Vattenskador på parkettgolv.

#1 - 5 juni 2006 10:19
Nu kommer det ännu en av alla dessa trådar där något har gått snett och stora mängder vatten har läckt ut på golvet med stora vattenskador som följd.

Hörde när jag gick upp i morse att ytterfiltret bara stod och tuggade luft så jag gick dit för att de vad de var. Då ser jag till min förskräckelse att nästan 150 liter vatten har runnit ut på golvet.

Det var utblåsslangen från mitt 2213 som hade låssnat och pumpat ut allt vatten på mitt parkettgolv. Jag hade ju självklart inte borrat nått hål på insugsslangen så att häverteffekten skulle brytas.

Det var bara att börja torka upp vatten de, har luggit på knä halva förmiddagen och torkat. Sitter nu temporärt på hallgolvet och väntar på att det ska komma en massa hantverkare som skall mäta skadorna och börja bryta upp golvet.

Inte så kul, men det är väl sånt som händer. Ser så att jag får ett nytt fint parkettgolv för 1500 spänn som självrisken är på. Det gamla var så repigt ändå :).
#2 - 5 juni 2006 10:33
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][xx(] Å jag som precis hade börjat fundera på att byta ut alla våra miljarders innerfilter mot ett par rejäla ytterfilter.....[:-82][/COLOR][/FONT]
#3 - 5 juni 2006 10:47
Ja du, det gäller att se till att slagarna sitter riktigt bra annars kan det ju som sagt gå illa :)
#4 - 5 juni 2006 10:55
Varför satt slangen löst tror du? Var det fabrikationsfel eller hade du satt dit den för löst? Kan va bra att veta då jag har tänkt skaffa just en 2213 :)
#5 - 5 juni 2006 11:01
[quote=Twisted]Det var utblåsslangen från mitt 2213 som hade låssnat och pumpat ut allt vatten på mitt parkettgolv. Jag hade ju självklart inte borrat nått hål på insugsslangen så att häverteffekten skulle brytas.
[/quote]
Beklagar, man du verkar ju glad med tanke på det kommande nya parkettgolvet. :)

Oj, två sådana där små hål ska jag nog göra på mitt utsugningsrör också... Smart idé. Hur stora bör hålen vara? Räcker det med någon enstaka små?
#6 - 5 juni 2006 11:17
Det var troligtvis jag som hade klantat mig, har kört det filtret i flera månader innan utan problem.
#7 - 5 juni 2006 11:50
silikonslangar och slangklämmor är ett bra tips.
Lycka till med det nya golvet Twisted :D
#8 - 5 juni 2006 12:12
vad då hål i utsugsröret,kan du berätta exakt hur och var på röret ?
#9 - 5 juni 2006 14:47
Ush vad tråkigt, igår så fick jag torka 50l men som tur var det i grovköket och inte i vardagsrummet. Min man hade inte blivit glad om det hade runnit ut i vardagsrummen, det är helt nyrennoverat....jag kör med innerfilter..
#10 - 5 juni 2006 15:07
[quote=Opus]silikonslangar och slangklämmor är ett bra tips.
Lycka till med det nya golvet Twisted :D[/quote]
Jag tycker nog att originalslangar är bättre, det är det enda som Eheims garantier gäller med.
Silikonslang och slangklämma är inte alltid den bästa kombinationen eftersom det är lätt att klämman skär in för hårt i den mjuka slangen (det är dess utom värdelöst som sugslang där du behöver bättre stabilitet).
#11 - 5 juni 2006 15:15
[quote=Felicia]vad då hål i utsugsröret,kan du berätta exakt hur och var på röret ?[/quote]

Det är ju jättesmart! Borde placeras några centimeter under den lägsta vattenytan man kan tänkas få/vilja ha. Men hur stora hål behövs det för att pumpen skall tappa sugförmågan? Någon som testat?
#12 - 5 juni 2006 19:47
[quote=Felicia]vad då hål i utsugsröret,kan du berätta exakt hur och var på röret ?[/quote]

Hålen det snackas om är alltså små hål i utsugningsröret/slangen för att på så sätt, ifall pumpanordningen läcker så börjar den suga luft istället för vatten när vattenytan kommit ned till de förborrade hålen. En slags garanti för att allt vatten inte ska pumpas ut ur karet...
#13 - 5 juni 2006 19:57
Vilken diameter på detta hål? :)
#14 - 5 juni 2006 20:12
[quote=Daniel_N]Vilken diameter på detta hål? :)[/quote]

Funderar på att flytta upp insuget (jag har numera ett tillopp på botten) eller påbörja provborrningar. Blir det borrningar lovar jag rapportera hur stort hål det behövs för att få stopp på ett JEBO 815. :)
#15 - 6 juni 2006 01:35
[quote=jonjac]Hur stora bör hålen vara? Räcker det med någon enstaka små?[/quote]
jadu ett 2mm bör räcka men testa så du verkligen ser att de funkar.
själv hade jag nog kört flera mindre hål då hålen kan bli igentäppta.

[quote=Opus]silikonslangar och slangklämmor är ett bra tips.[/quote]
tips på var man får tag på silikonslang modell grov typ 16mm ?
känner du till nåt ställe i göteborg ger det en guldstjärna ;)
#16 - 6 juni 2006 12:38
[quote=Raven]jadu ett 2mm bör räcka men testa så du verkligen ser att de funkar.
själv hade jag nog kört flera mindre hål då hålen kan bli igentäppta.
[/quote] Hmm... vet inte om jag törs prova, tycker det är hopplöst att få bort luft ur pumpen när den väl kommit dit...
#17 - 6 juni 2006 13:02
Ett 4 mm hål var tillräckligt för min pump.

När ytan sjunkit under hålet börjar pumpen suga luft, efter en stund fylls pumphuset och slangen med luft och pumpen slutar pumpa. Har inte testat om enbart häverteffekten också stoppas med 4 mm hålet. Borrade bl.a. därför några hål till på lite olika djup.

Jobbigt att få ur luften ur pumpen var det också ;)
#18 - 6 juni 2006 15:26
tänk på att även utblåset behöver hål ifall det sitter under vattenytan
#19 - 6 juni 2006 15:49
Jobbigt att köra EI med denna metod. Då tvingas man täppa för alla hål man medvetet borrat i slangarna så fort man gör ett vattenbyte.

Kan man inte lösa det med någon elektrisk brytare som slår av filtret om vattennivån sjunker för lågt? Blir samma problem där vid vattenbyte men vore enklare att köra en override på.

Kanske något för Bluesboy att konstruera? :)
#20 - 6 juni 2006 16:03
[quote=Dagge]Kan man inte lösa det med någon elektrisk brytare som slår av filtret om vattennivån sjunker för lågt? Blir samma problem där vid vattenbyte men vore enklare att köra en override på. [/quote]
Borde inte vara så svårt att göra något med något av följande alternativ?
Kjell & Company1
Kjell & Company2
Clas Ohlson
#21 - 6 juni 2006 16:09
borde inte va så svårt att använda nr2 till det.

när vattnet sjunker och ledarna blottläggs slocknar lysdioden.
på dioden kopplar man in ett litet relä som bryter strömmen till pumpen.
när då vattnet stiger igen aktiveras reläet och pumpen startar.

dock behöver man nog förstärka den ström som driver lysdioden för att den ska orka driva ett relä men det går ju.

nr1 går ju koppla in en pump på men den funktionen måste vändas från aktiv->inaktiv för att aktivera pumpen nä vattennivån är hög och inte när vattenivån är låg men går det också.
#22 - 6 juni 2006 16:19
Men får man ett läckage hjälper det inte att stoppa pumpen. Hålmetoden fungerar däremot. Möjligen kan man rädda pumpen från torrkörning och haveri med en förreglande fuktvakt.

- Raven, miitt utblås sitter så högt att det inte behövs något hål där.
(tilloppet/utblåset på botten rinner genom en tratt i ett öppet system)

Alltså hålet på insuget är placerat ca 8 -10 cm under ytan. Det mesta som kan läcka ut blir ca 15 -20 L. Innan borrningen var det ca 80 L

Vad är EI ?
#23 - 6 juni 2006 16:25
EI = Estimated Index
kort förklarad innebär det 50% vattenbyte 1gång i vekcan.

Annons