Vattenvärden?

#1 - 28 november 2007 07:39
Jag mäter idag bara 4 saker, nitrit, nitrat, pH och temperatur.

Tempen med släckt lampa ligger omkring 26C annars strax under 27C

Det jag blir lite lömsk på är dessa förbaskade tester, enligt mig mycket svåra att avläsa och det blir en ren tolkningsfråga tycker jag.

Ska jag gå på vad jag lyckades bli klok på så har jag följande värden.

pH 8.1
Nitrit 0.2
Nitrat 5

Men frågan är ju då hur kan det kläckas cyklops om nitrit är 0.2?

Karet är nystartat och har knappt varit igång en vecka ännu, har inget mer än levande sten och död korall i + bakteriekultur naturligtvis.

Ska jag redan byta vatten eller vad säger ni andra?

/Henke
#2 - 28 november 2007 07:50
inget vattenbyte behövs.. bara låt det gå.. droppa i lite kultur med ett par dagars mellan rum bara.. det är det enda du behöver göra som tips.. vissa gör inte det..

syftet med kulturen är ju som jag ser det att få så mycket från LSen att överleva från första början..

visst är testerna svåra ibland att avläsa.. men man lär sig efterhand och ser då tendenserna om det går upp eller ner..

jag gjorde som lasse när han startade sitt RSM.. ta det lugnt o sen när algerna kommer så doppar man i lite snäckor.. som 'motmedel' och kör vidare på lite bakteriekultur med någon dags mellanrum..
#3 - 28 november 2007 08:27
Är det nitraten som gör att cyklopsen inte överlever mer än någon dag eller åker de in i mitt mekaniska filter och has ihjäl där?

Med mitt öga så kunde jag fått värden från 0 - 4 på nitriten ;) Ju mer jag jämförde färgen desto mer lik den jag tittade på just nu blev det. Finns det inga elektroniska mätare för detta? Skitsamma om de kostar en slant mer bara jag slipper mardrömmar ;)

Detta nanokar är ju det som jag tänkt ha att lära mig på samt att locka frugan att tillåta mig ha ett 200l senare ;)

/Henke

Annons