Har sysslat med enmassa annat ett tag, men nu är jag tillbaka igen! :)
Två kommentarer till saker jag läste ovan: salmonella till att börja med (läste på för ett tag sedan), det är inget som sköldpaddan lider av på något sätt, men som man kan utgå alltid finns i sköldpaddans direkta omgivning. Såvitt jag förstår så är själva ett utbrott av salmonella inget större problem i sig (peppar, peppar), men den som haft salmonella löper mångdubblad risk att få någon typ av cancer, vilken det nu var... Viruset är också en riktigt stryktålig rackare, klarar frysning, och kan överleva i månader i textilier. Smittar genom munnen.
Sedan är rödörade sköldpaddor i min erfarenhet allt annat än handtama, de biter mycket gärna i alla människofingrar de kommer åt (exempelvis min flickväns första gången de sågs :D). En tröst är att det gör mest ont när de är små, eftersom de då "nyps" istället för att senare försöka bita av fingret, vilket de förstås inte klarar, det gör inte ont.
Och plats tar de när de blir vuxna. Jag har min Kajsa i ett 375l akvarium i mitt 22,5kvm lägenhet... Men hon är väldigt sällskaplig å andra sidan, så det är okej. Man får ställa upp för sina kompisar... ;)
Så en fråga: jag skulle vilja ha en värmelampa med "inbyggt" UV, istället för lysrör eftersom hon då ligger och gottar sig i det på ett bra sätt. Jag har sett på nätet att det finns, men jag har inte hittat något i svenska affärer. Någon som har det?