Vattentester för diskus

#1 - 8 november 2007 21:04
Är ny på forumet så jag har inte hittat så mkt än.

Jag planerar att skaffa diskus och undrar vilka vattenvärden jag behöver ha koll på, både innan och efter jag skaffat dem.

Nitrit och PH? Mer?

Hur ofta bör man kolla när man väl skaffat fiskarna?

Hur mäter man? Vad kostar hur mkt osv? Digitala vs. stickor vs. dropptest?

Tack på förhand...
#2 - 9 november 2007 03:18
jag har haft diskus i ca 4 år och kollade mina vattenvärden första gången förra veckan allt var perfekt förutom att vattnet var lite för mjukt.

Så det jag vill ha sagt är att om du byter mycke vatten ca 50% ett par 3 gånger i veckan så sköter värdena sig självt så att säga.

För du måste minst byta 50 % i veckan helst mer om du ska satsa på diskus.

Lycka till med fiskarnas rolls royce
#3 - 9 november 2007 04:32
50% ??

50 % alltså?

I affären, som en är en mkt väl renomerad diskushandlare sa han ca 1/3-del i veckan. Men jag antar att mer inte skadar. Vattnet, kör du det direkt från kranen eller behöver det någon behandling på vägen?
#4 - 9 november 2007 09:00
Det man måste tänka på är att 50% 3ggr i vecka nog mer är en rekomendation för kar där man mer eller mindre ODLAR diskus och matar flera gånnger per dag med mat som har mycket högt protein/fett innehåll.

Jag kan inte se varför diskus i ett sällskapskar skulle kräva mer/fler vattenbyten än annan fisk.
#5 - 9 november 2007 09:13
Ang testerna så är stickorna bara att kasta, dropptesten kommer rätt nära sanningen.
Digitaltest kostar en hel del, men har man pengar så...

//NiXoN
#6 - 9 november 2007 10:00
heeke skrev:
Det man måste tänka på är att 50% 3ggr i vecka nog mer är en rekomendation för kar där man mer eller mindre ODLAR diskus och matar flera gånnger per dag med mat som har mycket högt protein/fett innehåll.

Jag kan inte se varför diskus i ett sällskapskar skulle kräva mer/fler vattenbyten än annan fisk.

för att få diskus att växa bra kräver mycket matning, är dom därimot fullvuxna så krävs mindre vattenbyten. Det är iaf vad jag har upplevt.
#7 - 9 november 2007 12:48
Om du har bestämt dig att byta 50 % av vattnet per vecka eller mer är allt förutom möjligtvis en termometer bortkastade pengar..

Förutsätter att du vet något om kranvattnet.... Och inredningen
#8 - 24 november 2007 20:59
Jag byter 30% i veckan till mina diskus, ibland mer beroende på vad jag matar med, använder jag oxhjärta byter jag 30% två gånger i veckan.
#9 - 25 november 2007 16:22
Jag byter 30% per 2 veckor.
#10 - 25 november 2007 19:10
jag byter 50% två ggr per vecka!! men jag matar ganska mycket och har en hel del annan fisk tilsammans med discusarna!
Bilagor:
#11 - 25 november 2007 19:30
teletubis skrev:
jag har haft diskus i ca 4 år och kollade mina vattenvärden första gången förra veckan allt var perfekt förutom att vattnet var lite för mjukt.

För mjukt för diskus?? kan de bli det. :)
#12 - 28 november 2007 20:25
Jag byter ca 30% varannan dag :D

Annons