Vattenslang som orsakar fiskdöd?

#1 - 1 februari 2004 12:21
Hejsan!
Till den stora glädjen för min rygg fick jag en vanlig grön trädgårdsslang som hjälpmedel för att fylla på akvarierna, men efter att ha använd den för första gången så dog min stora ancistrus helt utan förvarning ett par dagar senare.
Jag har ingen som helst aning om vad som kan vara orsaken till att han dog. När jag öpnnade förpackningen till slangen så stod det dock att den var anti-alg behandlad, men jag tänkte att om alla andra kan använda trädgårdsslangar så måste det ju också gå med den här... men nu är jag inte lika säker längre??? Kan det ha varit slangens fel i och med att algätare är känsliga för anti-alg medel????
Vad ska man i så fall ha för typ av slang?
Mvh
Elana
#2 - 1 februari 2004 12:40
slangen den går bra att använda! Men varje gång man använder en ny slang måste man spola med het vatten ett tag innan man börjar fylla vatten med den i karet.Det är nog slangen som dödade malarna...
#3 - 1 februari 2004 12:42
AAA, jag spolade den ett tag, men inte med hett vatten... tusen tack för tipset.
#4 - 1 februari 2004 12:43
kalt vatten det dödar ingen bakterie dessutom så släpper det mer skit och alg-medel från slangen med hetvatten.du gjorde helt rätt fast med fel temp :( vilken otur
#5 - 1 februari 2004 14:14
Jag råkade ut för samma sak för många år sedan och misstänkte slangen. Sedan dess använder jag bara trädgårdsslangar som varit använda, t.ex. legat ute en sommar i solen med vatten i. Brukar dessutom bara använda kallvatten när jag fyller akvariet med trädgårdsslang.

Ett tips annars är att akvarieslang 12/16 kostar ca 15 kr metern i akvarieaffär och är lättare att rulla ihop.

Annons