Vattensköldpadda

#1 - 19 november 2004 23:04
Hej!
Jag undrar hur stort akvarie man skulle behöva för att kunna hålla en vattensköldpadda?

I många zooaffärer brukar de ha små sköldpaddor i akvarium, på samma hylla som de håller sina fiskar. Jag undrar om någon vet vilken sort det brukar vara?

Skulle vilja ha en som inte alls blir så stor, har någon något tipps?

Tacksam för svar!
/H2O[:-113]
#2 - 19 november 2004 23:07
bara så du vet, de luktar och smutsar ner mycket *blä*
#3 - 19 november 2004 23:44
Beror på hur länge du planerar att ha dom..en 50 liters räcker men saken e den att dom blir vanligtvis stora så du kommer få köpa större senare så kan lika gärna köpa 100 liters elr större...det som ladytiera säger e till en viss gräns sann men du kan alltid mata sköldpaddan,lägga den i en skål elr nått o fylla den med ljummet vatten..så bajsar den där o så lägger du ba tilbax sköldpaddan såslipper du massa skit i akvariet =)
#4 - 20 november 2004 07:59
Jag har ett 112 liters kar.. tror du det skulle fungera?

Luktar det bara i karet eller luktar det så mkt så att lukten sprider sig i hela rummet?
#5 - 20 november 2004 08:37
Dottern har två vattensköldpaddor av arten Falsk Kartsköldpadda ( Graptemys pseudogeographica pseudogeographica). De blir 20-25 år gamla, hanarna blir mellan 15-20 cm, honorna något större max 25 cm. Matar dem en gång om dagen. Har dem i ett 300 liters akvarium som nog är minimum. Det är viktigt att de har ett vattendjup som är lika djupt som de själva är långa för att de ska kunna simma ordentligt och få den motion de kräver. Har en landdel som tar ca 25-30% av ytan. Har ett ytterfilter som pumpar 1000 l/h och det blir ingen lukt överhuvudtaget om man byter 50% vatten varje vecka, varken i akvariet eller i rummet.

Ett par länkar om sköldpaddan:
http://www.herpnet.net/Minnesota-Herpetology/turtles/falsemap_turtle.html
http://www.chicagoherp.org/herps/turtle/Gpseud.htm

mvh
/Hasse
#6 - 20 november 2004 08:50
Tänkte på en sak, jag ahr hört att alla sköldpaddor har salmonella.. Stämmer det? Och i så fall, finns det ngt sätt att få bort dem bakterierna?

Skulle ju vara så lagom kul att få salmonella.[:-85]
#7 - 20 november 2004 08:56
Det sägs att det är så och det säkraste sättet att förebygga salmonella är att tvätta händerna efter man hållt i dem. Svårare än så är det inte. Men vi har slarvat många ggr och ingen har ännu fått salmonella i denna familjen i alla fall... Det kanske är så att sköldpaddor som är uppfödda i fångenskap inte lika ofta bär på salmonella? Ingen aning...

Vet inte om man kan medicinera sköldpaddor mot salmonella i förebyggande syfte. Kunde ju kanske annars vara en idé. Kolla med närmaste veterinär.

/Hasse
#8 - 20 november 2004 09:31
VAd har ni för ljussättning till era sköldpaddor?
#9 - 20 november 2004 09:36
Ett UV-lysrör för reptiler (ReptiGlo) och två vanliga glödlampspotlights över landdelen som värmelampor.
#10 - 20 november 2004 10:00
Vi har en rödörad vattensköldpadda som vi har haft i typ tio år o han bor i ett typ 100 liters tror jag det är, lite drygt.. När vi fick honom hade vi först typ 30% land o resten vatten, men sen kom pappa ingenjör på en idé. Han byggde i glas en slags ramp och satte i akvariet, så de senaste 5-6 åren har hulken kunnat simma i hela akvariet, plus att komma upp o sola sig! Det är liksom konstruerat så att han kan simma under den här rampen (iopsilikonat) och där skiter han, sen kommer han fram igen =)
På den här glasrampen limmade pappa fast sand så att han inte skulle halka när han kravlar sig upp =)

Kanske lite svårt att fatta vad jag menar, jag är rätt dålig på att förklara, men det är enväldigt bra idé i alla fall!
#11 - 20 november 2004 15:04
Måste säga at jag tycker det låter som en jättesmart idé!

Hur upplever du det, luktar det om sköldpaddor?
Hur offta byter du allt respektive delar av vattnet?
#12 - 20 november 2004 16:26
Nej om Hulken (sköldpaddan) luktar det aldrig något och har aldrig gjort! Oj, hur ofta jag byter... Det är familjens sköldpadda o oftast är det pappa som gör, men varannan vecka ungefär, och då byts ca 30-40%. Vi har ingen pump/filter i eller så, men ändå räcker det att städa typ en gång i halvåret...

Rödörade vattensköldpaddor som Hulken blir ju inte så stora, eller det beror ju på deras utrymme (så är det kanske med de flesta sköldpaddor??). Men jag skulle väl kunna gissa på att Hulkens skal är ca 10 cm långt...

Ang. salmonella osv så kan man aldrig veta om sköldpaddan i fråga har salmonella, har jag för mej. Förrän det är försent, så att säga.. Har en ganska petig mamma så vi fick aldrig ha honom uppe så mkt när vi var små, med tanke på salmonellarisken.. Men nu (när jag är 15!) så tror jag att det kan gå bra att ha sin sköldpadda uppe, om man bara tvättar händerna noga efteråt.

Tror inte man kan vaccinera en sköldpadda mot salmonella, men du kan ju allid fråga en veterinär..
#13 - 20 november 2004 16:39
Rödörade vattensköldpaddor blir över 30 cm stora med åren...en anledning till att man emellanåt hittar dem i vattendrag i Sverige när ägare tröttnat på dem när de växt ur sina små akvarium.
#14 - 20 november 2004 18:15
Eftersom alla rekomenderar 1 lysrör med uv-ljus så har jag kollat mitt akvarie nu. Jag måste ha i två lysrör för att det skall lysa överhuvudtaget. Villket annat lysrör skulle man iaf ha? Och vad kostar dessa uv-rör?

Är det ngt speciellt man skall ha med när man inreder akvariet för en sköldpadda? Går det att ha växter och så i vattendelen eller äter sköldpaddan upp dem?
#15 - 20 november 2004 18:58
Du skulle kunna ha ett vanligt dagsljuslysrör som komplement. Jag betalade ca 250:- för ett 120 cm UV-rör.

Växter lär bli uppätna fort... våra åt t.o.m. plastväxter vi försökte med...
#16 - 20 november 2004 19:49
Alla reptiler har salmonella naturligt i sin tarmflora. Det finns fler olika typer av salmonella och de flesta är inte särskilt farliga om man sköter sin hygien och tvättar händerna efter( speciellt med kontakt med djurets avföring.
'
Så som sagt, det finns naturlig i deras tarmflora är är inte skadlig varken för djuret eller dig så länge man tvättar händerna.
Alla typer av djur kan ha det och det finns faktiskt en typ av salmonella som faktiskt kan finnas naturligt hos vissa människor med...
#17 - 20 november 2004 21:42
Det låter ju bra att man bara kan kompletera med ett vanligt dagsljuslysrör, för det har jag ju redan.

Kan någon rekomendera en bra sorts sköldpadda som inte blir så stor?
#18 - 21 november 2004 09:16
Kolla in den falska kartsköldpaddan som jag skrev om tidigare i denna tråden, den är en av de minsta arterna.
#19 - 21 november 2004 09:29
och VARFÖR ligger den här tråden under "skaldjur" utan att någon reagerar?
#20 - 21 november 2004 10:03
Morellen: Jag reagerade på det igår, men orkade inte bry mej =)

Mm har hört det om rödörade vattensköldpaddor jag med. Och det är hemskt! Aldrig att vi skulle göra så med våran gubbe! Om vi någon gång inte kan ha honom kvar här längre (hemska tanke!) så får min storebror o hans tjej ha den i hans lägenhet, för det var hans från början! =)

Skulle vara så tomt utan Hulken, han är precis här bredvid datorn o krånglar runt.. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 21 november 2004 11:52
och VARFÖR ligger den här tråden under "skaldjur" utan att någon reagerar?

Sannnolikt pga av att frågor om vattensköldpaddor skall ligga där[;)].

Så här står det om denna kategori -
Skaldjur - Krabbor, räkor, kräftor, snäckor, musslor, vattensköldpaddor etc.
#22 - 21 november 2004 12:27
Du har möjligtvis ingen bild på en falsk kartsköldpadda?

Någon som har laggt upp bilder över hur ni inrett akvariet till era små vänner? Skulle va kul och se och få lite tipps. =)
#23 - 21 november 2004 13:11
Mjaa.. Hos Hulken är det lite svårt att inreda med stenar och sånt, för han bara bökar runt med det, han trivs helt enkelt bäst med bara stenar på botten o inget mer (och såklart den där rampen jag snackade om innan). Men falsk kartsköldpadda vet jag inget om så...
De flesta sköldpaddor äter bara upp växterna iaf...
#24 - 21 november 2004 16:06
Okej, bra att veta så att man inte lägger ut en amssa pengar på växter som genast blir uppätna.

Har hittat bilder nu på Falsk kartsköldpadda, men inte hur stor den blir. Någon som vet?
#25 - 21 november 2004 18:18
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

[quote]och VARFÖR ligger den här tråden under "skaldjur" utan att någon reagerar?

Sannnolikt pga av att frågor om vattensköldpaddor skall ligga där[;)].

Så här står det om denna kategori -
Skaldjur - Krabbor, räkor, kräftor, snäckor, musslor, vattensköldpaddor etc.
[/quote]

OK... [:-29]Men jag tycker fortfarande att det är fullständigt vansinnigt att räkna sköldpaddor till "skaldjur" Min föredrar att räknas till konservburkar men det kanske är för att han är en landkrabba?
#26 - 21 november 2004 18:45
Angående ljussättning till vattensköldpaddor;

Jag måste ha i två lysrör för att armaturen skall fungera och ge ifrån sig ljus overhuvudtaget, skulle någon kunna säga vad det är för två rör jag då skall köpa för att det skall bli bra till en vattensköldpadda?
#27 - 21 november 2004 19:12
Ursprungligen skickat av H2O

Du har möjligtvis ingen bild på en falsk kartsköldpadda?

Någon som har laggt upp bilder över hur ni inrett akvariet till era små vänner? Skulle va kul och se och få lite tipps. =)

Nu vet ju inte jag vem du menar är DU, men JAG skrev tidigt i denna tråden:
Ursprungligen skickat av hasse_h

Ett par länkar om sköldpaddan:

http://www.herpnet.net/Minnesota-Herpetology/turtles/falsemap_turtle.html

http://www.chicagoherp.org/herps/turtle/Gpseud.htm

Besöker man desa länkar hittar man också bilder på sköldpaddorna.

Och vad gäller:

Angående ljussättning till vattensköldpaddor;

Jag måste ha i två lysrör för att armaturen skall fungera och ge ifrån sig ljus overhuvudtaget, skulle någon kunna säga vad det är för två rör jag då skall köpa för att det skall bli bra till en vattensköldpadda?

så skrev jag tidigare:

Ett UV-lysrör för reptiler (ReptiGlo) och två vanliga glödlampspotlights över landdelen som värmelampor.

och

Du skulle kunna ha ett vanligt dagsljuslysrör som komplement.

mvh
/Hasse
#28 - 21 november 2004 19:14
Nån egentlig inredning i akvariet utöver landdelen är inte nödvändigt. Vi har bara grus och några stenar, sköldpaddorna behöver gott om simutrymme.
#29 - 21 november 2004 21:13
Okej, Tack för alla svar! Nu är det bara dags att börja leta efter sköldpaddor i affärerna som inte blir så stora!
#30 - 22 november 2004 07:35
En typ av sköldpaddor som inte blir så stora är Mysksköldpaddor. de brukar hålla sig ganska rimligt små..
#31 - 22 november 2004 07:58
Jo, men jag har hört att dem har fått namnet mysk för att dem kan avsöndra en illaluktande vätska. Hur stor blir en sådan ungefär?
#32 - 22 november 2004 22:28
Jo. visst kan de det. men det är inget som alltid luktar. bara om de störs eller man plockar med dem. den erfarenheten har jag iaf..
Den minde sorten jag tänker på är en art som kallas för razorback pga av sitt höga välvda skal.. riktigt söt är den faktiskt---
#33 - 23 november 2004 20:59
Någon som vet någon affär i Malmöregionen (eller i krokarna där omkring) som säljer vattensköldpaddor? Oavsett vilken sort de säljer, är intresserad av att se olika sorter! =)
#34 - 24 november 2004 11:06
Jag är precis i nybörjarsvängen och ska hämta 2 st Trekölsskölpaddor (Chinemys Reevesii) idag 24/11. Jag valde denna art för att dom inte blir så stora. Hanen bli ca 15 cm och honan ca 20 cm. Det finns undantag åt båda hållen, men ett snitt ligger däromkring (just nu är dom inte större än en 5-krona).
Jag har ett 450 liters akvarium (detta kan du ha hela livet ut) med vattenpump (Rena XP3), en 50 watts värmelampa (ca 35 grader på den varmaste punkten), 2 lysrör och en 200 watts doppvärmare. ca 1/3 är land, som jag byggt med tegelstenar, sand/jord, lite kryddväxter och en schiffersten under lampan.
Eftersom sköldisarna bara äter i vattnet, så hoppas jag att växterna överlever ett tag i a f. Vattendjupet är ca 20 cm på det djupaste stället (jag ska ha fiskar oxå). Runt landbiten har jag byggt upp med stenar o grus så att vattnet precis täcker dom. Det verkar vara populärt att sticka upp huvet ovanför vattenytan o dra in lite luft. Detta är en del av vad jag kommit fram till av allt jag läst och dom rekommendationer jag fått. Rätta mig o jag har fel i nåt och fråga om det är nåt mer du undrar över..
#35 - 24 november 2004 11:17

Någon som vet någon affär i Malmöregionen (eller i krokarna där omkring) som säljer vattensköldpaddor? Oavsett vilken sort de säljer, är intresserad av att se olika sorter! =)

Sök på internet. Finns massor av bilder.. [:-42]
#36 - 24 november 2004 15:17
Jo en fråga; Vad kostar en sådan sköldpadda? Har inte hittat ngt om priser på internett överhuvudtaget.

Hur fort växer en vattensköldpadda?
#37 - 25 november 2004 08:11
Dom som jag köpte kostade 395kr/st (stockholm). Jag är inte riktigt säker på deras tillväxt, men dom måtten jag skrev (16 och 20cm) är vid vuxen ålder. Den äldsta jag känner till blev 24 år (den var runt 25 cm). En vild gissning är runt 9 cm vid 5 års ålder..
#38 - 25 november 2004 08:29
Jag förmodar att du tänkte använda ditt befintliga akvarium. Personligen tycker jag det är för litet. Men det funkar ju kanske nåt år om du bygger landdelen separat som någon här hade gjort..
#39 - 27 november 2004 09:20
Nu har jag skaffat 2 sycken Kartsköldpaddor. =)
Men dem verkar inte vilja gå upp på landdelen, som max går de upp på strandkanten med huvudet över vattnet. Kan det vara att dem är rädda nu i början för att de tror att de skall bli uppfångade igen och inte känner sig riktigt hemma ännu? (Köppte dem igårkväll)
#40 - 27 november 2004 10:06
Det kan det nog vara. För det ser väl inte svårt för dom att komma upp?
#41 - 27 november 2004 10:27
Nej, det ser inte svårt ut att komma upp. Det är som en sluttande strand rakt ut i vattnet. Stranden går mellan 2 stycken korallstenar som håller sanden på platts. Även om det kan vara svårare att ta sig upp på vid kanterna så har dem den sluttande stranden på minst 25centimeters bredd mellan dem. Så det tror jag inte skall vara några problem. (KOnstigt förklarat men hoppas du förstår.)

Det konstiga är att dem verkar mycket gladare för att sitta på filtret och sticka upp halva skalet och huvudet än att gå upp på land. :S
#42 - 27 november 2004 10:49
Djur affären i Vellinge 1.5 mil från malmö säljer en jäkla massa sköldisar för 180:-
#43 - 27 november 2004 20:23
Ömsar vattensköldpaddor skinn? Ser nämligen ut som att en av mina gör det!
#44 - 27 november 2004 20:43
De ömsar inte skinn, men skalet växer och förnyas och då trillar det flagor från det. Helt normalt. Det är viktigt att de får kalk och vitaminer i maten så skalet växer på rätt sätt.

/Hasse
#45 - 27 november 2004 20:59
Jorå dem får kalk och vitaminer. Men det är inte bara från skalet, dem lixom "ömsar" från huvud/hals och ben också! Är det normalt? :S

Det är lixom som små eller delvis stora tunna tunna genomskindliga flagor som lossnar. Ser nästan ut som när vi människor tappar skinn när vi har varit solbrända eller ngt.
#46 - 27 november 2004 21:12
Det har jag aldrig sett på våra. Skumt...
#47 - 27 november 2004 21:27
Okej, jag reagerade på det eftersom båda tycks göra det. Så jag undrade mest om det var vanligt. För när dem väl ömsat av så får dem mycket tydligare gula och gröna färger.

I vilken takt växer en Kartsköldpadda ungefär?
#48 - 28 november 2004 13:26
Ingen som vet? Sköldpaddor i allmänhet då?
#49 - 28 november 2004 14:21
Jag antar att sköldpaddor växer mest i början, och beroende på utrymme.
#50 - 29 november 2004 21:33
Jag läste att kartsköldpaddor är känsliga för skalröta. Mina sköldpaddor verkar inte vara så glada för att gå upp och sola sig, och när dem väl går upp så stannar dem inte så länge utan bara går lite typ knappt en minut och sen ner i vattnet igen. Det gör mig lite orolig för att dem kan drabbas av skalröta om skalen inte får torka upp. Kan det vara en lösning att ta upp dem på land i en annan bur så att de får vara utan vatten ett tag så att de torkar upp? Och i så fall hur länge skall man då ha dem uppe för att det skall ge någon effekt?
#51 - 29 november 2004 21:50
Vattensköldpaddor brukar älska att ligga i solen. Vad har du för solbelysning? Kan de enkelt ta sig upp på landdelen?
#52 - 29 november 2004 21:58
Japp, det är lätt för dem att ta sig upp.. för upp går dem.. men de stannar inte för att ligga i solen, utan dara går upp och vänder. Just nu har jag en vanlig spotlight. Läste att det skulle gå bra.
#53 - 30 november 2004 22:09

Vattensköldpaddor brukar älska att ligga i solen. Vad har du för solbelysning? Kan de enkelt ta sig upp på landdelen?

Vad rekomenderar du att man skall ha för belysning till solplatsen?
#54 - 1 december 2004 05:51
Jag har två klämspotlights med en 25W lampa i varje.
#55 - 1 december 2004 10:41
Mina sköldpaddor var oxå fega i början. Var knappt uppe på land, utan gömde sig bland vegetationen. Men efter ett tag var den ena uppe o solade mer o mer för varje dag. Och nu börjar den andra oxå bli lite modigare. Jag har 1 st 25 Watt spotlight. Har du nån termometer under lampan så du ser hur varmt det är. Hur har du byggt upp landdelen? Jag var oxå lite orolig för skalröta o sånt, men det är ju inte så mycket man kan göra åt det förrutom att se till att det finns bra värme och att det är torrt.
#56 - 1 december 2004 10:43
Hur matar du dom förresten (i akvariet lr separat låda) och med vad?
#57 - 1 december 2004 12:27
Jag har byggt upp landdelen med bottensten. Det ligger helt enkelt som en kulle upp i ena sidan. Sedan har jag satt korallsten som håller sanden lågorlunda på platts. Uppe på sanden ligger det svart skiffer så att det blir garanterat tort på solplattsen.

Jag matar dem varje dag eftersom dem är små. Den matningen sker i en separat låda för att hindra nedsmutsningen utav vattnet. Maten jag ger dem är pellets som är avsett för vattensköldpaddor som bland annat innehåller calsium och vitamin D3.

Vad ger du dina sköldpaddor? Är det fel att ha en vanlig spotlights lampa eller skall man ha en speciell lampa som ger ett speciellt ljus?
#58 - 1 december 2004 12:40
Jag ger mina röda mygglarver kryddat med calsiumpulver. Sen har jag matat dom med en vegmix, båda heter Glada paddan. Ska köpa pellets och lite annat för att variera. Jag har en helt vanlig spotlight. Den är enbart till för värme, så är det bara minst 35 grader på nåt ställe vid schifferstenen så blir det utmärkt. Dvs om du har lysrör som avger UV-ljus.

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310424 <-- kolla om den funkar.
#59 - 3 december 2004 16:56
Jo, jag har lysrör med uv. Va bra att det fungerar med en vanlig spotlight..=)
#60 - 4 december 2004 00:09
ett bra komplement till maten är att köpa ett kilo med frysta räkor (hela med skal). Detta brukar vara mycket uppskattat... matar man med räkor bör man dock vara noga med att mata i ett annat kärl (nyttjar själv plastlådor) än i själv akvariet. Den som glömt slänga räkslaen efter en trevlig kväll förstår varför...
#61 - 4 december 2004 00:38
Ursprungligen skickat av AH

ett bra komplement till maten är att köpa ett kilo med frysta räkor (hela med skal).

Inga risker med skalet att det fastnar i halsen och kväver dem?
#62 - 4 december 2004 03:23
Man skall kanske inte sticka ut hakan och säga att det inte är NÅGON risk, men jag har aldrig hört talas om den typen av problem. Sköldpaddorna äter stora delar av skalet, men det som kommer snett i munnen sliter de bort med klorna. Sköldpaddornas naturliga föda är ju sällan mjuk och formbar som en bit blöt pellets, så jag tror att de gunder år av evolution blivit "konstruerade" så att de utan problem tål detta. Kanske skall jag vara övertydlig och säga att räkorna man matar med skall var tinade, eller möjligen torkade. Frysta kan de säkert ställa till stor skala.
#63 - 10 december 2004 18:27
Hur länge klarar en vattensköldpadda vara utan vatten?
#64 - 10 december 2004 21:38
Hur menar du? De lever i vatten och får inte hållas utan vatten. Man kan ta upp dem kortare stunder och låta dem springa runt på golvet, det brukar gå bra i nån halvtimma, men sen måste man ner med igen för att de inte ska torka.
#65 - 13 december 2004 16:09
Okej, vad jag menade var hur länge den kan sitta uppe att sola utan att den går net till vattnet...
#66 - 13 december 2004 16:36
Jag är ganska övertygad om att sköldpaddan själv kan avgöra när den tycker det är dags att lämna solen...bara den har möjlighet att enkelt ta sig ner i vattnet [^]
#67 - 26 april 2005 15:58
hur bygger en ramp då?:confused:
#68 - 4 maj 2005 13:53
[QUOTE=Hasse H]Hur menar du? De lever i vatten och får inte hållas utan vatten. Man kan ta upp dem kortare stunder och låta dem springa runt på golvet, det brukar gå bra i nån halvtimma, men sen måste man ner med igen för att de inte ska torka.[/QUOTE]

springa runt en halvtimma? knappast
Det är ingen fara med att låta dom springa runt på golvet för dom får inte nog med motion i ett akvarium, mina sköldpaddor blir helglada när dom ser att dom ska få komma ut"ja man lär se så sånt efter ca 2¨år med samma djur" å dom går runt runt längs hela nedervåningen å kollar in allt den ena brukar även följa efter en för han vill bli kliad

så de med att inte släppa ut dom e "rubbish" såvidare du inte har barn lr övrigt runtomkring

ds.mina lever med katter å hundar funkar toppen.. även en varan
#69 - 8 maj 2005 08:12
Haha! Vad kul! Hoppas mina kommande sköldisar också tycker om att komma ut ibland...=)

En fråga också....kan man mata dem (2 rödörade) med räkor med skal på, även om de är vana sedan länge att bara få pellets...och skalade räkor någon gång...?

Annons