Vattenvärden

#1 - 22 januari 2008 12:15
Om nån kan se någon form av fel i nedanstående test är ni välkommna att kommentera, de låga växtnäringshalterna beror på höga delvattenbyten..

Vattenvärden fastställda med Sera aqua-test box.

PH 7
GH 0-10 (visar aldrig rött utan slår direkt över från gult till svagt grön)
KH 5
NH4 0,5mg/liter
NH3 0,003mg/liter uppmätt i PH 7,0
NO2 <0,3mg/liter
NO2-N <0,1mg/liter
PO4 1,0mg/liter
FE 0,1mg/liter
Cu 0,0mg/liter

Detta i ett 100 liters akvarie med ett dagligt 20% delvattenbyte.
Veckovis gödning med 3x10ml PMDD

Extremt sparsam matning med algpellets, squash, gurka och gröna ärtor.

4 större svärdsplantor, vattenpest, grodblad och ankmat.

26,5C dagtid/26C nattetid

2 prakt botior
2 sötvattensräkor
1 12 cm ancistrus hanne
10 2-3 cm ancistrus yngel

Anledningen till frågan är att de 2 yngelkullar på omk 250+ dött efter att ha simmat desorienterat och lagt sig upp och ner i bottengruset så svara gärna på de rent tekniska aspekterna rörande vattnet.
#2 - 22 januari 2008 12:58
jag är ingen mät fetischist utan jag är nöjd med att veta att KH ligger bra! frågan är varför dessa intenssiva vattenbyten... ?
#3 - 22 januari 2008 13:41
Fiskar klarar stabila förhållanden bra men inte ostabila förhållanden så troligtvis är det det som är problemet.
#4 - 22 januari 2008 15:38
Generellt sett så är pH och KH och GH inte så viktigt, där handlar det bara om att ha så stabila värden som möjligt över så lång tid som möjligt.

Ammonium och nitrit ska ju ligga på noll.

Yngel är känsliga för nitrit, så kanske kan de känna av att den ligger lite lite över noll, och dö av detta..

Behöver inte praktbotierna lite animalisk föda också? Det verkar som om du mest utfodrar med "grönt".

När du göder, ger du alla 3x10ml PMDD på en gång, eller utspritt under veckan? Ser inget fel med din gödning, så länge växterna växer bra och du inte har så mycket alger så är det nog bra. Men jag undrar också lite över dina 20%-vattenbyten, de tycks onödiga.
#5 - 22 januari 2008 18:42
Frågan ställdes medvetet till De här på forumet som är insatta i vattenvärdens kombinationer och som jag skrev är jag inte intresserad av annat än de rent tekniska aspekterna.

Åheim, läs hela artikeln så ser du varför det är täta vattenbyten, dina övriga reflektioner frågade jag inte efter.

Koi-fantast, jag vet att förändringar stressar och gör fiskar känsliga, anledningen till de täta delvattenbytena var för att klara lasten av 260 fiskar i ett 100 liters kar, är det svar nog?

Toccata, om du tittar lite nogrannare så ser du att NO2-N och NO2 ligger på (<) mindre än, dvs lägst mätbara på seras färgskala, både NH3 och NH4 har låga värden.

Så, jag ställde alltså inte frågan för att svara på en massa frågor, jag önskar svar från en riktig vattenfetischist, en keminörd helt enkelt..
#6 - 22 januari 2008 18:44
Frågan ställdes medvetet till De här på forumet som är insatta i vattenvärdens kombinationer och som jag skrev är jag inte intresserad av annat än de rent tekniska aspekterna.

Åheim, läs hela artikeln så ser du varför det är täta vattenbyten, dina övriga reflektioner frågade jag inte efter.

Koi-fantast, jag vet att förändringar stressar och gör fiskar känsliga, anledningen till de täta delvattenbytena var för att klara lasten av 260 fiskar i ett 100 liters kar, är det svar nog?

Toccata, om du tittar lite nogrannare så ser du att NO2-N och NO2 ligger på (<) mindre än, dvs lägst mätbara på seras färgskala, både NH3 och NH4 har låga värden, sen ser jag helst att botiorna konverterar och blir veganer, annars har dom ett par hekto små sniglar att kalasa på när liken efter alla yngel tar slut

Så, jag ställde alltså inte frågan för att svara på en massa frågor, jag önskar svar från en riktig vattenfetischist, en keminörd helt enkelt..
#7 - 22 januari 2008 20:18
ja börja med o köp ett dropptest för Nitrit o Koppar och amonium

sen ger du fan i o göra alla vattenbyten innan du vet vart problemet kommer ifrån eftersom de kan va skit i ditt vatten o då öser du bara ner mer gifter hela tiden.
Samt ja förstår inte varför du göder med pmdd när du endå häller ut allt igen varje dag.
#8 - 23 januari 2008 05:09
Men det var ju självaste...

Nu får ni sluta inbilla er att universum snurrar kring era små navlar och att solen enkom stiger upp varje morgon för erat välbehags skull, om ni ska svara på inlägget så kan ni väl ha den goda tonen att läsa det innan..

mayday, på vilken rad i mitt inlägg kan du utläsa mina mätvärden för Cu, eller tror du att jag har suttit och gissat mig till 10 av seras 11 aqua-box vattentester?

Ger fan och ger fan, gjort är gjort och anledningen till delvattenbytena är redan redovisade(läs inte bara inläggen i sin helhet om ni ska svara, läs även igenom svaren på inläggen eftersom andra redan kanske hunnit med att svara på frågan, finns säkert som forumregel..)

Vad jag sen gör med mitt PMDD ska du uppriktigt sagt ***** i, det är MITT och bara MITT och om jag så skulle dricka det till morgonkaffet så är det fortfarande mitt och fullständigt irrelevant i detta MITT ställda inlägg..

Forumet verkar vara fullständigt till bredden fyllt med små troll..
#9 - 23 januari 2008 06:23
Gaffel skrev:

och du är nog kungen av alla dessa , var mer ödmjuk vet jag , ett svar i typ :

det var inte vad jag hade väntat mig till svar , någon annan kanske - det räcker jo istället för en massa &"(/&/(PY&#/)"PRHY()yury()#9Rw()y93RY9A
#10 - 23 januari 2008 06:26
Gaffel varför frågar du när du verkar veta bäst själv?
#11 - 23 januari 2008 06:30
Gaffel skrev:
Om nån kan se någon form av fel i nedanstående test är ni välkommna att kommentera, de låga växtnäringshalterna beror på höga delvattenbyten..

Vattenvärden fastställda med Sera aqua-test box.

PH 7

GH 0-10 (visar aldrig rött utan slår direkt över från gult till svagt grön)

KH 5

NH4 0,5mg/liter

NH3 0,003mg/liter uppmätt i PH 7,0

NO2 <0,3mg/liter

NO2-N <0,1mg/liter

PO4 1,0mg/liter

FE 0,1mg/liter

Cu 0,0mg/liter

Detta i ett 100 liters akvarie med ett dagligt 20% delvattenbyte.

Veckovis gödning med 3x10ml PMDD

Extremt sparsam matning med algpellets, squash, gurka och gröna ärtor.

4 större svärdsplantor, vattenpest, grodblad och ankmat.

26,5C dagtid/26C nattetid

2 prakt botior

2 sötvattensräkor

1 12 cm ancistrus hanne

10 2-3 cm ancistrus yngel

Anledningen till frågan är att de 2 yngelkullar på omk 250+ dött efter att ha simmat desorienterat och lagt sig upp och ner i bottengruset så svara gärna på de rent tekniska aspekterna rörande vattnet.
en sak till prova med andra tester det kanske ger mer exakta svar ph 0-10 det var jo roligt (kan va vad som helst) och svågt grön i mina tester betyder Ph7 ....
prova jbl
#12 - 23 januari 2008 07:29
Gaffel skrev:
Men det var ju självaste...

Nu får ni sluta inbilla er att universum snurrar kring era små navlar och att solen enkom stiger upp varje morgon för erat välbehags skull, om ni ska svara på inlägget så kan ni väl ha den goda tonen att läsa det innan..

mayday, på vilken rad i mitt inlägg kan du utläsa mina mätvärden för Cu, eller tror du att jag har suttit och gissat mig till 10 av seras 11 aqua-box vattentester?

Ger fan och ger fan, gjort är gjort och anledningen till delvattenbytena är redan redovisade(läs inte bara inläggen i sin helhet om ni ska svara, läs även igenom svaren på inläggen eftersom andra redan kanske hunnit med att svara på frågan, finns säkert som forumregel..)

Vad jag sen gör med mitt PMDD ska du uppriktigt sagt ***** i, det är MITT och bara MITT och om jag så skulle dricka det till morgonkaffet så är det fortfarande mitt och fullständigt irrelevant i detta MITT ställda inlägg..

Med den attityden får du nog inte så många vettiga svar.
Jag reagerar också på dina värden och hur du hanterar dom, Speciellt när folk är vänligt sinnade och försöker hjälpa dig.

Av mig får du iallfall inga svar!
/Anders
#13 - 23 januari 2008 08:17
nelly.trott: 1# Jag har varken bett om din eller andras medkänsla eller förståelse och förväntar mig inte att mitt inlägg ska bli en skådeplats för densamma, om jag hejdar en människa och ställer frågan "ursäkta mig, vet ni vad klockan är" och denna någon börjar kommentera vädret eller min dåliga klädsel så avfärdar jag normalt vederbördande som idiot, berusad eller harmlös äldre Hagabo och söker snabbast möjligt mitt svar någon annanstans.
2# Även utan mina glasögon kan jag klart och tydligt läsa att jag skrivit PH 7, om det är GH du refererar till så är testvärdet 0-10 = mjukt vatten och jag utförde det testet 3 gånger med samma omedelbara övergång från svagt gul efter första droppen(aldrig rött)och till svagt grön efter 8-9 droppar

kramfors:Hade jag vetat bäst själv så hade jag inte ställt frågan, tyvärr verkar dom som svarar missförstått frågan eller mätvärdena i inlägget och det är dessa felaktigheter och brister jag kommenterar.

zanders: Nej några svar klarade du ju uppenbarligen inte av att leverera men lusa ner andras inlägg hade du ju tydligen all tid i världen till, gnällspik..
#14 - 23 januari 2008 08:21
ursäkta mitt mistag om Ph GH

En enda IDIOTEN HÄR är nog DU SJÄLV
ÖDMJUKHET TAR DIG LÅNGT vet jag

SLUTA GAFFLA HÄR OCH SKAFFA DIG ÖDMJUKHET
Bilagor:
#15 - 23 januari 2008 08:22
Gaffel skrev:
nelly.trott: 1# Jag har varken bett om din eller andras medkänsla eller förståelse och förväntar mig inte att mitt inlägg ska bli en skådeplats för densamma, om jag hejdar en människa och ställer frågan "ursäkta mig, vet ni vad klockan är" och denna någon börjar kommentera vädret eller min dåliga klädsel så avfärdar jag normalt vederbördande som idiot, berusad eller harmlös äldre Hagabo och söker snabbast möjligt mitt svar någon annanstans.

2# Även utan mina glasögon kan jag klart och tydligt läsa att jag skrivit PH 7, om det är GH du refererar till så är testvärdet 0-10 = mjukt vatten och jag utförde det testet 3 gånger med samma omedelbara övergång från svagt gul efter första droppen(aldrig rött)och till svagt grön efter 8-9 droppar

kramfors:Hade jag vetat bäst själv så hade jag inte ställt frågan, tyvärr verkar dom som svarar missförstått frågan eller mätvärdena i inlägget och det är dessa felaktigheter och brister jag kommenterar.

zanders: Nej några svar klarade du ju uppenbarligen inte av att leverera men lusa ner andras inlägg hade du ju tydligen all tid i världen till, gnällspik..

Du verkar ha en VÄLDIGT SVÅR PERIOD I DITT LIV anar jag
#16 - 23 januari 2008 08:27
Jag är fullt medveten om vad < betyder och "mindre än 0,3" kan väl fortfarande vara "lite över noll" som jag skrev? Jag ville bara påpeka att ynglena kan ha dött av detta om de är känsliga.

Jag förstår att du vill att en "keminörd" ska kommentera dina värden, men tro mig, dina värden säger nästan ingenting om man inte har sett ditt akvarium. Som någon skrev är ju de mest kritiska värdena (tex nitrit) okej och inget i dem tyder på att det är något fel. ALLTSÅ börjar folk föreslå andra saker som är fel. (vattenbyten, etc).

Kanske kommer en "keminörd" säga annorlunda, men troligen inte, för det är väldigt svårt att säga typ "jaha, koppar ligger på XX värdet, ja då är det XXX som är fel".

Din attityd mot de som försöker hjälpa kommer troligen göra att ingen mer vågar skriva något svar. Man kan ju säga på ett trevligt sätt att man förväntade sig ett annat svar.
#17 - 23 januari 2008 09:39
you are on your own gaffel! undrar om inte det är så att universum kretsar kring din navel;)
#18 - 23 januari 2008 09:53
Gaffel skrev:

Toccata, om du tittar lite nogrannare så ser du att NO2-N och NO2 ligger på (<) mindre än, dvs lägst mätbara på seras färgskala, både NH3 och NH4 har låga värden, sen ser jag helst att botiorna konverterar och blir veganer, annars har dom ett par hekto små sniglar att kalasa på när liken efter alla yngel tar slut

Varför inte skriva att det var en fråga till keminördarna i första inlägget då?
Till och med jag som är nybörjare ser ju att dessa vattenbyten inte kan vara speciellt lämpliga om ditt kranvatten inte har exakt samma värde(PH, Gh och Kh) som akvarievattnet förstås.
#19 - 23 januari 2008 10:01
Förlåt, jag var bara tvungen att kommentera en sak:

Du skriver hela tiden att man kan se skälet till dina vattenbyten i ditt inlägg.
Men jag hittar bara detta:

"De låga växtnäringshalterna beror på höga delvattenbyten." (dvs, vattenbytena är inte så bra för växterna)

Detta i ett 100 liters akvarie med ett dagligt 20% delvattenbyte. Veckovis gödning med 3x10ml PMDD

"Anledningen till frågan är att de 2 yngelkullar på omk 250+ dött efter att ha simmat desorienterat och lagt sig upp och ner i bottengruset så svara gärna på de rent tekniska aspekterna rörande vattnet."

Man kan alltså tro att du byter vatten av två anledningar:
1.) För att dina yngel har dött och du vill ge dem en bra vattenkvalitet
2.) För att du göder med 30ml PMDD

Inget av detta "makes sense" för oss som undrade om dina vattenbyten. Så du måste förstå att det inte går att utläsa i ditt långa inlägg (som vi alla läst) varför du byter så mycket vatten.. Därför frågade vi om detta, inte för att vi var dumma i huvudet. :(
#20 - 23 januari 2008 12:03
nelly.trott:1# Ditt misstag accepteras. 2# Jag har ingen aning varför du kallar mig idiot, om du fick för dig att jag kallade dig idiot så skulle jag ju med den logiken likaväl kallat dig berusad och harmlös äldre Hagabo..
3#Sen föreslår jag att du slutar upp med att tala om för mig hur jag skall uppföra mig och vad jag får lov att skriva i mitt eget inlägg, i alla fall fram tills dess att du själv slutar upp med att förolämpa mig, sen undanber jag mig tips om var jag kan skaffa mig ödmjukhet då den du tillämpar verkar vara naggad i kanten och eventuellt inköpt på rea.. 4# Gå inte av på mitten nu..

åheim:1# Fortfarande inget vettigt inlägg? 2# Du har helt rätt i ditt sista påstående..

Ramnissan: 1# Jag inflikade faktiskt detta redan i tillägg nr:2 "jag önskar svar från en riktig vattenfetischist, en keminörd helt enkelt.." 2# Just mitt PH, GH & KH från kranen överenstämmer väldigt bra med de vattenvärden som finns i akvariet..

toccata:1# Bild på 105 liters Dala från Zooline 2# Jag skriver att anledningen till frågan beror på en massiv fiskdöd, anledningen till att jag inte bytte 50-70% av vattenmängden utan höll mig någonstans mellan 15-20% var just att jag försökte spä ut vattnet utan att chocka ynglena med ett massivt delvattenbyte. 3# Jag har aldrig påstått att någon av de som svarat på inlägget varit dumma i huvudet, vad jag har muttrat för mig själv är en helt annan femma men det är i så fall ingenting som jag lastar dig för..
#21 - 23 januari 2008 12:30
Om nån kan se någon form av fel i nedanstående test är ni välkommna att kommentera
Det som jag tycker sticker ut lite är Ammoniumnivån och att det bara är en mätning gjord (redovisad). Trend hade varit bättre.
Har du fått något knas med bakteriekulturen som ska sköta om kvävecykeln och *dessutom* bromsar växterna som när de trivs rensar Ammonium duktigt? Både Nitrit och Ammonium kan då svänga ganska snabbt och kraftigt med fiskdöd som följd.

Något i skötseln som ändrades innan massdöden? Filterrengöring, fiskdöd, döda växter?

de låga växtnäringshalterna beror på höga delvattenbyten..
Varför är de låga menar du? 1,0 ppm fosfat och 0,1 ppm järn är ganska bra. NO3 är tyvärr inte uppmätt.
#22 - 23 januari 2008 12:32
[quote=Gaffel;1080439]nelly.trott:1# Ditt misstag accepteras. 2# Jag har ingen aning varför du kallar mig idiot, om du fick för dig att jag kallade dig idiot så skulle jag ju med den logiken likaväl kallat dig berusad och harmlös äldre Hagabo..
3#Sen föreslår jag att du slutar upp med att tala om för mig hur jag skall uppföra mig och vad jag får lov att skriva i mitt eget inlägg, i alla fall fram tills dess att du själv slutar upp med att förolämpa mig, sen undanber jag mig tips om var jag kan skaffa mig ödmjukhet då den du tillämpar verkar vara naggad i kanten och eventuellt inköpt på rea.. 4# Gå inte av på mitten nu..

quote]

shit nu är jag inte nog med att i 2 bitar så blir jag också rädd för dig grrrr :D

jag får väl använda lika idiotik och noll ödmjukhet ....

det sägs vara det bästa att kriga med likvärdiga vapen !
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 23 januari 2008 12:53
Lugna ner er nu.
Ställer man en fråga i ett offentligt forum får man faktikst finna sig i att alla kan svara och man kan inte som frågeställare bestämma att t.ex. bara vissa som har en viss kunskapsnivå får svara.
#24 - 23 januari 2008 13:08
Bluesboy: 1# Precis införskaffat seras stora kemilåda så gårdagens redovisning gjordes 3 timmar efter inköp, det enda test jag tidigare utfört kontinuerligt är seras NO2 med <0,3mg/liter > 2# Din tanke bakom rubbad kvävecykel kan nog vara rätt spår då jag 12 timmar efter plantering av grodblad och den första doseringen av PMDD fick massiv tillväxt av någon typ av alg(turkos/gröna dimslöjor) som halverade siktbarheten i karet vilket fick mig att koppla in ytterligare ett ytterfilter att samköra med det 2213 jag haft tidigare, det nya filtret är ett eheim 2222 där jag slängde in kolfilter i botten och en påse med ammonium remover på toppen.. 3# Mitt misstag, NO3 låg i går rätt högt med 20ml/liter..
#25 - 23 januari 2008 13:12
Bluesboy: 1# Precis införskaffat seras stora kemilåda så gårdagens redovisning gjordes 3 timmar efter inköp, det enda test jag tidigare utfört kontinuerligt är seras NO2 med <0,3mg/liter > 2# Din tanke bakom rubbad kvävecykel kan nog vara rätt spår då jag 12 timmar efter plantering av grodblad och den första doseringen av PMDD fick massiv tillväxt av någon typ av alg(turkos/gröna dimslöjor) som halverade siktbarheten i karet vilket fick mig att koppla in ytterligare ett ytterfilter att samköra med det 2213 jag haft tidigare, det nya filtret är ett eheim 2222 där jag slängde in kolfilter i botten och en påse med ammonium remover på toppen.. 3# Mitt misstag, NO3 låg i går rätt högt med 20ml/liter..

nelly.trott: Nu förstår jag inte vad du säger igen..

Kjell Fohrman: 1# Jag är lugn som en insjö i Småland en tidig sommar morgon. 2# Kanske inte bestämma men man bör kunna be om relevanta svar från personer med kunskap i ämnet, eller?
#26 - 23 januari 2008 13:35
12 timmar efter plantering av grodblad och den första doseringen av PMDD fick massiv tillväxt av någon typ av alg(turkos/gröna dimslöjor) som halverade siktbarheten i karet
Då är det nog mycket som tyder på att du har lite strul med Ammonium/Nitrit. Blixtsnabba algblommningar skvallrar om Ammoniumspikar.

Dessutom är det lurigt att mäta NH4/NH3/NO2 tillförlitligt. Bra bakterietillväxt (Nitrosomonas, Nitrobacter) oxiderar ammonium snabbt. Friska växter strippar också mycket ammonium. Plötsligt hög syrelast å andra sidan kan få hela processen att avstanna och till och med gå baklänges så du får Nitrit och Ammonium från det ofarliga Nitratet. Dessutom kan den ske till viss del inne i fiskkroppen.
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 23 januari 2008 14:01
Gaffel skrev:
Kjell Fohrman: 1# Jag är lugn som en insjö i Småland en tidig sommar morgon. 2# Kanske inte bestämma men man bör kunna be om relevanta svar från personer med kunskap i ämnet, eller?

Ja be om, men sen är det väl upp till var och en att själv avgöra om man själv anser sig kunna ge revanta svar
#28 - 23 januari 2008 14:28
BluesBoy: 1# Jag börjar skönja ett förlopp, extremt hög fisklast med en bakterieflora som gick på högvarv, den då av zooaffären extremt höga uppmätta nitrathalten och nydoseringen av PMDD triggade en algtillväxt som jag försökte hämma med kortare ljustimmar med syreförlust som följd, jävla skräck scenario, känner mig som en lägerkommendant..

2# Kände inte till att förloppet kunde reversera, inte heller att processen fortgår i fisken, minns att jag tidigt ställde frågan om just PMDD kunde vara farligt för yngel (vilket det självfallet inte är) eftersom jag ville rädda mina svärdsplantor som riskerade att bli helt uppätna, däremot kan ju gödningen trigga alger som i sin tur förbrukar syre vilket i sin tur bromsar kvävecykeln..

Aj nu fick jag ont i min panna!

3# Tack för hjälpen BlueBoy, och alla ni andra med för att ni i alla fall försökte(nej inte du åheim, du får bara ett plus i kanten eftersom du uppmärksammade hela världen på att universum snurrar runt min navel och ingen annans ;P ) och Kjell Fohrman, för enastående diplomati och redighet värdig en äkta Jonseredsbo, vi från Kungsladugård däremot är ju sedan hävd redo att möta dansken utan silkesvantar..
#29 - 23 januari 2008 14:41
jag får avsmak när jag läser gaffels inlägg! du ska lära dig hyfs!
#30 - 23 januari 2008 14:44
däremot kan ju gödningen trigga alger som i sin tur förbrukar syre vilket i sin tur bromsar kvävecykeln..
Normal gödningsmängd triggar inte alger i sig. Tvärt om. Om du har växter i akvariet renar de vattnet från ammonium *om* de har tillräckligt med näring (inkl ljus) att köra sin fotosyntes. Gödning gynnar alltså stabilitet.
Däremot hög fisklast som svänger ammonium upp och ner, dålig cirkulation eller syreslukande döda växter/djur triggar alger.
Jag tror du har helt rätt i att du har fått knas i syre/kvävemaskineriet men inte på grund av normal PMDD-dosering.
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 23 januari 2008 14:54
jag får avsmak när jag läser gaffels inlägg! du ska lära dig hyfs!

Jamen sluta nu - om man nu anser att någon bär sig ohyfsat åt så blir det ju inte bättre av att man själv är ohyfsad.
#32 - 23 januari 2008 15:03
BluesBoy: Så du menar att även mörkläggingen kan ha varit bov i dramat?

sunkan: 1# var fick du luft ifrån? 2# Och det ska du lära mig då eller?
#33 - 23 januari 2008 15:05

Kjell Fohrman: Sry..
#34 - 23 januari 2008 15:15

Kjell Fohrman: Sry..

Le petit vert..
#35 - 23 januari 2008 15:16
Vad jag reagerar på direkt är 20 % iga dagliga vattenbyten och veckovisa gödningar.PPMD

Detta är aldrig bra... Om du tillför gödning skall det alltid eller framförallt tillsättas vid vattenbyten...
#36 - 23 januari 2008 15:21
Xul: Även vid dagliga vattenbyten?
#37 - 23 januari 2008 15:26
Jamen sluta nu - om man nu anser att någon bär sig ohyfsat åt så blir det ju inte bättre av att man själv är ohyfsad.
ja men det är inte ohyffsat att påtala att någon beter sig jävligt illa, eller hur! men han är nu mer på ignoreringslistan så nu e man av me han;)
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 23 januari 2008 15:54
ja men det är inte ohyffsat att påtala att någon beter sig jävligt illa, eller hur! men han är nu mer på ignoreringslistan så nu e man av me han;)

Om någon beter sig illa - så påtala det till sidans administratörer
#39 - 23 januari 2008 16:03
Om någon beter sig illa - så påtala det till sidans administratörer
OK!
#40 - 23 januari 2008 16:06
Gaffel skrev:
Nu vet jag inte vilken mörkläggning du menar men ja, jag menar att allt som påverkar växternas fotosyntes negativt kan innebära sämre ammoniumupptag. Dina vattenbyten kan dessutom vid en olycklig topp omvandla ammonium till dödlig ammoniak i ett nafs.
#41 - 23 januari 2008 17:56
BlueBoy:1# Jag drog ner på antalet ljusa timmar dels för att ge alla malar lite större känsla av trygghet och matro, samt att i ett fåfängt försök ge algerna sämre förutsättningar att utvecklas. 2# Det verkar vara en svår balansgång när väl kvävecykeln rubbas, en massiv algblommning ger stor last på syret och följdeffekterna verkar gå som vågor fram och tillbaka, då är frågan om det går att bromsa den negativa trenden genom att kicka igång fotosyntesen med en bättre ljuskälla eftersom, som du skriver friska växter bryter ned kväve och ombildar det till syre, sen är frågan om en detalj jag funderat på tidigare spelar roll, det organiskt bundna kvävet konsumerar stora mängder syre vid bildandet av ammonium och övergången till ammoniak ökar vid högre temperaturer, en hög fotosyntes och en temperatur sänkning med kanske bara 1-2 grader kunde sakta ner processen för att undvika spikar så att man kunde avlägsna organiskt kväve med en ordentlig slamsugning av bottengruset, bara en tanke..
#42 - 23 januari 2008 18:52
då är frågan om det går att bromsa den negativa trenden genom att kicka igång fotosyntesen med en bättre ljuskälla

en hög fotosyntes och en temperatur sänkning med kanske bara 1-2 grader kunde sakta ner processen för att undvika spikar så att man kunde avlägsna organiskt kväve med en ordentlig slamsugning av bottengruset
Ja, men jag tror inte man ska sila mygg och svälja elefanter.
Jag tror det bästa är att jobba långsiktigt och se till att:

1. Ha ett skapligt bra ljus så växterna kommer över kompensationspunkten och fotosyntesen fungerar. Inte för många ljustimmar. Effekt kan inte kompenseras med tid.

2. Ha bra och inkörda biologiska filter. När akvariet har cyklat färdigt inkörningen ammoniumtopp-nitrittopp och nitrat börjar bildas (http://puffernet.tripod.com/nitrogencycle.html) som sedan tas upp av växterna töms det ut via vattenbyten. Titta förresten vad branta kurvorna är för t.ex. Ammonium. Det är det som kan göra det lite lurigt att mäta med bestämdhet från en dag till en annan.

3. Se till att få bort syreslukande ruttnande/nedbrytande (bös) partiklar och döda fiskar ur akvariet som rubbar pkt 1 & 2 ovan.

Det ammonium som kontinuerligt bildas slukas då upp på nolltid av både pkt 1 (http://www.aquabotanic.com/plants_and_biological_filtration.htm) & 2 och varken ammoniak/nitrit som orsakar fiskdöd hinner nå farliga nivåer Algerna håller sig samtidigt tillbaka. Man säger i akvarielitteraturen att "akvariet är i balans".
#43 - 24 januari 2008 06:15
Ja vad ska man säga till folk som hädanefter undrar om det är ok att slänga i firrarna efter en vecka..

Var inne och kollade aquabotanic och insåg rätt snabbt att där inne är växter "the shit"

Tog en tur och kollade dina baljor, trevlig konstellation med höga helglas och prunkande växter, teknokratisk hightech-look med frihängande armatur, men vad säger frugan när du norpar jaccutzin?
#44 - 24 januari 2008 12:58
Ja vad ska man säga till folk som hädanefter undrar om det är ok att slänga i firrarna efter en vecka..
Att man ska vänta eller se till att påskynda incyklingen genom att tillsätta bakteriekultur från flaska eller från ett gammalt inkört filter ;)

men vad säger frugan när du norpar jaccutzin?
Det vill du inte veta...:D
#45 - 13 oktober 2008 15:58
He he

Det här var fasen den roligaste tråd jag läst på länge . tack Gaffel för att du gav mig ett gott skratt en mörk å trist måndag.:)

Annons