Vattenvärde

#1 - 12 januari 2018 11:39
Jag tror att jag har problem med vattnet i mitt Juwel Rio 300,några regnbågsfiskar har dött och jag vet inte vad som kan vara fel,byter 30 % vatten varje vecka och tillsätter då Easy Life Voogle.Har noterat att några av dom har slutat att äta annars inga synliga skador.

Har dropptester för nitrit och nitrat och det är helt okey,är det något annat värde jag skall testa ? Vi har i Göteborg mjukt vatten men det sägs att man skall kunna hålla regnbågsfiskar även i mjukt vatten.Vore tacksam för svar.
#2 - 12 januari 2018 11:49
Vet inte vad som kan vara fel men vad är Easy Life Voogle för preparat?
#3 - 12 januari 2018 11:52
En typ av vattenberedning som Bluewing har rekommenderat att jag skall använda,började nyss med detta men hade mina problem med dödsfall innan jag började med Voogle.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 12 januari 2018 11:54
Tror inte att dödsfallen beror på vattnet. Visst ett vatten med lågt KH (som i Gbg) är ett instabilt vatten och då kan pH hoppa upp och ner en hel del och det är inte bra. Fiskarna ogillar detta betydligt mer än om de hålls i "felaktiga" pH-värden.
MEN om man byter vatten ofta (som du gör) så brukar inte pH-värdena variera så mycket utan då hinner inte pH falla så mycket.
MEN å andra sidan om du har väldigt mycket växter i akvariet så kan faktiskt pH variera väldigt mycket mellan dag och natt vid lågt KH. Detta kan du läsa genom att ha kalk i akvariet eftersom det buffrar vattnet och gör att pH inte varierar så mycket
#5 - 12 januari 2018 11:56
Tack för svaren,skall jag mäta PH då,finns det dropptest för det ?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 12 januari 2018 12:48
Jodå, det är absolut den vanligaste testet som förekommer.
#7 - 12 januari 2018 13:31
Skall jag ha test för både KH och PH ?
#8 - 12 januari 2018 13:54
Jag motsäger ju inte Kjell på något vis, snarare håller med.... MEN göteborgs ledningsvatten är ändå rätt stabilt i sin surhetsgrad, eller snarare i sin basiskhet, pH8 nominellt.
På VA-verket ute i Alelyckan tillsatter dom kalk, kolsyra, litet klor, litet aluminium och ännu mindre flourid.
Jag har under många år aktivt försökt sänka pH värdet men har inte lyckats annat än hälla syra i vatten (siv) men det gillar ju inte fiskarna.
Så därför tror jag inte på mer kalk i vattnet än det som va-verket redan buffrat i.
Jag har ju visseligen aldrig mätt pH om natten när fotosyntesen går baklänges, å andra sidan har jag i växtakvarium eller akvarium med mycket grönt aldrig råkat ut för massdöd, man kanske då jag har haft tur? Och ett större stim med regnbågar har jag ockå haft, men dom blev nog bara fyra-fem år gamla. Jag har sällan tillsatt vattenberedningspreparat, och de gånger jag gjort så har det rört sig om gratisprover. Men det kanske är bra att använda sådant?
Men för att då hålla med Kjell så tror inte jag heller att det är något akut med vattnets kemi.

http://goteborg.se/wps/portal/start/vatten-och-avlopp/dricksvatten/dricksvattnets-kvalitet/!ut/p/z1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfIjo8ziAwy9Ai2cDB0N_N0t3Qw8Q7wD3Py8ffxN_A31wwkpiAJKG-AAjgb6BbmhigCOD5LB/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

Det är alltid svårt att svara på varför till synses friska fiskar dör, eller varför de blir sjuka för att sedan dö, om det inte är uppenbart.
Hur är det med temperaturen? Temperaturväxlingar? många fiskar är känsliga för sådana, men i en volym om 300 liter vatten i en uppvärmd bostad blir ju det en stor tröghet i detta så det kan egentligen inte ske några snabba temp.variationer.

I sådana här diskussioner blir det ju en massa spekulationer, och här är en... Är det bara regnbågsfiskarna som dör?
Isåfall skulle jag tänkt så här:
Vad är regnbågsfiskarnas akilleshälar? Vad är dessa mest känsliga för? felaktig vattenkemi? extra mottagliga för virus, bakterier eller någon parasit?
Jag kollade i "fiskbibeln" Akvariets lexikon, åttonde upplagan. Där finns bara en handfull olika regnbågsfiskar, färre än i välsorterade zoobutiker. De fyra arterna som där är beskrivna nöjer sig med temperaturer i intervallet 20-25 ° c, eller 22- 25° c.
Däremot vill don ha medelhårt till hårt vatten, något vi inte har här, då.
I övrigt står det inget om de är extra mottagliga för någon sjukdom eller parasit.

Men du har väl haft dessa ett tag? Dom är väl inte nyinköpta och flyttade frän hårt till mjukt vatten nyligen?

För att till fullo kunna svara på frågan och ställa en diagnos måste man ju se något avvikande på fisken i beteendet eller på dess kropp. Visserligen har de mist aptiten, och det är ju även hos oss ett första tecken på "allmän sjukdomskänsla".
Hoppas naturligtvis att ingen mer faller i från, men om så är fallet får du lägga den under luppen och leta efter misstänkta ledtrådar. Mässlingen härjar ju nu i vårt närområde, men den sjukdomen kan nog uteslutas iallafall i ditt akvarium...
#9 - 12 januari 2018 14:04
[QUOTE=Christer5;n2377807]Skall jag ha test för både KH och PH ?[/QUOTE]

Ja, absolut, alla de kända akvarietillbehörfirmorna säljer enkla pH tester, oftast enlösning man häller i ett vattenprov, som sedan färgar ut, och så jämför man i solljus mot en färgskala.
#10 - 12 januari 2018 14:20
Gradantalet brukar går ner under natten med ca 1 grad,belysningen värmer under dagen. Om man läser på nätet om Melanotaenia Boesemani så är det lite olika vad man säger vilken temp man skall ha, 25-26 upp till 30,Zoopet säger 26-30 så det finns många bud om hur hög tempen skall vara.Jag har nu som lägst 25 och som högst 27 ibland.

Jag har även Melanotaenia maccillochi och där säger Zoppet 20-26 grader och nätet upp till 30grader.

Vet inte om jag skall höja tempen lite.

Åker och köper dropptest för KH och PH.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 12 januari 2018 15:29
[QUOTE=Björn J.;n2377810]Jag motsäger ju inte Kjell på något vis, snarare håller med.... MEN göteborgs ledningsvatten är ändå rätt stabilt i sin surhetsgrad, eller snarare i sin basiskhet, pH8 nominellt..[/QUOTE]
Nja, visst är pH-värdet alltid ungefär samma på kranvattnet, men i och med att KH är så lågt så kan det variera väldigt mycket i akvariet.
Bara mellan dag och natt kan pH-värdet t.ex. variera klart mer än 1 enhet (beroende på växterna) och det är faktiskt rätt mycket.

Men som sagt i och med att vatten Christer sköter vattenbytena bra och jag antar att han inte övermatar så tror jag inte att problemet med regnbågarna ligger i detta utan kanske snarare någon sjukdom

#12 - 12 januari 2018 16:22
Nu har jag mätt med JBL dropptester och fick fram följande värden

PH 7,2
KH 11 dKH

Hur ser detta ut ?
#13 - 12 januari 2018 17:51
Ph ser lågt ut i förhållande till dkh, kör du CO2?
#14 - 12 januari 2018 17:58
Nej endast Easy Carbo.

Jag skall göra en ny mätning imorgon.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 12 januari 2018 18:52
Mät gärna pH både morgon och kväll och jämför.
Tycker att ditt KH är väl högt för Göteborg - jag har t.ex. bara ca. 3 i KH. Hur gammalt är testet.
#16 - 12 januari 2018 19:33
Testerna köpte jag idag och KH testet går ut 02.2020,hur räknar man om från dKH till KH.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 12 januari 2018 20:14
[QUOTE=Christer5;n2377838]Testerna köpte jag idag och KH testet går ut 02.2020,hur räknar man om från dKH till KH.[/QUOTE]
Då borde det definitivt inte vara för gammalt, om det inte har stått väldigt varmt placerat (nära en värmekälla).
Vattens hårdhet i Göteborgs Kommun är ca. 3. http://goteborg.se/wps/portal/start/...vZ0FBIS9nQSEh/
Dock de verkar bara ange det så de kallar för hårdhet och det är totalhårdhet=GH=dH=dGH, visserligen måste inte totalhårdheten vara högre än karbonathårdheten men det är den nästa alltid så det låter underligt att KH skulle ligga högre än GH??????

KH och dKH är samma sak. Bokstaven D står bara för "tyska"(deutsche)

Däremot brukar kommunen ofta ange alkaliniteten (dock ser jag inte det på GBGs hemsida) och utifrån den kan man få fram KH genom att dividera alkalinitetsvärdet med 17,86
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 12 januari 2018 20:19
Hittade nu alkaliniteten på deras hemsida och den var 35 och 35:17,86 blir ca. 2. Dvs KH i kranvattnet borde ligga långt under 11!!!!!!
Något måste ha tillsatts i kranvattnet som påverkar KH-värdet
#19 - 12 januari 2018 20:19
Jag skrev ju att dKH var 11 och du talar om 3,jag förstår ingenting.

Jag är nog dum :)
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 12 januari 2018 20:35
[QUOTE=Christer5;n2377843]Jag skrev ju att dKH var 11 och du talar om 3,jag förstår ingenting.

Jag är nog dum :)[/QUOTE]
Som jag skrev ovan så har kranvattnet i Gbg kommun 35 i alkalinitet och det blir omräknat till KH 2.
Så något i ditt akvarie borde påverka så du får 11 i KH. Kan vara kalk i vattnet, kan vara Easy Carbo (har inte en aning om detta påverkar)
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 12 januari 2018 20:36
#22 - 12 januari 2018 20:41
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2377832]Mät gärna pH både morgon och kväll och jämför.
Tycker att ditt KH är väl lågt för Göteborg - jag har t.ex. bara ca. 3 i KH. Hur gammalt är testet.[/QUOTE]

Du skriver att mitt KH är lågt men det är ju 11 och då är det högt ? Jag har läst Zoopets vattenartikel men det är något som jag tydligen inte fattar.
#23 - 12 januari 2018 21:01
Ja kolla bäst före datum på testerna, jag fick heltokiga nitritväden med ett gammalt testkit, massvis med nitrit direkt ur vattenkranen enligt det gamla testkitet, men med nyinköpt var det betydligt bättre.
Iofs hävdar Tommy på Zootrop att JBL är väldigt överkänsliga, ja för nitrittestena då, Sera och Tetra skall tydligen vara bättre enligt honom.
#24 - 12 januari 2018 21:03
[QUOTE=Björn J.;n2377847]Ja kolla bäst före datum på testerna, jag fick heltokiga nitritväden med ett gammalt testkit, massvis med nitrit direkt ur vattenkranen enligt det gamla testkitet, men med nyinköpt var det betydligt bättre.
Iofs hävdar Tommy på Zootrop att JBL är väldigt överkänsliga, ja för nitrittestena då, Sera och Tetra skall tydligen vara bättre enligt honom.[/QUOTE]

KH testet går 02.2020 och är köpt idag.
#25 - 12 januari 2018 21:07
[QUOTE=Christer5;n2377848]

KH testet går 02.2020 och är köpt idag.[/QUOTE]

Då så!
#26 - 12 januari 2018 21:09
Men jag fattar inte vad Kjell menar riktig,tyvärr.
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 12 januari 2018 21:55
[QUOTE=Christer5;n2377846]

Du skriver att mitt KH är lågt men det är ju 11 och då är det högt ? Jag har läst Zoopets vattenartikel men det är något som jag tydligen inte fattar.[/QUOTE]
Jag skriver att KH på kranvattnet i Gbg ligger på 2-3 och detta förändras inte i akvariet om inte något har tillsatts i vattnet som höjer KH, eller om den test du använder visar fel värden.
#28 - 13 januari 2018 05:57
[QUOTE=Christer5;n2377846]

Du skriver att mitt KH är lågt men det är ju 11 och då är det högt ? Jag har läst Zoopets vattenartikel men det är något som jag tydligen inte fattar.[/QUOTE]

Han skrev nog fel och skulle skrivit att ditt värde är oväntat högt
#29 - 13 januari 2018 06:09
Jag tycker vi lämnar vattenkvalitén i denna diskussion då det antagligen inte är den som är boven i dramat.
Men temp.höjning är väl kanske inte fel....?
Finns det andra fiskar i akvariet, och hur mår dom?
Och du såg inget konstigt på de hädangågna fiskarna?
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 13 januari 2018 09:34
[QUOTE=Sjöhane;n2377861]

Han skrev nog fel och skulle skrivit att ditt värde är oväntat högt[/QUOTE]

Tack för påpekandet (ändrade nu)

Men som sagt, även om det är något lurt med dina vattenvärden så instämmer jag med Björn - tror inte detta är orsaken till problemen
#31 - 13 januari 2018 10:02
Det är en färgkarta med PH testet och färgen matchar inte exakt men tror att det är 7.2 även nu på morgonen.
#32 - 13 januari 2018 10:46
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2377870]

Tack för påpekandet (ändrade nu)

Men som sagt, även om det är något lurt med dina vattenvärden så instämmer jag med Björn - tror inte detta är orsaken till problemen [/QUOTE]

Tag reda på om dessa regnbågsfiskar har något de är extra känsliga för, och utgå ifrån det.
Sedan är det väl aldrig fel att hålla koll på vattnet..... nån gång i bland....
#33 - 13 januari 2018 14:17
Nu har jag köpt ett annat JBL PH dropptest och det visar ungefär detsamma som det andra JBL PH dropptestet och får fram 7.2,när jag provar vattnet i kranen är det samma 7.2.

Jag gjorde fel tidigare när jag mätte KH,nu är det 2 samma som i kranvattnet.

Då är det nog inte fel på vattnet då jag inte har någon nitrit och nitrat visar normala värden.

#34 - 13 januari 2018 16:15
Då är jag klar med att vattnet inte är något fel på,får se vad som händer med fiskarna.

Tack för hjälpen skall ni ha :)

Annons