Vattenskador/ läckor etc

#1 - 20 november 2012 22:04
Eftersom jag härom veckan kom hem till ett hus där det spöregnade i köket (jodå, vi har ett 540 liters stående i rummet ovanför) undrar jag hur vanligt det egentligen är med läckor/olyckor. Har du haft någon? Vad hände? Omfattning av skadn? Täckte försäkringen utan problem?

I vårt fall så hade en stödskiva i glas (tvärslå i mitten av akvariet) gett vika, alla glas skivor i överdelen föll i akvariet och pötte då ur insprutet från (den externa)pumpen. Så istället för att pumpa i vattnet i akvariet så sprutade den ut det på golvet. Hade vi haft en innerpump hade inget nämnvärt hänt...När jag kom hem hade fiskarna ca 15 cm vatten kvar, så de klarade sig allesammans.
Akvariet stod som sagt på övervåningen och rann hela vägen ner i källaren. Golv i nämnda rum, tak och golv i köket måste bytas. Just nu är det under torkning. Golv och tak är uppbrutna för torkning, vi hoppas allt är helt klart till jul iaf. I källaren tror de det räcker med torkning. Upptäckte i dag att toalettsgolvet bredvid köket spruckit (klinker) så det blir väl mer jobb ändå..
Inga problem (ännu iaf) med försäkringen. Vi har folksam.
Vi har 8 akvarier fem av dem ligger mellan 180 och 540 liter. Funderar på om man behöver en tilläggsförsäkring. Men inget någon nämnt hittills iaf.
#2 - 20 november 2012 22:28
Jag läste igenom avtalet ordentligt och hittade inget som skulle hindra mig från att ha ett stort akvarium. Det stog att dom ersatte allt inklusive fiskar och inredning helt utan krav på "motprestation".

I mina öron låter det som att det är väldigt ovanligt när bolagen inte ställer några krav.
#3 - 20 november 2012 22:42
Trökigt att höra, hoppas det löser sig för dig :)

MVH Rikard
#4 - 20 november 2012 22:50
Jag har folksam allrisk, en liten extra del till den ordinarie försäkringen och den gör allt mycket tydligare. Jag får ersättning för ALLT om ett kar går åt skogen..
#5 - 21 november 2012 09:22
jag väntar fortfarande på besked från IF hur de ställer sig till
fiskar i ett kar som skulle gå sönder.

klart och tydligt var att de ersätter karet, och alla eventuella vattenskador.

när jag lyfte frågan hur de ställer sig till inredning och fiskar så var deras första
inställning att det är så litet värde att de inte kan se nyttan med det med tanke
på "avskrivning" över tid.

då länkade jag i ett mail till dom några prislistor på fiskar, ex VF Discus för
1500 / st, lite BTN priser på några tusenlappar, en pump eller två för ett
par tusenlappar.

då kom svaret att BTN och liknande ersätter de, pumparna ersätter de med
åldersavdrag, samma sak med fisken.

då meddelade jag dom att en fisk som köps nästan som yngel för 1500 är kan efter
några år vara värd gigantiskt mycket mer om det visar sig att det har blivit
ex praktexemplar som ynglar av sig om man nu lyckas få en sällsynt svåravlad
fisk att yngla av sig.

de bad då att få återkomma om deras inställning.

väntar fortfarande på besked.......3 år sedan....

kan med andra ord vara värt att kolla upp lite.

,

Annons