Vattensköldpaddor

#1 - 16 november 2003 17:42
Är det någon som har vattensköldpaddor ifrån Asien?
Har hört att dom är mindre vanliga här (jag vet att det inte finns sköldpaddor i sverige, jag menar på zoo affärerna).
Jag har själv en trevlig liten krabat från Asien vid namn Kurt.
Kurt[:-113]
#2 - 16 november 2003 17:55
Vill bara tillägga att Kurt är en Treköls/Reeves vattensköldpadda Chinemys reevesi
#3 - 17 november 2003 08:03
Ingen som har en,två,tre, fyra eller fler vattensköldpaddor från asien?
Är det någon som har en vattensköldpadda överhuvudtaget?
#4 - 21 november 2003 21:05
Finns det någon här? ...........Någon? .......... hoho......
#5 - 21 november 2003 21:09
Har inte själv men känner en del som har!
#6 - 21 november 2003 21:12
Trekölsköldpaddan är väl den vanligaste i handeln?
#7 - 25 november 2003 11:55
"FEL" det är den rödörade och gulörade som är vanligast...
Malliga hälsningar Daniel Olofsson...
#8 - 26 november 2003 20:06
Finns det någon mer som kan svara på:
Är det någon som har vattensköldpaddor ifrån Asien?
Har hört att dom är mindre vanliga här (jag vet att det inte finns sköldpaddor i sverige, jag menar på zoo affärerna).
Jag har själv en trevlig liten krabat från Asien vid namn Kurt.
#9 - 27 november 2003 16:51
Åhh... vad trött jag blir på skitvädret...
#10 - 28 november 2003 15:05
Gulörade? Är det samma sak som gulbukade vattensköldpaddor?? Sånna har jag två stycken iaf :)
#11 - 28 november 2003 19:28
Vet inte vad det är dom har gula märken på "öronen" istället för röda iallafall...
#12 - 3 december 2003 19:27
Det låter som guldbukade sköldpaddor dvs sånna här http://www.austinsturtlepage.com/Care/cs-yellowbelly.htm
#13 - 3 december 2003 23:10
Jag har en rödörad som heter Kajsa, som kunnat ta körkort nu, om hon bara hade kunnat. Hon har ju så korta ben, men hon har åldern inne iaf.

Men hon är väl inte så asiatisk (jag tror att hon är svenskodlad, faktiskt), rasen kommer väl från varma delar av nordamerika?
#14 - 4 december 2003 08:30
Jag har nu köpt en "LITEN" kompis till Kurt, den lilla nykomlingen heter MAXIMUS...
#15 - 8 december 2003 17:54
Har två mississippi kartsköldpaddor.Dom e skit fina...=)
#16 - 8 december 2003 18:52
Vi har tre trekölssköldpaddor hemma. Jättemysiga.
#17 - 13 december 2003 19:22
GRODANBOLL... Visst är dom snälla och rara och man vill krama ihjäl dom "hihi" (fnittrar som en tjej)
Dom är faktiskt den snällaste vattensköldpaddan som finns i handeln, men har tyvärr minskat efter EU´s lag...
Varma hälsningar Söderhamnarn (och tro inte att vi här i norrland ser ut som dom i reklamen för Norrlandsguld, möjligen lite längre upp i någon by, men inte här i allafall)
#18 - 13 december 2003 19:46
Ni andra får också skriva om ni vill...
#19 - 13 december 2003 20:08
min kart sköldpadda som jag hade var as elak... bet mot allt som rörde sig....
#20 - 13 december 2003 20:11
Men... kart sköldpadda är ju det tredje namnet på trekölsköldpadda (asien)... om den inte kom från amerika, hur såg den ut...
#21 - 14 december 2003 17:50
Hur stort akvarie har du dina sköldpaddor i?Jag har mina i ett ca 95l.
#22 - 14 december 2003 18:01
Jag har dom i ett 230 liters... och där verkar dom trivas bra... men vad har du för land del? Jag har korkbark som jag pressat mellan glaset, en stor i mitten som båda kan vara på och en liten bit i hörnet där den lilla (MAXIMUS) har sitt område (REVIR).
#23 - 15 december 2003 17:25
Har lagt i stora stenar och lagt akvariegrus på.Dom är nästan aldrig uppe på den.Är din uppe på din landdel mycket?
#24 - 15 december 2003 18:17
Ja den lilla solar mest av dom två, den stora brukar ligga och se ut som en giraff emelanåt... dom solar väl typ 5-9 gånger per dag.Förutom UV ljuset har jag har även en infraröd lampa som värmer upp landelen, den står på dygnet runt eftersom den bara glöder (inte ger nåt ljus). Har du Uv till dom? Vilken temperatur i vattnet/Land har du täckglas? Förut hade jag inte täckglas då gick Kurt (hade bara kurt då) ogärna upp på land, blev då orolig och skaffade täckglas direkt...
#25 - 15 december 2003 18:33
Kuhlii... Läste ditt senaste inlägg. Om att Kurt inte ville vara på land och att du då skaffade täckglas. Jag har både hört och läst att UV-ljus inte går genom glas. Och då försvinner ju verkan. Rätta mig gärna om jag har fel.
Till våran Hugo har vi täck"glas" av plast, för där ska det gå igenom.
#26 - 15 december 2003 19:13
Jag har också funderat på det där med UV och glas.

Jag har för tillfället en hög med tegelstenar (5 st. hög) med en platt bit granit uppepå, ovanför denna sitter en spotlight på 40w, som både värmer och lyser. Dessutom har jag en "undervattensplatå" där Kajsa kan ligga under ytan men med huvudet ovanför, vilket hon gör ibland.
#27 - 16 december 2003 17:37
Nej jag har ingen uv-lampa.Tror du jag bör skaffa det?Nåt täckglas har jag inte heller..=(..Har dock ett galler.Vad matar du dina med?Jag matar mina med pellets,räker och skinka.
#28 - 16 december 2003 18:01
Jo, Uv ljus är viktigt för att sköldpaddan ska kunna använda kalken (har du kalktillskott/mineral/vitamin?) i maten. Jag blev av med mina sista slantar när jag köpte UV ljus (men äh, 400 i månaden). Vart i sverige bor du för det kan räcka med att ha dom nära ett fönster. Kanske inte nu på vintern när vi endast har sol typ 9-15...
Om man inte har UV blir skölden missbildad (typ för liten på bukskölden).
Ca Pris för Uv 200-250kr
Ca Pris för kalktillskott 80-150kr

Jag matar mina med: Sera Raffy P, köttfärs, banan, gurka, sallad (krav), äpple, zombalaz larver, maggots, guppy/neontetra, specielt foder för vattensköldpaddor rekomenderat av vetrinärer och diverse lösvikts mat...
MVH DANIEL OLOFSSON
#29 - 16 december 2003 18:07
Räkor, jag glömde skriva RÄKOR...
+Räkor [:-5]
#30 - 16 december 2003 18:08
Okej får vell ta och skaffa en uv-lampa.Jag bor i skåne.Jag har dom rett nära ett fönster.Jag läste precis lite om mina sköldpaddor och där stod "att dess status är föremål för disskution" eller nåt sånt.Vad kan dom mena med det?
#31 - 16 december 2003 18:26
Ja i skåne då är det nog inte sånt stort problem men man ska väl vara på den säkra sidan (min lille krabat MAXIMUS, hade fått en spark i huvudet av Kurt och fick ett stort ärr av det, men han kunde simma bra så jag tog inte till någon medicin, istället fick han extra kalk i maten så nu är det bara en sårskorpa ? vet inte vad dom menar, men EU har ju tänkt att förbjuda sköldpaddor eller vad det var jag läste (dom släpps ut i t ex spanien av dåliga djurägare och överlever i det klimatet /EU gillar inte sånt/.)
PS om du köper UV köp inte för starkt, köp på zoo (annars kan du få solarie lysrör och bränna sönder dom) och ha inte glas emellan Uv ljuset och vattnet eftersom det filtreras då och tappar sin verkan...
#32 - 17 december 2003 18:27
Okej.Har dina sköldpaddpor lagt ägg nån gång?
#33 - 17 december 2003 18:36
Nej, dels är dom för unga (MAXIMUS i allafall) och jag skaffade dom för cirka 2 månader sen...
#34 - 18 december 2003 13:04
Ursprungligen skickat av hampe_90

Okej.Har dina sköldpaddpor lagt ägg nån gång?

Jepp. Kajsa lade ägg lite då och då (3-4 stycken totalt) för ett halvår sedan ungefär. Lite märkligt eftersom hon aldrig haft maskulint sällskap, men det kan visst bli så. Ganska små, vita och mjuka.
#35 - 18 december 2003 17:12
Okej va spännande.Synd bara att du inte hade någon hane=(....Går det att ha växter i samma akvarie som sköldpaddorna?
#36 - 18 december 2003 19:13
Nej, tyvärr (skulle vilja ha det själv men) dom blir uppätna, och vissa växter är giftiga. Jag har köpt plastväxter som jag har byggt ett snår av på botten, men då får man räkna med att få gräva ner dom flera gånger eftersom sköldpaddorna oftast bökar i underlaget...
Rötter är fina och ger skydd åt sköldpaddorna men man får se till att sätta fast den rejält eftersom dom bökar även där (man vill ju inte att det ska bli en sköldpadds sopp gryta av akvariet)...
#37 - 18 december 2003 19:48
Fattar inte att det är så många som skaffar djur och sedan inte orkar ha dom kvar (katter och sköldpaddor är mest utsatta).
#38 - 19 december 2003 11:24
Jag har varken växter eller rötter.Jag förstår inte heller hur man kan överge sitt djur bara sådär.
#39 - 20 december 2003 10:05
Det är människor som skaffar djur utan att tänka efter, har jag råd, hur länge orkar jag ha djuret, har jag plats mm...
Du hampe, vet du om en sköldpaddas klor växer ut igen om dom har tappat en på fram benet...
#40 - 20 december 2003 17:54
Jag vet inte.Men på de flesta djur jör dedet.Så de borde den nog göra.
#41 - 20 december 2003 19:30
Förhoppningsvis gör den det, kommer dina sköldpaddor från syd amerika va?
Har städat åt dom idag, men dom ska ju vara med hela tiden och dammsuga, det ser ganska lustigt ut när dom klänger på häverten...
#42 - 20 december 2003 22:32
Japp dom kommer från sydamerika.Jag ska städa till mina i morgon.
#43 - 21 december 2003 09:39
Har du tagit dina till vetrinären någon gång?
Om du har det, hur mycket kostar en undersökning?
Tänkte ta dom dit nästa år, sen tänkte jag ta dom på en undersökning varje år...
Det kan ju inte kosta så mycket tycker jag...
#44 - 21 december 2003 10:41
Nej det har jag inte.Men när du har jort det kan du vell berrätta vad det kosta.
#45 - 23 december 2003 13:05
Ursäkta att det tog lång tit innan jag svarade, jag har inte varit ute på den här sidan eftersom jag har varit sjuk (39,1).
Men visst jag tror att jag ska gå med dom i Maj nåt tag...
#46 - 28 december 2003 19:03
Just nu, i denna stund pågår ett test... Operation "Hur länge kan en java-ormbunke överleva i ett akvarium med två glupska sköldpaddor?".
Dag 1 och 2 har passerat utan hot för vår utmanare "java-ormbunken".
MEN? hur kommer den att lyckas överleva följande dagar?
Stanna kvar och läs om javas överlevnad i (förhoppningsvis) en månads tid...
#47 - 30 december 2003 16:08
Dag 4, Java lever än... men hur går det i framtiden, förhoppningsvis kommer det dit nya deltagare för att tävla... Operation "Hur länge kan en java-ormbunke överleva i ett akvarium med två glupska sköldpaddor?".
#48 - 4 januari 2004 20:02
Dag.... öh, äh jag har glömt, men iallafall har jag läst det här i en bok...
Reeves kärrsköldpadda
bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla ......äter sällan frukt och grönsaker och skadar sällan akvarie växter...... bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla

Så javaormbunken kommer nog att överleva ändå...
#49 - 5 januari 2004 17:30
HAHAH..lite kul ju...kanske ska testa de ja me....=)
#50 - 15 januari 2004 16:33
Hej!

Jag har nyss fått en liten kartsköldpadda, och har läst i div. böcker om skötsel och sådant. Men det är fortfarande lite grejer jag undrar över.
Moses hittades för 4 mån sedan och var då i rätt dåligt skick. Nu har han bott i en plastlåda med uppvärmt vatten, och ätit pellets och lite sallad, tills jag fick honom för en dryg vecka sedan. Han har dock inte haft något UV-ljus eller värmespot, och inte djupare vatten än ca 10 cm. Under denna tid har han tydligen inte växt alls. Nu är han i alla fall pigg och har god aptit, inga tecken på sjukdom eller ohälsa. När jag fick honom visste jag alltså inte så mycket, men efter lite efterforskningar är jag i alla fall säker på att det är en kartsköldpadda.

Ryggskölden är 8,5 cm lång och i djuraffären där jag visade upp honom gissade de att han är ca 1 år. Kan det stämma? Hur stora brukar de vara då? Djuraffären sa också att det är en hanne, för han har långa klor. (Så värst långa tycker iofs inte jag att de är) Kan man kolla på något annat? Svansen? Finns det något ställe på internet alt. bok som visar könsskillnader?

Och en grej till... Det finns ju flera typer av kartsköldpaddor, och vad jag har förstått skiljs de åt genom bla teckning på huvudet. Moses ser ut som en bild på en falsk kartsköldpadda, men i djuraffären sa de att det bara finns en sort som säljs i Sverige, nämligen den vanliga kartsköldpaddan. Sedan visade de en bild ur en bok på den, men under bilden stod de att det var en Kohns kartsköldpadda... Inte lik min lille plutt... Vet inte vad jag ska tro.

Har hyfsad bild på honom men ingen sida att lägga upp den på. Någon sköldpaddskunnig person som kan hjälpa mig att reda ut detta?

#51 - 15 januari 2004 17:50
Jg har två Mississippikartsköldpaddor.Köpte dom av en kompis som köpt dom av nån som höll på massa me reptiler.
#52 - 18 januari 2004 00:28
Som jag har förstått det.
1. Utan uv-ljus kan sköldpaddan drabbas av mjuktskal
2. Ge "vitamin" tillskott (räkor ger ej all näring)
3. Sköldpaddor har i regel väldigt dålig näringsupptagning.

Fråga: är det någon som vet var man kan få tag på djurdoktorns "reptil smorning". Skall tydligen vara bra att smörja in skalet med!?
#53 - 18 januari 2004 12:06
Hej, jag har två st reeves vattensköldpaddor... nu passar jag på att skriva allt jag kommer på....

UV-ljus
Ska köpas på zoo, annars kan man få ett till solarie och bränna ihjäl sköldpaddan...
UV används så att sköldpaddan kan ta upp kalken i maten...
Därför är kalktillskott nödvändigt, men dyrt 100-150kr.

Mat
Köp flera olika sorters pellets. Mata även med rå köttfärs, avokado, sallad, räkor, röda/svarta mygglarver, mask, sniglar, maggots, flugor, syrsor (zoo) mm...

Den sorten du har är en falsk kartsköldpadda

#54 - 1 februari 2004 18:29
Hur gammla kan era sköldpaddor bli?Mina kan bli 40 år.Så jag ska ha dom ett tag till.Dom är bara 3 år.
#55 - 7 februari 2004 21:09
jag tycker att du kan skaffa en rödörad sköldpadda. dom är inte aggresiv. de äter direkt ur(av) handen.
#56 - 7 februari 2004 21:22
Polarn har 2st sköldpaddor.
Tråkigare får man leta efter.[:-65]
#57 - 8 februari 2004 12:19
Låt mig gissa att det är "RÖDÖRADE" som din "polare" har...
Hur menar du tråkig? är dom inte aktiva? Eller?
??????
#58 - 13 februari 2004 20:16
Är det säkert att sköldpaddor har slmonella?

Kan man på nåt sett kolla om dom har det?
#59 - 21 februari 2004 20:34
Salmonella är en naturlig bakterie i sköldpaddans ändtarm.
Vi har andra sorters bakterier i våran ändtarm....
Om vi säger så här det är väldigt sällan en sköldpadda smittas av salmonella, men om du levde bland din egen skit skulle du bli sjuk av bakterierna från den... Så är det även för sköldpaddor, det är därför regelbundna vattenbyten och ett bra filtersystem rekomenderas... fast det kan bero på en skada med som blivigt infekterad av salmonella... (vem vet)
#60 - 22 februari 2004 19:07
Det borde vara åldersgräns på sköldpaddor. Jag var 12 när jag köpte min, då var hon (som jag trodde var en han) jätteliten och söt, nu är hon stor och jag har inte plats i akvariet längre. Och vem har rpd att köpa nytt akvarie på 1kvm yta när man har en månadsinkomst på 2000:- och en liten lägenhet som man dessutom delar med en annan person.. det börjar luta mot avlivning.. för hennes skull.. bättre det än att hon ska börja må dåligt..
#61 - 26 februari 2004 12:51
Det vore vara IQ gräns på sköldpaddor, att alla fick göra ett test och svara på frågor som tex: hur länge kan den leva? hur stor blir arten? orkar du med den så länge den lever?

Vad är det för art du har då?
#62 - 26 februari 2004 16:48
Precis, en sköldpaddslicens! Åtmistone borde man bli varnad.

Jag har en rödörad vattensköldpadda.. Trachemys s. elegans tror jag den heter...
#63 - 29 februari 2004 20:27
Jag har reeves (treköls) sköldpaddor..
Chinemys reevesii "vet" jag att dom heter...
Jag har tre st reeves... och jag hoppas på små bebis turtlar...
#64 - 29 februari 2004 21:50
Dom är så söta när dom är små :-) Hoppas allt går bra!
#65 - 2 mars 2004 18:15
Har dom lagt ägg eller?
#66 - 3 mars 2004 20:05
Neee.... dom är för små än, men nu när jag har köpt en till sköldpadda (som är en hona) är jag säker på att det iallafall är en hona en hane och en transvestit...
#67 - 3 mars 2004 21:19
Har sysslat med enmassa annat ett tag, men nu är jag tillbaka igen! :)

Två kommentarer till saker jag läste ovan: salmonella till att börja med (läste på för ett tag sedan), det är inget som sköldpaddan lider av på något sätt, men som man kan utgå alltid finns i sköldpaddans direkta omgivning. Såvitt jag förstår så är själva ett utbrott av salmonella inget större problem i sig (peppar, peppar), men den som haft salmonella löper mångdubblad risk att få någon typ av cancer, vilken det nu var... Viruset är också en riktigt stryktålig rackare, klarar frysning, och kan överleva i månader i textilier. Smittar genom munnen.

Sedan är rödörade sköldpaddor i min erfarenhet allt annat än handtama, de biter mycket gärna i alla människofingrar de kommer åt (exempelvis min flickväns första gången de sågs :D). En tröst är att det gör mest ont när de är små, eftersom de då "nyps" istället för att senare försöka bita av fingret, vilket de förstås inte klarar, det gör inte ont.

Och plats tar de när de blir vuxna. Jag har min Kajsa i ett 375l akvarium i mitt 22,5kvm lägenhet... Men hon är väldigt sällskaplig å andra sidan, så det är okej. Man får ställa upp för sina kompisar... ;)

Så en fråga: jag skulle vilja ha en värmelampa med "inbyggt" UV, istället för lysrör eftersom hon då ligger och gottar sig i det på ett bra sätt. Jag har sett på nätet att det finns, men jag har inte hittat något i svenska affärer. Någon som har det?
#68 - 8 mars 2004 19:52
Gå in på altavista... sök på "imanzo" sen ska det komma fram en länk översta länken där kommer du in på www.imanzo.se, det går inte att komma in på något annat sätt än det... kolla i deras katalog om det står något...
#69 - 13 mars 2004 20:48
Hej!
Antar att du menade Imazo.I så fall är adressen imazo.se

Den bästa lampan som kombinerar UVB med värme heter Zoomed Powerlamp.
Billigast (eller minst dyr!)hittar du den på denna länk:

http://www.cmtropik.se/WebShop/Index.php?ArticleID=001
#70 - 13 mars 2004 20:50
Hej igen!
Menar såklart att den heter Zoomed Powersun. Blev lite fel.
Den finns i 100 w och 160 W.

Annons