Vattenvärden...vad göra?

#1 - 16 juni 2004 21:21
Jag har testat mina vattenvärden i mina kar...min fråga är om jag behöver göra något eller om det är bra värden som det är. Jag har Malawiciklider...

Det jag funderar över är yngelkarens nitrathalt.
NO3-Nitrat, NO2-Nitrit, dGH-Total hårdhet, dKH-Karbonathårdhet...

Alt 1.

375L Akvarium

NO3=0
NO2=Ok
dGH=<7
dKH=20
pH=8

Alt 2.

105L Yngelakvarium

NO3=100
NO2=ok
dGH=<7
dKH=20
pH=8

Alt 3.

105L Yngelakvarium

NO3=100
NO2=Ok
dGH=>7
dKH=15
pH=8

Testerna gjorda med AquaVital Multistick...

Idag gjorde jag ett 50% vattenbyte i mitt 375L akvarium.
Bägge 105L gjordes vattenbyten med 20-30% under gårdagsförmiddagen.
#2 - 16 juni 2004 22:03
Jag hittade själv svaren på min fråga...

Orsaker till hög nitrithalt (NO3)

- Mycket avfallsämnen i dammen. Kontrollera att du inte har mycket bottensediment liggande.

- Fisken matas mer än de äter upp

- Döda fiskar eller andra djur

- Inte tillräckligt med nedbrytningsbakterier

- Plötsliga förändringar i pH kontrollera KH

- Dåligt eller igensatt filtermaterial

- Mediciner har doserats i vattnet

- Syrebrist i vattnet kontrollera att pumparna inte stängs av på natten

- Nyinstallerad damm eller akvarium där fiskarna matas för mycket.

NO3 Nitrat

Det sista steget i nedbrytningsprocessen är när nitriten omvandlas till nitrat. Nitrat kan nu växterna ta upp som näring eller kan det brytas ned i en icke syrekrävande process till kväve. I rimliga mängder är nitrat ofarligt för fiskarna. Akvarieväxter och dammens vattenväxter tar upp nitrat som näring. Om mängden växter är för liten för att ta upp den nitrat som bildas, kan det därför lätt uppstå alger om nitraten inte avlägsnas. Överskottsnäringen kan i akvarium och mindre dammar göras med regelbundna delvattenbyten. En regel är att halva dammen skall vara täckt av växter.

En lämplig nivå på nitrathalten är helst under 25 mg/l vatten för att minska risken för alger.

Fisken tål utan vidare 50-100 mg/l. Det bästa sättet att minska nitrathalten är regelbundna delvattenbyten. Kranvatten kan i en del fall ha höga nitratvärden speciellt om källan ligger på jordbruksmark. Testa regelbundet det vatten du tillför dammen. Orsaken till höga halter av nitrat kan vara:

För många fiskar, inte tillräckligt mycket växter eller växter i dålig kondition. Regelbundna delvattenbyten inte genomförs. Dåliga förhållanden för nedbrytningsbakterier. Har du för höga halter skall du minska antalet fiskar, mata fisken mindre, sätta i mer växter eller bygga ett biologiskt filter

Mer finns att läsa här:

http://www.aquainterior.se/produkter_visa.asp?nav=51&parent=50&id=33

Med andra ord så innebär detta att jag dels behöver snygga till i mina yngelakvarium då nedbrytningsbakterierna inte orkar med belastningen.

Det andra jag bör göra (enligt mig själv) är att försöka få upp totalhårdheten...men där vet jag inte riktigt hur jag skall göra.
Jag har provat med kritor (kalk)...men det verkar inte fungera effektivt...
#3 - 17 juni 2004 06:18
Jag tycker inte att man ska ta fasta på att ha 50-100 mg l nitrat, det kan vara relativt ofarligt för fiskarna som ett enskilt värde en kort tid, men sammantaget med andra värden som inte är riktigt bra och över tiden kan det påverka fiskarnas immunförsvar negativt.
Mina Koi som ska växa och mata mycket byter jag vatten varannan dag och på ynglen varje dag för att hålla ner nitraten.

Varför nitraten hela tiden blir högre i vattnet är för att om man byter 20 % vatten varje vecka och tillför 20 mg nitrat i veckan så byter man inte bort 20 mg nitrat utan 20 % av 20 mg nitrat.

Därför gör jag var 4 gång 2 vattenbyten med en dag mellan och är nitraten fortfarande för hög fortsätter jag till den är nere på normal nivå.
I min damm byter jag ca 10-15 % vatten i veckan ca 1500 liter.

Annons