Jag motsäger ju inte Kjell på något vis, snarare håller med.... MEN göteborgs ledningsvatten är ändå rätt stabilt i sin surhetsgrad, eller snarare i sin basiskhet, pH8 nominellt.
På VA-verket ute i Alelyckan tillsatter dom kalk, kolsyra, litet klor, litet aluminium och ännu mindre flourid.
Jag har under många år aktivt försökt sänka pH värdet men har inte lyckats annat än hälla syra i vatten (siv) men det gillar ju inte fiskarna.
Så därför tror jag inte på mer kalk i vattnet än det som va-verket redan buffrat i.
Jag har ju visseligen aldrig mätt pH om natten när fotosyntesen går baklänges, å andra sidan har jag i växtakvarium eller akvarium med mycket grönt aldrig råkat ut för massdöd, man kanske då jag har haft tur? Och ett större stim med regnbågar har jag ockå haft, men dom blev nog bara fyra-fem år gamla. Jag har sällan tillsatt vattenberedningspreparat, och de gånger jag gjort så har det rört sig om gratisprover. Men det kanske är bra att använda sådant?
Men för att då hålla med Kjell så tror inte jag heller att det är något akut med vattnets kemi.
http://goteborg.se/wps/portal/start/vatten-och-avlopp/dricksvatten/dricksvattnets-kvalitet/!ut/p/z1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfIjo8ziAwy9Ai2cDB0N_N0t3Qw8Q7wD3Py8ffxN_A31wwkpiAJKG-AAjgb6BbmhigCOD5LB/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/
Det är alltid svårt att svara på varför till synses friska fiskar dör, eller varför de blir sjuka för att sedan dö, om det inte är uppenbart.
Hur är det med temperaturen? Temperaturväxlingar? många fiskar är känsliga för sådana, men i en volym om 300 liter vatten i en uppvärmd bostad blir ju det en stor tröghet i detta så det kan egentligen inte ske några snabba temp.variationer.
I sådana här diskussioner blir det ju en massa spekulationer, och här är en... Är det bara regnbågsfiskarna som dör?
Isåfall skulle jag tänkt så här:
Vad är regnbågsfiskarnas akilleshälar? Vad är dessa mest känsliga för? felaktig vattenkemi? extra mottagliga för virus, bakterier eller någon parasit?
Jag kollade i "fiskbibeln" Akvariets lexikon, åttonde upplagan. Där finns bara en handfull olika regnbågsfiskar, färre än i välsorterade zoobutiker. De fyra arterna som där är beskrivna nöjer sig med temperaturer i intervallet 20-25 ° c, eller 22- 25° c.
Däremot vill don ha medelhårt till hårt vatten, något vi inte har här, då.
I övrigt står det inget om de är extra mottagliga för någon sjukdom eller parasit.
Men du har väl haft dessa ett tag? Dom är väl inte nyinköpta och flyttade frän hårt till mjukt vatten nyligen?
För att till fullo kunna svara på frågan och ställa en diagnos måste man ju se något avvikande på fisken i beteendet eller på dess kropp. Visserligen har de mist aptiten, och det är ju även hos oss ett första tecken på "allmän sjukdomskänsla".
Hoppas naturligtvis att ingen mer faller i från, men om så är fallet får du lägga den under luppen och leta efter misstänkta ledtrådar. Mässlingen härjar ju nu i vårt närområde, men den sjukdomen kan nog uteslutas iallafall i ditt akvarium...