötta elementrör (ett jävla jobb att byta av naturliga skäl) och trötta avlopp.. Dvs materialutmattning eller mänsklig faktor.. Jag har dock aldrig stött på en akvarierelaterad skada bortsett från dem man hört av från andra akvarister så jag tror att det procentuellt är en rätt säker hobby..

Ang försäkringar: försäkringsbolagen försöker ju gärna orma sig ur allt ansvar men backa inte bara för att de kan skriva bättre papper än du.. Lite stake och fräckhet löser det mesta :) är du inte en paragrafryttare av rang behöver du ju inte vara helt ärlig heller, de har bra betalt och din ärlighet lär inte öka på din försäkringshandläggares lön direkt, den leder till en guldratt på hans chefs porsche..

bara bra råd i tråden btw.. Enligt mig har länsförsäkringar den mest fördelaktiga försäkringen (iom att de ersätter även djuren, växter och burk) men jag har inte behövt testa den och hoppas slippa.. Trygg hansa hade jag dock vid min skada och de skötte sig exemplariskt på alla sätt..
#34 - 8 mars 2014 18:38
Jag jobbar bla med vattenskador och är akvarist och av de vattenskador jag åtgärdat är det rätt jämt fördelat på diskmaskiner (ofta pga klantig installation), trötta elementrör (ett jävla jobb att byta av naturliga skäl) och trötta avlopp.. Dvs materialutmattning eller mänsklig faktor.. Jag har dock aldrig stött på en akvarierelaterad skada bortsett från dem man hört av från andra akvarister så jag tror att det procentuellt är en rätt säker hobby..



Ang försäkringar: försäkringsbolagen försöker ju gärna orma sig ur allt ansvar men backa inte bara för att de kan skriva bättre papper än du.. Lite stake och fräckhet löser det mesta :) är du inte en paragrafryttare av rang behöver du ju inte vara helt ärlig heller, de har bra betalt och din ärlighet lär inte öka på din försäkringshandläggares lön direkt, den leder till en guldratt på hans chefs porsche..



bara bra råd i tråden btw.. Enligt mig har länsförsäkringar den mest fördelaktiga försäkringen (iom att de ersätter även djuren, växter och burk) men jag har inte behövt testa den och hoppas slippa.. Trygg hansa hade jag dock vid min skada och de skötte sig exemplariskt på alla sätt..


Hahaha! Är du verkligen akvarist Jonte? ;)
#35 - 8 mars 2014 22:10
Nä.. Kanske inte.. Jag är ungefär vad illustrerad vetenskap är för riktiga forskare.. Dumbed down version..

ville bara bidra lite.. Jag ser det ju från andra sidan och jobbar under dem som försöker få oss att betala då mycket som möjligt själv..
#36 - 8 mars 2014 22:14
museo12 skrev:
Vilken bra tråd!



Funderar på om alla slangar till ytterfilter är lika bra att göra hål i?

Finns det inte risk att det blir sprickor tex i Fluval Fx5/6 slang?

Vid vattenbyte kan det inte komma in luft i filtret då?


Jag kan inte svara om kvalitén men av de slangar jag sett så ser jag inga problem, oftast så är det inte slang i karet utan ett plaströr.

Visst kan luften komma in vid vattenbyte men pumpen ska vara avstängd.
#37 - 8 mars 2014 22:25
Nä.. Kanske inte.. Jag är ungefär vad illustrerad vetenskap är för riktiga forskare.. Dumbed down version.. ville bara bidra lite.. Jag ser det ju från andra sidan och jobbar under dem som försöker få oss att betala då mycket som möjligt själv..


Jag skämtade lite där kompis! ;)
I min värld är du en av få som VERKLIGEN är en akvarist!
Sen att du även har kunskapen att se det från den andra sidan gör ju det bara ännu bättre!
#38 - 9 mars 2014 01:01
Såhär 76 öl senare får man ju nästan en tår i ögat.. :)
#39 - 19 juni 2015 23:29
Nytt från Gillestugan, vad som kan hända när sugkopparna släpper.
Som vanligt är första sidan uppdaterad











Annons